Risk değerlendirmesinin ne demek olduğunu işverenlerin anlamasını bekleyebilmek için, öncelikli bu işi yapanların anlamış olması gerekir.
Üzülerek görüyorum ki Risk Değerlendirmesi yerine başka değerlendirmeler çok sık yapılmakta.
İş Sağlığı ve güvenliğinin omurgası,beyni,kalbi,akciğeri,midesi, v.b. kısacası her şeyi olan risk değerlendirmesi iken sadece bir organının (mide) konuşulması çok üzücü olmakla birlikte sanırım şu an için en önemli geçerlilik olduğu gerçeğini de birlikte kabul etmekten başka bir çaremizin yok gibi.
Yine de herkes için mücadeleye devam...
Merak edilen sorulara ben de değinmek isterim.
- Her ne kadar daire sayısı etkili olsa da esas kriter değerlendirmeye girecek tehlike ve riskler sayısıdır. İş sağlığı ve Güvenliği yasasına (6331) personel istihdam etmeden kendi nam ve hesabına iş görenler yasanın kapsamı dışında (muaf) olduğundan, işçi olmayan yere iş yeri denilemeyeceğinden, yapılacak değerlendirmeyi çalışan için ve çalışana göre yapmak gerektiğinden, v.s. çalışanı olmayan yerde değerlendirme yapmak sadece iş verenleri bağlamaktadır.
- Tehlike sınıfları içerisinde Kuaförlerin tehlikeli sınıfta yer almaları kuaförlerin kendi tercihleri olmayıp takdir-i bakani olsa gerek o yüzden buradaki ücretler de takdir-i uzmani sınıfına girebilir.
- Risk değerlendirmelerinin sadece gelecek müfettişe odaklı yapılması veya konuşulması zaten konunun başlamadan kapatılmasını gerektiren sebeplerden birincisi. Bazı sıkıntıları olsa da ekte paylaştığım, şu anda piyasadaki en iyi rehber olan dokümanda görüleceği üzere risk değerlendirme kriterlerinde "oda kaydı" diye bir kriter yoktur. Ayrıca oda kaydı, vergilerin tam ödenmesi, v.s gibi bazı resmi sorumlulukların risk değerlendirmeleriyle direkt bağlantısı yoktur. Endirekt bağlantılarının da konumuzla çok fazla ilgisi yoktur.
- Yine mesajın ekinde paylaştığım dokümana bakacak olur isek, orada risk değerlendirmesinin nasıl yapılması gerektiği, hatta nasıl yapılmaması gerektiği de a dan z ye tarif edilmiştir. Korkunç ve tehlikeli bir uygulama olarak risk değerlendirmelerinin sadece 1 kişi tarafından yapılması neticesinde yapılan çalışmanın da zaten bir nevi fatura yerine geçebildiğini düşünmek lazım.
Rehbere çok kısa bir göz atacak olur isek;
Risk değerlendirmesi iş yerinde çalışanlardan kurulu bir Risk Değerlendirme ekibi tarafından yapılmak zorundadır. Ekibin koordinatörlüğünü işveren, vekili veya işverenin atayacağı işyerinden bir yetkilinin yapması zorunludur. Ekibin içerisinde kimlerin yer alabileceği ve gerektiği de ekteki rehberde mevcuttur. Eğer çalışanlar arasında uzman veya hekim yok ise, işveren bu ekibe ve yapılacak değerlendirmeye dışarıdan destek elemanı alabilir ve bu konuda danışmanlık hizmeti almış olur. Konunun çoğu kimseler tarafından algılanamaması sebebiyle işverenler üzerinden bu yükümlülüğü atabilmek için bazen delil oluşturmak adına bazen de gerçekten giderlerini belgelendirmek adına fatura istemek durumundadır. Bu kısım, işin mali tarafında olduğundan ve de başka bir bakanlığın kapsamında olduğundan ekteki dokümanda bu konuya yer verilmemiştir.
Saygı ve sevgilerimle