Az tehlikeli ve şubelerde 10 ila 15 kişi çalışıyor
"Eğitimi verebilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE 13 – (1) Çalışanların iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri;
a) İşyerinde görevli iş güvenliği uzmanları ile işyeri hekimleri tarafından,
b) İşçi, işveren ve kamu görevlileri kuruluşları veya bu kuruluşlarca kurulan eğitim
vakıfları ve ortaklaşa oluşturdukları eğitim merkezleri, üniversiteler, kamu kurumlarının eğitim
birimleri, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile Bakanlıkça yetkilendirilmiş eğitim
kurumları ve ortak sağlık ve güvenlik birimleri tarafından, ..."
yukarıdaki maddeye göre OSGB eğitim verebiliyor ancak atamadan bahsedilmiyor.
"MADDE 5 – (1) İşveren; çalışma ortamının ve çalışanların sağlık ve güvenliğini sağlama, sürdürme ve
geliştirme amacı ile iş sağlığı ve güvenliği yönünden risk değerlendirmesi yapar veya yaptırır.
Risk değerlendirmesi ekibi
MADDE 6 – (1) Risk değerlendirmesi, işverenin oluşturduğu bir ekip tarafından gerçekleştirilir. Risk
değerlendirmesi ekibi aşağıdakilerden oluşur.
a) İşveren veya işveren vekili.
b) İşyerinde sağlık ve güvenlik hizmetini yürüten iş güvenliği uzmanları ile işyeri hekimleri.
c) İşyerindeki çalışan temsilcileri.
ç) İşyerindeki destek elemanları.
d) İşyerindeki bütün birimleri temsil edecek şekilde belirlenen ve işyerinde yürütülen çalışmalar, mevcut
veya muhtemel tehlike kaynakları ile riskler konusunda bilgi sahibi çalışanlar.
(2) İşveren, ihtiyaç duyulduğunda bu ekibe destek olmak üzere işyeri dışındaki kişi ve kuruluşlardan
hizmet alabilir."
Yukarıdaki maddeye görede risk analizi yapabilirler ancak a, b, c, ç, d deki asli elemanlara yardımcı olarak dışarıdan destek verilmiş gibi olabilir veya isg katipten atanması lazım. (Bu arada Sizin O şirketin isg katip üzerinden ataması yapılmış İş Güvenliği Uzmanı olduğunuzu varsayıyorum)
"Dokümantasyon
MADDE 12 – (1) Acil durum planı asgarî aşağıdaki hususları kapsayacak şekilde dokümante edilir:
a) İşyerinin unvanı, adresi ve işverenin adı.
b) Hazırlayanların adı, soyadı ve unvanı.
c) Hazırlandığı tarih ve geçerlilik tarihi.
ç) Belirlenen acil durumlar.
d) Alınan önleyici ve sınırlandırıcı tedbirler.
e) Acil durum müdahale ve tahliye yöntemleri.
f) Aşağıdaki unsurları içeren işyerini veya işyerinin bölümlerini gösteren kroki:
1) Yangın söndürme amaçlı kullanılacaklar da dâhil olmak üzere acil durum ekipmanlarının bulunduğu yerler.
2) İlkyardım malzemelerinin bulunduğu yerler.
3) Kaçış yolları, toplanma yerleri ve bulunması halinde uyarı sistemlerinin de yer aldığı tahliye planı.
4) Görevlendirilen çalışanların ve varsa yedeklerinin adı, soyadı, unvanı, sorumluluk alanı ve iletişim bilgileri.
5) İlk yardım, acil tıbbi müdahale, kurtarma ve yangınla mücadele konularında işyeri dışındaki kuruluşların
irtibat numaraları.
(2) Acil durum planının sayfaları numaralandırılarak; hazırlayan kişiler tarafından her sayfası paraflanıp, son
sayfası imzalanır ve söz konusu plan, acil durumla mücadele edecek ekiplerin kolayca ulaşabileceği şekilde işyerinde
saklanır.
(3) Acil durum planı kapsamında hazırlanan kroki bina içinde kolayca görülebilecek yerlerde asılı olarak
bulundurulur."
Yukarıdaki maddelere göre işveren ister kendi ister herhangi birine bu dokümanı oluşturabilir. Yeter ki hazırlayan yönetmeliğin asgari şartlarına göre hazırlasın.
Bu dokümanların herbirinde dikkat edilmesi gereken husus O işyerine has olması gerekliliği. Şayet müfettiş gelir ve kontrol ettiği risk analizi-örneğin 5x5 matris- O şirkete has değilde çok genel ise bunun kopyala yapıştır mantığıyla oluşturulduğunu ve dolayısıyla bu işletmede bu işin ruhunun anlaşılmadığı izlenimiyle bu dokümanları eksik veya yok sayabilir. Müfettişlerde genel olarak şu algı oluştu. Matris tipi risk analizleri tamamen kopya ve riskleri önlemek gibi bir amaca değil kendilerini kandırmak gibi bir amaca hizmet ediyor. Bu algının sebebi de bu işi bu şekilde kopyala yapıştır, mevzuat savuştur mantığıyla yapan bizler ve osgb' ler.
Mesela genelde ADEP' nı hazırlarlar ancak çok önemli ve hakikaten işlevsel olan kroki/yerleşim planı hazırlamazlar. Çünkü doküman hazır şablondur ve sadece firma isimleri, çalışan sayısı, nace kodu, kimisi özürlü ve kadın sayılarını da verir ve ekip kısımları boş bir şekilde çıktı alınıp soğuk servis yapılır.
Kısaca gelen müfettişin bilgi ve görgüsüne aynı zamanda da denetimi ne kadar önemsediğine bağlı olarak bir müfettiş bunları sorun etmeyebilirken bir diğeri eğer sizin şirketinizi yansıttığını düşünmüyorsa veya kopyala yapıştır, denetçiyi savuştur mantığıyla yapıldığı izlenimine sahip olmuşsa size bu noktalardan ve/veya başka noktalardan uygunsuzluk yazabilir.