Soru : Türk Mevzuatına Göre Elle Taşıma Işlerinde Maksimum Kaç Kg Kaldırılabiliyor/ Taşınabiliyor?

SERHAT DERICI

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
4 Ocak 2019
Mesajlar
5
Tepki puanı
10
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
cocuk işçilerde 10 kadınlarda 25 erkeklerde 50 kg bildiğim kadarı ile
Merhaba, Daha önce gübre fabrikasında çalışmıştım. Hatırladığım kadarı ile gübre çuvalları karadenizde kadınlar taşıdığı için 25 kg olarak ayarlanmıştı. Piyasaya baktığımızda çimento, gübre, kreç vb. malzemeler 50 kg olarak paketleniyor.
 

experience

Çalışkan Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
17 May 2012
Mesajlar
146
Tepki puanı
216
yukardaki tüm acıklamaları okudum ve biraz da uzuldum açıkçası,çunku o kadar açıklamanın ve cevabın içinde doğru şekilde konuyu ele almış sadece iki-üç cevap görebildim, zaten yukarda aciz isimli üye net şekilde konuyu tüm ayrıntılarıyla açıklamış,kendisini tebrik ediyorum ve ben de ilaveten şunu söylemeden geçemeyeceğim.Konu insan olunca ve insanın sınırları ile ilgili bir rakam veya ölçü belirlemek olunca bunun çeşitli zorlukları olduğu ortadadır ,illa da ölçü ve illa da rakam arayışına girmek zaten modern İSG anlayışına mantığına aykırıdır.Risk analizlerinin hazırlanması ve tüm İş güvenliği ile ilgili konuların teknik düzeyde ele alınması için teknik değerlendirme kapasitesi yüksek olan insanlar görevlendirilmiştir.Risk analizi dediğimiz şey sadece kopyala yapıştır bir tablodan ibaret değildir,adı üstünde analiz tekrarlıyorum analiz,analiz,analiz...Analiz dedğimiz şey başlı başına bir emek gerektirir,kafa yormak gerektirir,yormak değil kafa patlatmak daha doğru olur,bu her konuda böyledir sadece elle kaldırma için değil tüm konularda yasada yönetmelikte bir sınır koysa nolur ,önemli olan sizin yaptığınız analiz neticesinde belirleyeceğiniz sınırlardır,bu sınırları da siz tek başınıza belirlemiyorsunuz zaten ciddi bir ekip çalışmasıyla ve işverenin de içinde olduğu bir analizle belirliyorsunuz, bu konu özelinde bi de İşyeri Hekimi var yanımızda ,çalışanların muayene sonuçları bile tek başına bazen oradaki iş akışını veya daha önce belirlenmiş bir sınır değeri değiştirme zamanı geldiğini ortaya koyabilir,şahsen benim görev yaptığım işyerinde 300 den fazla çalışan var ve yük kaldırma ile ilgili 300 den fazla sınır değer koyduk biz,herkesin sınır değeri farklı tabi,biz çalışanın bedenini zorlayacak bir yükü elle kaldırmaması gerektiğini,bedenini zorlayacak bir kavrama şekliyle yükü kaldırmaması gerektiğini,bedenini zora sokacak bir taşıma mesafesinde yük taşımaması gerektiğini anlattık ve her çalışan kendi sınırlarını kendisi belirliyor iş yaparken.Dün benim bir adamımın sınırı 30 kg iken bugün biraz belki yorgundur veya sırtında bi ağrısı vardır,akşam belki halısahada biraz hamlamıştır,bugünkü sınırı belki 10 kg dır .
 

kmtugba87

TÜİSAG Çalışma Birimi
Moderatör
Katılım
24 Ağu 2013
Mesajlar
257
Tepki puanı
464
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Çalışma Bakanlığından cevap geldi, hem soruyu hem de cevabı paylaşıyorum. Yorum sizin.

SORU
1648130512822.png


CEVAP

1648130547761.png
 

osman.koyuncu

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Nis 2013
Mesajlar
214
Tepki puanı
225
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Merhabalar. Elle yük taşıma hususunda sıklıkla bir çok yorum yapılıyor ve haliyle özellikle mesleğe yeni başlayan arkadaşlarımız uygulamada rehber olması için bir bilgi/referans arıyor. Bu konuda bilgilendirme, öneri ve tecrübelerimi aktarmaya çalışacağım.
Öncelikle Elle Taşınabilecek Azami Yük ağırlığı ile ilgili bilindiği üzere Türkiye Cumhuriyeti Devletinin belirlediği bir sınır bulunmamaktadır. Bu kesinlikle "Devlet yük ağırlığı sınırı koymamış..." şeklinde algılanmamalı, tam tersine elle yük taşımanın yapılacak organizasyon, iş proseslerinin düzenlenmesi ve mühendislik tedbirleriyle ortadan kaldırılması sorumluluğunu işverenlere yüklemektedir (bkz. Elle Taşıma İşleri Yönetmeliği , Madde 5). Yükün elle taşınmasını gerektiren zaruri durumlarda ise önerdiği risk faktörleri dikkate alınarak (bkz. Elle Taşıma İşleri Yönetmeliği , Madde 5 ve EK I) oluşabilecek iş kazası ve meslek hastalığı risklerinin en az seviyeye indirilmesi için Bireysel, Yük Ağırlığı-Şekli-Boyutu ve Çalışma Ortamına yönelik faktörlerin değerlendirilmesi gerektiğini bildirmektedir. Bilgi havuzumuzda bulunması için yürürlükteki referans mevzuatları listeleyelim;
  1. Elle Taşıma İşleri Yönetmeliği (24 Temmuz 2013 R.G.S. 28717)
  2. İSGGM Elle Taşıma İşleri Yönetmeliği Uygulama Rehberi
  3. ILO 127 numaralı Azami Ağırlık Sözleşmesi (Bu sözleşme Ülkemiz tarafından onaylanmıştır. Sözleşme , ulusal mevzuatımıza benzer tanımlamalar yaparak "bu işlerde çalıştırılacaklar için eğitim ve işin asgari düzeye indirilerek risklerinin önlenmesine yönelik tedbirlerin şart olduğunu belirtmektedir")
  4. ILO 128 numaralı "Tavsiye Kararı" (Tavsiye Kararları, Konferans sırasında katılımcıların gündeme ilişkin görüşmeler sonucunda üye ülkelere politika geliştirme, yasama ve uygulama konularında rehberlik görevi görmesi amacıyla iletimini yaptıkları bilgilendirme metinleridir. Onay ve imza şartı aranmamaktadır. Bu tavsiye kararında 127 numaralı sözleşmede yer alan hususların uygulanmasının önemi , elle taşımanın kaldırılarak teknolojik/mekanik araçlarla taşıma yapılması vs yanında erkek yetişkin işçiler için 55 kg azami ağırlık sınırı önermekte, kadın işçilerin elle taşımada görevlendirilmemesini tavsiye etmektedir )
Elle yük taşıma işi ulusal mevzuatımızda da belirtilmiş olan ;
  • Kişinin fiziksel özellikleri, yaş, cinsiyet
  • Yükün fiziksel özellikleri (şekil, boyut ve ağırlık)
  • Çalışma ortamının barındırdığı riskler (Bozuk Zeminler, Eğimli Zeminler, Dar alanlar, Sıcak ve Nemli ortamlar, Yüksekte çalışma vb)
  • İşin organizasyonu (taşıma mesafesi, taşıma sıklığı, taşıma sırasında zorlayıcı hareketlerin tekrar sıklığı ve çalışma süreleri gibi)
gibi bir çok faktöre bağlı olarak sınırları değişebilen, farklı risklerin ortaya çıkabildiği ve belirli bir standart uygulamada yürütülmemesi gereken işlerden birisidir. Birden fazla değişkenin bulunduğu ve her birinin farklı riskler ortaya çıkarabildiği çalışma şekli olması nedeniyle standart bir azami ağırlık tanımlaması yapılması, kişilerin uygulamada standardı uygulama önceliği algısı nedeniyle risklerin değişkenlere göre değerlendirilmesi ve takibini azaltacak, ***Önceliğin her zaman elle taşıma işinin ortadan kaldırılması olması gerekliliğini**** ikinci planda bırakmasına neden olacaktır. Bu nedenlerle şahsi olarak böyle bir standart ağırlık tanımlamasının yapılmasının hatalı olacağı düşüncesindeyim. (İlla ki bir ağırlık sınırı bulunması isteniyorsa yetişkinler için azami 1 kg , Genç işçi için ise 0,5 kg belki de en risksiz tespit olacaktır fakat aradığımız cevapları verir mi? Ne kadar işimize yarar? bilinmez !)
Peki uygulama sahalarında nasıl hareket edeceğiz , nelere dikkat edeceğiz?
Öncelikle tekrar belirtelim ki "Elle Taşımanın kaldırılarak, mekanik veya teknolojik araçlarla taşıma işinin yapılmasını" tavsiye edeceğiz ! Bunun mümkün olmadığı , elle taşımanın işveren veya vekilleri veya çalışanlar tarafından zaruri görüldüğü !!! durumları irdeleyerek varsa aksini anlatıp ısrar edeceğiz. Tüm değerlendirme ve araştırma sonrasında gerçekten zaruri olarak elle taşıma yapılması gerekiyor ise risk değerlendirmesi önceliğimiz olacak. Risk değerlendirmesi sırasında sırasıyla;
  1. Daha önce elle taşımada yaşanmış kaza var mı? Neden olmuş , ne tedbir alınmış? Araştıracağız
  2. Kaldırılan yükün ağırlığı, şekli ve boyutunu değerlendireceğiz (Örnek: Kenarları keskin , ince ve uzun sac levhanın iki kişi taşısa bile ; ağır, taşıma sırasında esnemesi nedeniyle kavraması zor, keskin kenarları nedeniyle ellerin korunması durumunda bile vücuda zarar verme ihtimali değerlendirildiğinde elle taşımaya uygun olmadığına kanaat getirmeniz zor olmayacaktır)
  3. Elle taşımada görevlendirilen kişilerin işin teknik - iş sağlığı ve güvenliği hususunda yeterli bilgiye ve eğitime sahip olup olmadığını araştırıp, dikkat edeceğiz
  4. Elle taşıma işinin belirli kişiler görevlendirilerek maruziyetin sınırlandırılıp sınırlandırılmadığını tespit edeceğiz
  5. Görevlendirilen kişilerin fiziksel özellikleri ile elle taşıma yapılan iş prosesinin uyumunu değerlendireceğiz (Ergonomi açısından gözlem yanında NIOSH Yük Kaldırma Denklemi ile referans ağırlık belirlenmesi ve kişinin uygunluk değerlendirmesi yapılabilir)
  6. Proses için aynı anda birden fazla kişinin çalışıp çalışmadığını, çalışıyor ise birbirine olumsuz etkilerinin olup olmadığını değerlendireceğiz
  7. Çalışma ortamı faktörlerini ; zemin durumu, termal konfor, alanın yapılan iş sırasında ki hareketler için ölçü kapsamında yeterliliği, çalışanların hareket edeceği alanda dengesizlik, basamak veya kot farkları olup olmadığını değerlendireceğiz
  8. Yüksekte çalışma yapılıyor ise öncelikle kişinin bu çalışmaya sağlık açısından uygun olup olmadığını sonrasında ise iş yapılış şeklinin yüksekte çalışmaya uygun olup olmadığını içerdiği risklerle birlikte değerlendireceğiz
  9. Prosesi; yükün taşındığı mesafe, taşıma sırasında tekrarlanan hareketler, eğilme-kalkma-uzanma vb zorlayıcı hareketlerin olup olmadığı gibi faktörlerle değerlendireceğiz
ve tabii ki tüm bu değerlendirmeler sonrasında uygunsuzlukları not ederek önerilerle birlikte raporlayacağız. Belirtilen parametrelerle oluşturacağımız chek-lıst ile alt ve orta kademe yöneticileri, çalışma öncesi - sırasında kontrol ve sahada farkındalık oluşturmaya yönlendirmemizi de yapmamız gereken temel çalışmalar olarak kayıt edebiliriz.

Tüm bu çalışmaları yapmaya başladığınızda azami yük sınırında ve çalışacak kişiler ile çalışma şekline yönelik belli standartların iş yeriniz ve prosesler özelinde oluşmaya başladığını göreceksiniz.

Umarım faydalı olur. Sağlıklı çalışmalar.
 

dj_shark

Çalışkan Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
26 Ara 2011
Mesajlar
99
Tepki puanı
50
Kardeşim ben deadliftte yerden 150 kg koparabiliyorum şu an :)
 
Üst
!!! Reklam Engelleyici Tespit Edildi !!!

Reklam Engelleyici Kulladığınız Tespit Edildi !

Sitemiz geçimini reklam gelirlerinden kazanmaktadır. Bundan dolayı Ad Block gibi reklam engelleyicilerin kullanılmasına izin verilmemektedir. Anlayış göstererek bu site için reklam engelleyicinizi devredışı bıraktığınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Devredışı bıraktım, siteyi gezmeye devam edebilirim.