Soru : Kimyasallarla Çalışanlarda Periyodik Muayeneler Ve Meslek Hastalıkları Hastanelerine Yönlendirilmeleri Hakkında Algoritma

HALİL BÜLENT ACARLI

Acemi Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
16 Eyl 2013
Mesajlar
1
Tepki puanı
2
Meslek
İşyeri Hekimi
Merhaba
İşyeri hekimi olarak görevli olduğum işletmede kimyasal maruziyeti ve kimyasalların kullanıldığı yerler için çalışanlara kan ve idrar tetkikleri ölçümlerini yaptırdım. Bunu yılda bir tekrarlatmayı düşünüyorum. Lâkin sonuçları değerlendirdiğimde (Örneğin; idrarda VMA, İdrar vma/kreatinin klerens oranı) çalışma bakanlığının rehberinde belirtilen sınırların üzerinde olanları ( İdrar vma/kreatinin klerens oranı: 7'nin üzerinde çıkanları) nasıl bir algoritma ile gerekli yerlere yönlendirmemi tavsiye edersiniz.
Önce Devlet Hastanesine uzman hekimemi yönlendireyim. Yoksa doğrudan işverenin bilgisi dahilinde Meslek Hastalıkları hastanesine ya da diğer eğitim ve araştırma hastanelerine mi göndereyim.Vs....Vs...
Amacım hem iş veren hem de çalışan açısından oluşabilecek mağduriyet ve/veya gereksiz telâşları ve istismarlara sebep olmamak ya da engellemek
Fikirlerinizi paylaşırsanız memnun olurum
Saygılar
 

İşGüvUzman

Deneyimli Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
5 Ara 2012
Mesajlar
675
Tepki puanı
865
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Merhaba
İşyeri hekimi olarak görevli olduğum işletmede kimyasal maruziyeti ve kimyasalların kullanıldığı yerler için çalışanlara kan ve idrar tetkikleri ölçümlerini yaptırdım. Bunu yılda bir tekrarlatmayı düşünüyorum. Lâkin sonuçları değerlendirdiğimde (Örneğin; idrarda VMA, İdrar vma/kreatinin klerens oranı) çalışma bakanlığının rehberinde belirtilen sınırların üzerinde olanları ( İdrar vma/kreatinin klerens oranı: 7'nin üzerinde çıkanları) nasıl bir algoritma ile gerekli yerlere yönlendirmemi tavsiye edersiniz.
Önce Devlet Hastanesine uzman hekimemi yönlendireyim. Yoksa doğrudan işverenin bilgisi dahilinde Meslek Hastalıkları hastanesine ya da diğer eğitim ve araştırma hastanelerine mi göndereyim.Vs....Vs...
Amacım hem iş veren hem de çalışan açısından oluşabilecek mağduriyet ve/veya gereksiz telâşları ve istismarlara sebep olmamak ya da engellemek
Fikirlerinizi paylaşırsanız memnun olurum
Saygılar
Sayın Hocam Merhaba,
İşyerinde yapılan tetkikler ön tanı içindir. Ön tanı sonucunda tespit edilen uygun olmayan durumlar için en doğru uygulama en yakın Devlet Hastanesine sevktir. Buradaki ilgili branşın uzmanı tarafından da durumun teyitleşmesi istenir. Aynı uygunsuzluk tespiti halinde de aksiyon alınması hedeflenir. İtiraz olursa tetkik sonuçlarına, bu kez de ''Hakem Hastanesi (genel olarak tam teşekküllü devlet hastaneleridir)'' olarak kabul edilen kuruma yönlendirilir. Buradaki sonuç katidir. Umarım cevap verebilmişimdir.
Saygılar.
 

drketen

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
11 Şub 2013
Mesajlar
5
Tepki puanı
2
Meslek
İşyeri Hekimi
Hocam burada amaç meslek hastalığı açısından erken tanı koymaksa; göndereceğiniz hastanenin de, meslek hastalığı tanısı koyabilecek(Meslek hastalıkları hastanesi,eğitim araştırma hastaneleri, üniversite hastaneleri) bir yer olması gerekir. Devlet hastanesine gönderip zaman kaybetmek bence mantıklı değil.
 

kmtugba87

TÜİSAG Çalışma Birimi
Moderatör
Katılım
24 Ağu 2013
Mesajlar
257
Tepki puanı
464
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Merhaba;
Öncelikle tavsiyem tetkiklerin/tahlillerin tekrarlanması. Aynı şey bizimde başımıza geldi. Üretim ve laboratuvarda çalışanların kanlarındaki fenol oranı sınır değerin üzerinde geldi. Tetkiklerin tekrarlanmasına karar verdik ve yeniden yapılan tetkiklerde bir sorun çıkmadı. Hatalı analiz sonucu değerleri yüksek gelmiş.

Tahlil sonuçlarına göre değerlerin yüksek olduğu kesin ise öncelikle tam teşekküllü bir devlet hastanesinde tahlil yapılmasını ve sonuçların resmileştirilmesi gereklidir. Eğer yine limit değerlere göre yüksek sonuç alınırsa meslek hastalıkları hastanesine veya meslek hastalığı tanısı koyma yetkisine sahip hastanelere yönlendirebilirsiniz. Yalnız süreç işlerken çalışanların gereksiz yere paniklemesini önlemek ve diğer çalışanların arasında kulaktan kulağa yayılmasını önlemek için süreci gizli tutmanızı tavsiye ederim. Tahlil sonuçları çalışanlar ile henüz paylaşılmadıysa teknik b,ir arıza sebebiyle tekrarlandığını söyleyebilirisiniz.
 

drketen

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
11 Şub 2013
Mesajlar
5
Tepki puanı
2
Meslek
İşyeri Hekimi
Merhaba;
Öncelikle tavsiyem tetkiklerin/tahlillerin tekrarlanması. Aynı şey bizimde başımıza geldi. Üretim ve laboratuvarda çalışanların kanlarındaki fenol oranı sınır değerin üzerinde geldi. Tetkiklerin tekrarlanmasına karar verdik ve yeniden yapılan tetkiklerde bir sorun çıkmadı. Hatalı analiz sonucu değerleri yüksek gelmiş.

Tahlil sonuçlarına göre değerlerin yüksek olduğu kesin ise öncelikle tam teşekküllü bir devlet hastanesinde tahlil yapılmasını ve sonuçların resmileştirilmesi gereklidir. Eğer yine limit değerlere göre yüksek sonuç alınırsa meslek hastalıkları hastanesine veya meslek hastalığı tanısı koyma yetkisine sahip hastanelere yönlendirebilirsiniz. Yalnız süreç işlerken çalışanların gereksiz yere paniklemesini önlemek ve diğer çalışanların arasında kulaktan kulağa yayılmasını önlemek için süreci gizli tutmanızı tavsiye ederim. Tahlil sonuçları çalışanlar ile henüz paylaşılmadıysa teknik b,ir arıza sebebiyle tekrarlandığını söyleyebilirisiniz.
Benim anlamadığım nokta niye öncelikle meslek hastalığı tanısı koyabilecek bir hastaneye gitmiyor, ne sakıncası var? Diyelim devlet hastanesine gitti sonuçlar yine yüksek çıktı. Zaten bu durumda yine meslek hastalığı tanısı koyacak hastaneye sevki yapılacak ve çok büyük ihtimalle burada da testleri tekrarlanacak. Hem hastaya eziyet hem devlete külfet. Zaten baştan meslek hastalığı tanısı koyan bir yere gitse; iki ihtimal var: 1. Test sonuçları normal çıkabilir, aksiyon almaya gerek kalmaz 2.Test sonuçları anormal olabilir, bu durumda da sadece bir kez ölçülmüş olur ve tanısı koyulur.
 

kmtugba87

TÜİSAG Çalışma Birimi
Moderatör
Katılım
24 Ağu 2013
Mesajlar
257
Tepki puanı
464
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Benim anlamadığım nokta niye öncelikle meslek hastalığı tanısı koyabilecek bir hastaneye gitmiyor, ne sakıncası var? Diyelim devlet hastanesine gitti sonuçlar yine yüksek çıktı. Zaten bu durumda yine meslek hastalığı tanısı koyacak hastaneye sevki yapılacak ve çok büyük ihtimalle burada da testleri tekrarlanacak. Hem hastaya eziyet hem devlete külfet. Zaten baştan meslek hastalığı tanısı koyan bir yere gitse; iki ihtimal var: 1. Test sonuçları normal çıkabilir, aksiyon almaya gerek kalmaz 2.Test sonuçları anormal olabilir, bu durumda da sadece bir kez ölçülmüş olur ve tanısı koyulur.
Benim yazdıklarım tavsiye niteliğinde öncelikle bunu hatırlatmak isterim. Doktor ve işyeri hekimi olarak süreci nasıl takip etmeniz gerektiğine zaten siz karar vermelisiniz. Çalışanların psikolojisi açısından meslek hastalıkları hastanesine direkt yönlendirme sakıncalı olabilir ve eğer gerçekten riskli bir durum yoksa gereksiz telaş yaratabilir. Meslek hastalıkları ile ilgili rapor vb. düzenleyen sağlık kuruluşlarında süreç heyetin kontrolünden geçtiği için çok uzuyor ve gereksiz can sıkıcı oluyor.
 

İşGüvUzman

Deneyimli Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
5 Ara 2012
Mesajlar
675
Tepki puanı
865
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Ülkemizde Uzmanlık alanı olarak ''Meslek Hastalıkları Hastanesi'' sıfatını taşıyan Hastane sayısı çok azdır. Bu bölgelere çalışanları sevk etmeden evvel tüm olasılıkların elenmesi vede kuvvetli şüphe oluşması daha doğrudur. Direkt olarak o bölgelere de sevk mümkün, lakin Gerçek manada Meslek Hastalığı tanısı yok ise gereksiz yere Bu makamların kalabalık olmasına sebebiyet verilir ki bu da kamu sağlığı açısından doğru olmayan bir uygulama olacaktır.

Meslek Hastalıkları Hastanesine göndermek en son çözüm olmalı. Nasıl ki İşyerlerinde silsile yolu ile iletişime geçilebiliyor. Hastanelerde de aynı yöntem olmalı. En basitinden en kompleks olanına.

Saygılar.
 

osman.koyuncu

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Nis 2013
Mesajlar
213
Tepki puanı
225
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Merhabalar,

İşyerlerinde somut fiziksel bulgularla karşılaştığımız vakaların çoğu dış etkenlerle de oluşabilen, sadece işyerine özgü olacağı kesin olarak ispatlanamayan (bu konuda Meslek Hastalıkları Hastanesine sevk sonrasında işyeri kaynaklı olasılık varsa bu meslek hastalığıdır gibi bir kabul var... ) hastalıklar olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışanların öğrendikçe maalesef ki suistimal etmeye de eğilimli oldukları bu hususun her yönden araştırılarak kesin kanıya ve tanıya ulaştıktan sonra Meslek Hastalığı araştırması için kuruma başvurulması doğru olacaktır. Netice de bu bir süreç ve hem çalışan , hem işyeri hem de ilgili sağlık kurumu için zaman ile başlayarak çeşitli maddi sonuçları da içermektedir.

Bu konu ; düzenli kayıt tutulmasından, geçmişe yönelik kapsamlı analiz ve maruziyetin dozaj-süre-yaş-cinsiyet vs faktörlerinin araştırılmasına kadar ülkemizde pek olmayan unsurları içermesi nedeniyle sonuç alamayacağımız bir tartışmaya dönüşmektedir.

Bu nedenle yorum yapan İş Güvenliği Uzmanı arkadaşlarım gibi bende bu tip durumlarda sürecin ;
1) Bulgunun doğruluğunun teyit edilmesi ve ilgili uzman hekimi tarafından kapsamlı değerlendirilerek kesin tanı koyulması,
2) Çalışanın işe girişteki sağlık beyanından , geçmiş hastalıklarına kadar sözlü ifadesi , işyerine ilettiği varsa rapor ve sağlık kurumu ziyareti - sebepleri , varsa geçirmiş olduğu (ilintili olabilecek...) ameliyat vb operasyonların araştırılması şeklinde başlatılarak değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum.

Bunların sonucunda elde edilen bulgularla "Hastalık Uzman Hekim tarafından tanı koyularak kesinleştirilmiş" buna ilaveten "Dış etken veya geçmiş hastalıkla ilişkilendirilemiyorsa" Meslek Hastalıkları Hastanesine sevk edilmesinin daha doğru olacağı kanaatindeyim.

Yukarıda belirtilen hususlar değerlendirilmeden direkt sevk edilen çalışan durumu suistimal edebilir, sağlık kurumu üzerinde gereksiz iş yükü oluşabilir , işyeri netice de haksız yere maddi sorumluluk altına girebilir. Hepsini birlikte değerlendirmek doğru olacaktır.

İyi çalışmalar.

(Bu bir yorumdur ! Her görüşe saygı duymak lazım... Yorumum ideal olana göre değil maalesef ki ülkemizde edindiğimiz tecrübelerle mevcut duruma yöneliktir)
 

ilkinpeker

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
221
Tepki puanı
659
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi
Bu çalışmanın amacı, kanserojen maddelerin iş sağlığı ve güvenliği yönünden incelenmesidir. Çalışmada, kanserojen maddeler ele alınmış, ve bu maddelerin insan sağlığı üzerine etkileri araştırılmıştır. Yapılan araştırmaya göre, mesleksel kanserler, tüm kanserler içinde yüzde beş oranındadır ve özellikle kobilerde çalışanlar, yüksek oranda kanserojenlere maruz kalmaktadırlar. Çalışmada, özellikle kobilerde tehlikeli kimyasal maddeler için kolaylıkla uygulanabilecek, basit bir risk değerlendirmesi metodu ayrıntılı olarak verilmiş ve tehlikeli kimyasal maddelere yönelik önleme/koruma yöntemleri anlatılmıştır.
KANSEROJEN KİMYASAL MADDELER VE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ Fatma IŞIK COŞKUNSES İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanlık Tezi

 

ilkinpeker

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
221
Tepki puanı
659
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi
Sigortalının Meslek Hastalığı Şüphesiyle Sosyal Güvenlik Merkezine Başvurması
• G E N E L G E 2014/16 • Sigortalı, meslek hastalığı şüphesi ile en son çalıştığı işyerinin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezine başvuracak ve yapılan başvuru sonucu, meslekte kazanma gücü kaybı oranları tespitinde esas alınacak sağlık kurulu raporlarını düzenlemeye yetkili sağlık hizmet sunucularına sevk işlemleri gerçekleştirilecektir.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU Kanun No. 6331 – İşyeri hekimi veya sağlık hizmeti sunucuları; meslek hastalığı ön tanısı koydukları vakaları, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yetkilendirilen sağlık hizmeti sunucularına sevk eder.
G E N E L G E 2014/16 • MESLEK HASTALIĞI DOSYASI KONTROL LİSTESİNDE BULUNMASI GEREKEN BİLGİ VE BELGELER MALULİYET VEYA MESLEK HASTALIĞI TESPİTİNE İLİŞKİN TALEP DİLEKÇESİ
• G E N E L G E 2014/16 • Sigortalıların yetkilendirilmiş sağlık hizmet sunucuları tarafından sevk talep tarihinden en fazla 6 ay öncesine kadar düzenlenmiş sağlık kurulu raporlarının bulunması halinde, meslekte kazanma gücü kaybı tespitine yönelik talepleri kabul edilecek, tekrar ikinci bir sağlık kurulu raporu alınması için sağlık hizmet sunucusuna sevk işlemi yapılmayacaktır. Yetkilendirilmiş Sağlık Hizmet Sunucuları
• Sağlık Bakanlığı Meslek Hastalıkları Hastaneleri • Eğitim ve Araştırma Hastaneleri • Devlet Üniversite Hastaneleri Sigortalılarımız herhangi bir Devlet Hastanesi veya Devlet Üniversite Hastanesinde; • a) Yoğun bakımda ise, • b) Yatmakta olduğu hastaneden başka bir hastaneye nakli hayati risk taşıyor ise, Sosyal güvenlik il müdürlüklerince/sosyal güvenlik merkezlerince yoğun bakımda veya yatmakta olduğu hastanelere sevk edilecek ve Kurum sağlık kurullarınca raporları değerlendirmeye alınacaktır.
Sağlık Kurulu Sağlık kurulu raporları,
• aynı branştan en az üç uzman hekim veya • ilgili uzmanların bulunması kaydıyla farklı branştan beş uzman hekim tarafından düzenlenecektir. Sağlık kurulu raporu düzenleyen sağlık hizmet sunucularınca dikkat edilmesi gereken usul ve esaslar • a) Hastane adı, • b)Sigortalı veya hak sahibinin adı, soyadı, T.C. Kimlik Numarası, baba adı ve doğum tarihi bilgileri, • c) Raporun tarih ve sayısı, • ç) Hastaneye giriş ve çıkış tarihleri, • d) Sigortalı/ hak sahibinin mühürlü fotoğrafı, • e) Sağlık kurulu raporunun düzenlenme nedeni (maluliyet, iş kazası, meslek hastalığı …), • f) Kimlik tespiti yapılarak sigortalı/hak sahibinin talebine esas teşkil eden hastalık ya da arızalarının, ilgili branşlarca muayenesi sonucu, muayene bulgularının her bölümün karşısına ayrıntılı olarak yazılması, • g) İlgili branşlarca yapılan tetkik sonuçlarının sağlık kurulu raporuna yazılıp, tetkik raporlarının aslı ya da onaylı fotokopilerinin eklenmesi, • ğ) Eklenen test ve tetkik belgelerinde sigortalı/hak sahibinin adı, soyadı ve tetkik tarihinin belirtilmesi, • h) Devam eden tedavisi varsa tedavi protokolünün belirtilmesi, • ı) Tıbbi terimlerin kısaltılmaksızın yazılması, • i) Daha önce aynı hastanede tedavi görülmüş ise, buna ilişkin işlem tarihinin de yer aldığı epikrizler, ameliyat notları, patoloji raporları, tetkikleri ve benzeri belgelerin aslı veya resmî onaylı fotokopilerinin eklenmesi, • j) Hekim muayeneleri, tetkikler vb. işlemler tamamlandıktan sonra bilgisayar ortamında yazılmış ve sağlık kurulunca onayları tamamlanmış, asıl nüshasının sevk veren sosyal güvenlik il müdürlüğüne gönderilmesi, hasta yakınlarına bir nüsha verilecek ise “aslı gibidir” onayı yapılarak verilmesine, • k) Karar hanesinde çalışma gücü kayıp oranı belirtilmeksizin, "Sosyal Güvenlik Kurumunca belirlenecektir" ibaresinin yazılması Meslek hastalığına ilişkin rapor düzenleyen sağlık hizmet sunucularınca sağlık kurulu raporlarında özellikle belirtilmesi gereken tıbbi bilgiler KLİNİK GÖZLEM: Meslek hastalığına neden olan etken ya da etkenlerle meydana gelen yada olduğu düşünülen hastalık ve arızaların düzeyi açıklanır. TETKİKLER: Tıbbi teşhis için gereken ve yapılan tetkikler belirtilir. TIBBİ TEŞHİS: Sigortalıda saptanan ve mesleki şüphesi olan hastalık veya arızayı gösteren teşhis belirtilir. Mesleki nitelik taşımayan hastalık veya arızalar sağlık kurulu raporunda gösterilmez.
Meslek Hastalığı Nedeniyle Düzenlenecek Raporlarda Belirtilen Hususlara Ek Olarak;
• PNÖMOKONYOZ; • a) ILO normlarına uygun teknikle P.A. akciğer grafisi (35x35 ebadında) çekilir. P.A. akciğer grafisi gereken vakalarda, bu grafilerin uygun teknikle çekilmesi şarttır. Çok yumuşak yada sert çekilen grafiler değerlendirmeye alınmaz. • b) Pnömokonyoza ek olarak tüberküloz yada başka hastalıkların mevcut olduğu veya çok yoğun küçük opasiteleri olan yada büyük opasite bulunmakla birlikte pnömokonyozun düzeyinin P.A. akciğer grafisi ile saptanamadığı hallerde HRCT çekilebilir. • c) ILO normlarına göre pnömokonyozun hangi düzeyde olduğunu gösteren, opasitelerin çizgisel yada yuvarlak olup olmadığını belirten teşhisi içeren klinik durum açıklanır.
• TÜBERKÜLOZ ;ARB • MESLEKİ ASTIM; bronş provokasyon ve benzeri testleri, tatil döneminde 15 gün, iş ortamında 20 gün süreyle günde dört kez belirlenen PEF değerleri, • İşitme Kaybı; İşitme kaybı olduğunu gösteren ayrıntılı sağlık kurulu raporu ve dayanağı odyogram ve diğer tıbbi belgeler, • İç hastalıkları muayenelerinde; anemi, trombositopeni, granülositopeni ve benzeri vakalarda periferik yayma ile gerekli diğer tetkikler; kurşun ve kurşun tozları ile etkilenme olduğu takdirde, idrarda ve kanda kurşun, koproporfirin, deltaaminolevülinik asit ve benzeri düzeylerini gösteren tetkikler, • Nöroloji muayenelerinde EMG ve gerekli diğer tetkikler, • Ortopedi, psikiyatri, dermatoloji ve benzeri branşlarla ilgili muayenelerde ise; mesleki hastalık iddialarına dayanak teşkil eden tetkikler, • Meslek Hastalıkları Listesinde Yer Alan Diğer Hastalıklar İşyerindeki/işyerlerindeki etken ya da etkenler nedeniyle ortaya çıkan veya çıktığı düşünülen hastalığın mevcut klinik durumunu gösteren, varsa sekel bulguları açıklayan detaylı sağlık kurulu raporu ya da raporları ile dayanağı tıbbi belgeler,
Meslek hastalığının tespiti
SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUNU 5510 Sigortalının çalıştığı işten dolayı meslek hastalığına tutulduğu; • a) Kurumca yetkilendirilen sağlık hizmet sunucuları tarafından usulüne uygun olarak düzenlenen sağlık kurulu raporu ve bu raporun dayanağı ve diğer tıbbi belgelerin, • b) Kurum tarafından gerekli görülmesi hallerinde işyerindeki çalışma şartlarını ve buna bağlı tıbbi sonuçları ortaya koyan denetim raporları ve gerekli diğer belgelerin, Kurum Sağlık Kurulunca incelenmesiyle tespit edilecektir.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI Genel Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğü
GENELGE 2011/ 49 • Kanunun 14 ve 19 uncu maddeleri uyarınca, sigortalılarda meslek hastalığı, buna bağlı meslekte kazanma gücü kaybı oranı ve sürekli iş göremezlik geliri almakta iken vefat eden sigortalının ölümünün meslek hastalığı sonucu olup olmadığına dair tespit işlemleri, Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü (Kocatepe Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi) Kurum sağlık kurulu tarafından yerine getirilmektedir. • Sağlık kurulu raporlarında sadece tıbbi teşhis bulunur. Hastalığın mesleki olup olmadığına dair tespit ve meslekte kazanma gücü azalma oranı belirtilmez.
• SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI GENELGE 2012/35 • 2011/49 sayılı Genelgenin, sağlık kurulu raporu düzenleyen sağlık hizmet sunucularınca dikkat edilmesi gereken usul ve esasların (Ek- 6), 3 üncü maddesinin b bendinde geçen “sağlık kurulu raporlarında sadece tıbbi teşhis bulunur. Hastalığın mesleki olup olmadığına dair tespit ve meslekte kazanma gücü azalma oranı belirtilmez” cümlesi “sağlık kurulu raporlarının karar hanesinde meslekte kazanma gücü azalma oranı belirtilmez” şeklinde değiştirilmiştir.
• 2014/16 GENELGE • 2-Meslek Hastalığının Tespiti ve Soruşturulması • A-Meslek hastalığı şüphesi nedeni ile hastaneye sevk talebinde bulunan ancak, maluliyet talebinde bulunmayan sigortalılardan bu yöndeki beyanları da alınarak işyerlerinin bağlı bulundukları sosyal güvenlik merkezlerince meslek hastalığı tespiti için yetkilendirilen sağlık hizmet sunucularına sevk edilecektir.
• E- Kurum sağlık kurulunun hastalığın meslek hastalığı olduğu yönünde karar vermesi halinde iki seçenek ortaya çıkmaktadır. • F-Kurum sağlık kurulunca hastalığın meslek hastalığı olarak kabul edilmesi durumunda işverene kabul tarihi itibari ile İş Kazası ve Meslek Hastalığı Bildirim Formu ile meslek hastalığı bildiriminde bulunması hususu yazılı olarak tebliğ edilecektir. DOSYALARIN GÖNDERİLMESİ
Kanunun 4 üncü maddesinin Birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalıların müracaatları sonucunda düzenlenen dosyalar; Bağlı bulundukları sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezleri tarafından ilgili Kurum sağlık kuruluna gönderilecektir. /a) Hizmet akdi ile bir veya birden fazla işveren tarafından çalıştırılanlar, b) Köy ve mahalle muhtarları ile hizmet akdine bağlı olmaksızın kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlardan/ (c) bendi kapsamındaki; /a) Kamu personeli ile hak sahibi çocuklarının dosyaları/ Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğünce (Kamu Görevlileri Emeklilik İşlemleri Daire Başkanlığı) Kurum sağlık kurulunda değerlendirilmek üzere Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne (Kocatepe Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi) gönderilecektir. Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulu • Pnömokonyoz vakalarında, 10 yıllık yükümlülük süresini aşanlar ya da 3 yıllık maruziyet süresini doldurmamış olan sigortalılar hakkında, Kurum sağlık kurulunca mesleki bulgu saptanması halinde, yükümlülük ya da maruziyet süresi yönünden; • Pnömokonyoz dışındaki vakalarda yükümlülük süresi aşılmış ise bu dosyalar sadece yükümlülük süresi açısından Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulu tarafından karara bağlandıktan sonra meslek hastalığı tespiti Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünce (Kocatepe Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi) yapılacaktır. • Kurum Sağlık Kurulu Kararlarına İtiraz • Kurum sağlık kurullarınca verilen çalışma gücü ve meslekte kazanma gücü kaybı tespit kararlarına itiraz olması halinde, Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunun itiraz mercii olduğu konusunda ilgililere bilgi verilerek, talep edilmesi halinde buna ilişkin dilekçe ile birlikte dosya Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kuruluna iletilmek üzere Genel Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğüne (Maluliyet ve Sağlık Kurulları Daire Başkanlığına) gönderilecektir. Meslek hastalığının bildirimi ve bildirim süresi
• G E N E L G E 2014/16 • Kurum sağlık kurulunca hastalığın meslek hastalığı olarak kabul edilmesi durumunda işverene kabul tarihi itibari ile İş Kazası ve Meslek Hastalığı Bildirim Formu ile meslek hastalığı bildiriminde bulunması hususu yazılı olarak tebliğ edilecektir. • Tebligatın işverence tebellüğ edildiği tarih meslek hastalığının işverence öğrenildiği tarih olarak kabul edilecek ve bu tarihten itibaren 3 iş günü içerisinde bildirim yapması istenecektir; iş kazası meslek hastalığı bildirim formu Kuruma elektronik ortamda gönderilecektir.
• İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU Kanun No. 6331 • İşveren, Sağlık hizmeti sunucuları veya işyeri hekimi tarafından kendisine bildirilen meslek hastalıklarını öğrendiği tarihten itibaren üç iş günü içinde Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirir. Meslek hastalığının geç bildirilmesi veya bildirilmemesi • 5510/14 Meslek hastalığı bildirim yükümlülüğünü yerine getirmeyen veya yazılı olarak bildirilen hususları kasten eksik ya da yanlış bildiren işverene veya sigortalıya, Kurumca meslek hastalığı için yapılmış bulunan masraflar ile ödenmiş ise geçici iş göremezlik ödenekleri rücu edilecektir. • 6331/26 Bu Kanunun 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen işverene iki bin Türk Lirası idari para cezası verilir. • 6331/14 Yetkilendirilen sağlık hizmeti sunucuları ise meslek hastalığı tanısı koydukları vakaları en geç on gün içinde Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirir. • 6331/26 Bu Kanunun 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen sağlık hizmeti sunucuları veya yetkilendirilen sağlık hizmeti sunucularına iki bin Türk Lirası, idari para cezası verilir. https://uyg.sgk.gov.tr/ İşveren İş Kazası Meslek Hastalığı E-Bildirim ÖNEMLİ! İşverenler tarafından meslek hastalığı bildiriminin kuruma gönderilebilmesi için, Mutlaka kurum sağlık kurulu tarafından sigortalı adına meslek hastalığı tespitinin yapılmış olması gerekmektedir. Sağlık bakanlığına bağlı sağlık tesisleri tarafından koyulan meslek hastalığı tanısına göre meslek hastalığı bildirimi kesinlikle yapılmayacaktır. Bildirimin yapılması gerektiği yönünde bağlı bulunduğunuz Sosyal Güvenlik il Müdürlüğü-Merkezi tarafından mutlaka tarafınıza tebligat gönderilecektir. Bu tebligat elinize ulaşmadan bildirim yapmayınız!

 

ilkinpeker

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
221
Tepki puanı
659
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi
İşyeri Hekimlerinin
Meslek Hastalıklarının
Tanı ve Tedavisindeki Rolü

Dr. Bülent Aslanhan

12 Eylül/ Bursa/ TTD

İşyeri hekiminin
MH’nın tanı ve tedavisinde rolü
pratik olarak ne yazık ki YOK !


İşçi Sağlığı
alanı yeniden
düzenlendi!!!

Nasıl Oldu?

•Alanın kamusal niteliğinin piyasaya/ticarete dönük olarak yeniden düzenlendi. (şaşırtıcımı?)
•Eğitimde yeni dönem: Bütünüyle piyasaya açıldı.
•Ağırlıklı olarak hukuksal zeminde süren belirsizlik dönemleri yaşandı.
•Yargı’nın Meclisle imtihanı gördük.
•Yönetmelik yerine yasalarla yol alma dönemi…

İşyeri hekimliği eğitimleri özel kuruluşlar tarafından veriliyor,
İşyeri hekimliği özel şirketler tarafından kurulan ortak sağlık ve güvenlik birimleri tarafından verilebiliyor (hatta çok yaygın)
İşyeri hekimleri işverene hizmet satan OSGB çalışanı olarak hizmet sunabiliyor,
İşyeri hekimlerinin Oda çalışma onayları Çalışma Bakanlığı tarafından aranmıyor,
Tabip odalarının işyeri hekimliği alanındaki yetkilerinin kullanılması oldukça güçleşiyor…

OSGB’DE BEKLENEN YAKLAŞIMLAR VE İŞYERİ HEKİMİNE ETKİLERİ

•Kâr amaçlı bir yaklaşım
•Hem OSGB ye hem işyerine karşı mesleki bağımsızlığın sağlanmasındaki zorluk
•Az zamanda çok işyerine ulaşma amacı
•İş güvencesinin olmaması
•Ücret belirsizliği
•Tabip odası denetimi/onayının olmaması
•Aidiyet duygusunun azalması/kalmaması
•Yetersiz işe giriş muayenesi/ Yetersiz periyodik muayene


•Rekabet ortamı

•Mesleki özerkliğin kaybı

•Sigortalının çalıştığı işten dolayı meslek hastalığına tutulduğunun;
a) Kurumca yetkilendirilen sağlık hizmet sunucuları tarafından usûlüne uygun olarak düzenlenen sağlık kurulu raporu ve dayanağı tıbbî belgelerin incelenmesi,
b) Kurumca gerekli görüldüğü hallerde, işyerindeki çalışma şartlarını ve buna bağlı tıbbî sonuçlarını ortaya koyan denetim raporları ve gerekli diğer belgelerin incelenmesi, sonucu
Kurum Sağlık Kurulu tarafından tespit edilmesi zorunludur
•Hangi hallerin meslek hastalığı sayılacağı, Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikte düzenlenir.

5510- Tanımlar
Aile hekimi var, sağlık hizmet sunucusu var,
işyeri hekimi
yok !


Kimi koruyacağız?
Meslek “Hasta”sı !

•MH olabileceğini biliyor mu?
–İşi ile ilgili olası maruziyetlere karşı bilgili mi?
–Bu maruziyet sonuçları hakkında bilgili mi?
–Bu hastalıklara karşı kendini koruma hakkında bilgi düzeyi ne?
–Öğrenme gereksinimi - isteği var mı?
–Öğrenebilir mi? Öğreten var mı?
–Öğrenmemesini isteyen olabilir mi?
•Meslek Hastası olmamak için bir çabası var mı?
•Meslek Hastalığı tanısı aldığında neler yaşayabileceğini biliyor mu?
•Bu tanıyı almak “istemiyor” olabilir mi?
•MH tanısı almak için kasıtlı davranışları olabilir mi?

Peki, İYH’nin Rolü Ne?

Sağlık gözetimi uygulamak
Ön tanı koymak
Yetkilendirilmiş kuruma sevk etmek

Sağlık gözetimi nedir?


•Çalışanların sağlığının korunması amacıyla, maruz kaldıkları risk faktörleri göz önüne alınarak yapılan, önleyici muayeneler bütünüdür.

Sağlık Gözetimi İşyerini tanımadan yapılmaz!

Tanımadan / Bilmeden / Sürekli izlemeden / Koklamadan / Dinlemeden / Dokunmadan….Olmazda …Süre yetermi?

Hastayı dinledikten sonra nesi olduğunu anlamadıysanız muayene ettikten sonra da anlamayacaksınız.
Dr. H. Houston Merritt (1902-1979)

•Ne üretiliyor, tür işler yapılıyor?
•Kimler çalışıyor?
•Çalışanların ve çevrenin sağlığına yönelik tehlike kaynakları nelerdir?
•Çalışanların sağlık durumu nasıl?
•İşletmenin iş sağlığı konusundaki ihtiyaçları nelerdir?



kaynak : https://toraks.org.tr/site/community/downloads/d438

1711575137592.png
1711575109200.png
1711575074312.png
1711575035333.png

1711573610333.png







1711573376767.png
 
Üst
!!! Reklam Engelleyici Tespit Edildi !!!

Reklam Engelleyici Kulladığınız Tespit Edildi !

Sitemiz geçimini reklam gelirlerinden kazanmaktadır. Bundan dolayı Ad Block gibi reklam engelleyicilerin kullanılmasına izin verilmemektedir. Anlayış göstererek bu site için reklam engelleyicinizi devredışı bıraktığınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Devredışı bıraktım, siteyi gezmeye devam edebilirim.