Soru - Elektrikli Transpalet Kullanımında Iş Güvenliği | Sayfa 2 | TÜİSAG Forum | İSGforum | İSGfrm - İş Sağlığı,Güvenliği,Risk değerlendirme

Soru Elektrikli Transpalet Kullanımında Iş Güvenliği

Konu, 'Elle ve Mekanik Yük Taşıma' kısmında cİSG tarafından paylaşıldı.

Sayfayı Paylaş

  1. Onur17

    Onur17 TÜİSAG Üyesi



    bu talimatları iş güvenliği uzmanı olarak sizmi hazırladınız?


     
    6666 bu yazıya teşekkür etti.
  2. Genco

    Genco TÜİSAG Çalışma Birimi TÜİSAG Çalışma Birimi

    Merhaba, elektrikli transpalet kullanan çalışanlara operatörlük belgesi aldırmalı mıyız?

     
  3. K.Onur

    K.Onur TÜİSAG Üyesi

    Merhaba,
    Zamanında çok araştırma yapan biri olarak, bahsetmiş olduğunuz ekipman şarjlı transpalet (istif) ekipmanı olarak geçiyor.Operatörlük belgeleri ise genelde forklift vinç vb ekipmanlar için aldırılıyor.Ben hem şarjlı transpaleti aldığımız yerden eğitim verdiriyorum hemde kendim isg eğitimi(kaldırma-istifleme ekipmanları) veriyorum.Genellikle bu tür ekipmanı forklift ile karıştırdıkları için hemen operatör sertifikası denmeye başlıyor.

       

     
    YFŞ ve Genco bu yazıya teşekkür etti.
  4. Genco

    Genco TÜİSAG Çalışma Birimi TÜİSAG Çalışma Birimi

    Last edited: 13 Ağustos 2018
    6666 bu yazıya teşekkür etti.
  5. K.Onur

    K.Onur TÜİSAG Üyesi

    Evet baktım.İlgili Kısımların altını çizdim.

    Odamız ayrıca, karayoluna çıkmayan, inşaat alanlarında, fabrikaların açık ve kapalı alanlarında kullanılan motorlu/elektrikli ve paletli araçlar olan, Gezer Köprü Vinç, Kule Vinç, Özel Kaldırma ve İstifleme Makinaları, Elektrikli Transpalet, Personel Yükseltici Platform, Liman Vinci, Konteyner Vinci, Beton Santrali, Paletli İş Makinaları vb. makinalar için ,
    • İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği,
    • İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetmeliği,
    • Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri Usul ve
    Esasları Hakkında Yönetmelikler kapsamında düzenlenen eğitim sonucunda
    kullanıcı belgesi verilmektedir.

    Not: Kullanıcı belgesi "G sınıfı" sürücü belgesi alımı işlemlerinde kullanılamaz.

    Bu eğitimleri bahsettiğim gibi biz de verebiliyoruz zaten :)

       

     
    6666, YFŞ ve Genco bu yazıya teşekkür etti.
  6. Önder Ak

    Önder Ak TÜİSAG Üyesi

    Arkadaşlar merhaba. Konuyu inceledim aslında benim sorularıma benzer konular cevaplarsanız sevinirim.

    Sanırm şarjlı transpaletler için operatörlük belgesine ihtiyaç duyulmuyor. El ile çekilerek kullanılan, okuduğumdan anladığım bu.

    2. sorum da Elektrikli caraskallar için. Tavan vinci olarak 1 tonluk bir elektrikli caraskal kullanıyoruz bu tür aletler için operatörlük belgesine ihtiyaç var mı? Bildiğim kadarıyla bunlar içinde gerekli değil.

    Ancak sende 1 kere kaldırma ekipmanları olduğu için akredite firmalardan rapor düzenlenmesi ve kontrol edilmesi gerekiyor.

     
  7. K.Onur

    K.Onur TÜİSAG Üyesi

    1.Soru ve o soruya verdiğiniz cevap doğrudur.
    Gelelim 2.Sorunuza :) Tavan Vinci Operatör Sertifikası diye aratırsanız.Sorunuza cevap bulmuşsunuz demektir.:)Yani Operatör Belgesine ihtiyaç var.




     
    6666 bu yazıya teşekkür etti.
  8. Önder Ak

    Önder Ak TÜİSAG Üyesi

    Onur bey teşekkürler cevapladığınız için. Tavan vinci derken yanlış izah etmiş olabilirim. Bu ekipman herhangi bir üretim bölümünde bulunmuyor. Kullandığımız pres kalıplarını elektirikli caraskal ile kaldırarak kumlama makinesine yüklüyoruz. Kapasite de 1 ton yani ufak bir caraskal. Demir çelik fabrikalarındaki gibi gezer raylı bir sistem değil. Bunun içinde gerekli olduğuna emin misiniz?



     
    6666 bu yazıya teşekkür etti.
  9. K.Onur

    K.Onur TÜİSAG Üyesi

    Önder Bey Merhaba,çalıştığım firmada CNC Tezgahlarının üstünde ağır malzemeleri kaldırma amaçlı 1.6 Ton Elektrikli Caraskal mevcut.CNC Operatörlerin hepsine tavan vinci operatörlük sertifikası aldırdım .Eğer gerek olmazsa Eğitim Kurumu zaten sizi uyarıyor bu sertifika programına uymuyor sizin faaliyetiniz diye.Saygılarımla.

       

     
  10. cİSG

    cİSG TÜİSAG Üyesi

    İş güvenlik uzmanı olarak, ekipmanların kullanım kulavuzundan yararlanarak bizler isg talimatlarını hazırlıyoruz. Yoksa bizden başka kimse bunları yapmaz.

    Belirtmek istediğim bir konu var, akülü transpaletler şarj edilirken scotleri birbirine takmadan önce alıcı ve vericinin enerjileri kapatılmalıdır.

    Bilginize..

    İyi çalışmalar,
    Ceylan EROĞLU



     
    K.Onur bu yazıya teşekkür etti.
  11. Önder Ak

    Önder Ak TÜİSAG Üyesi

    Arkadaşlar baretle ilgili düşünceniz nedir? Yük kaldırırken aslında kullanan kişiye doğru bir yük gelme şansı yok. Zaten gelse bile baret sonuçta daha çok hafif yükler için koruma sağlıyor, bir kasa düşmesinde bizi koruyamaz. Anca takılma düşme gibi durumlarda yada taşıdığımız yükten ufak parçaların düşme riski mevcutsa baret daha mantıklı gibi. Sizce nasıl olmalı?



     
  12. orhany_

    orhany_ TÜİSAG Üyesi

    Merhabalar;

    Elektrikli transpalet kullananlar için operatörlük belgesi alma şartı doğduğuna ilişkin, bir bilgi ulaştı. Konu ile ilgili bilgi sahibi olan var ise, yardımcı olabilirmi?

     

    Ekli Dosyalar:

  13. Tolga_34

    Tolga_34 TÜİSAG Üyesi

    Selam,
    Sn. @orhany_ , çok güzel bir konuyu dile getirmişsiniz. Ayrıca benim üzerinde çalıştığım bir konu için de büyük faydası olan bir doküman paylaşmışsınız, ben atlamışım açıkçası. Çok teşekkür ederim.

    Sorunuza gelince :

    1. Operatörlük belgesi kavramında tek bir uygulama yok. İki kanaldan yürütülüyor : Birincisi Mesleki Yeterlilik Kurumu, diğeri ise Karayolları Trafik Kanunu ve yönetmeliği gereğince oluşan zorunluluk.

    1.1 MYK Belge Zorunluluğu Kapsamındaki Meslekler tablosunda -muhtemelen güncellenmemiş ya da gözden kaçmış olabilir - "Personel ve yük yükseltici iş makinesi operatörü" geçmiyor.
    1.2 Bu dokümanda Md.3 Tanımlar bölümünde
    "37) Personel ve yük yükseltici aracı: En az 6 metre çalışma yüksekliği, 100 kg kaldırma kapasitesi olan personel veya personelle birlikte yük yükseltmek için kullanılan ve sepet aparatı araç üzerinde bulunan, aparatları ruhsata işlenmiş tescil belgesine sahip makineyi veya en az 6 metre çalışma yüksekliği, 100 kg kaldırma kapasitesi olan personel veya personelle birlikte yük yükseltmek için kullanılan makaslı sistem ve tahrik sistemi elektrik motoruna sahip teknik belgesi bulunan makineyi," şeklinde aracın tanımlanması yapılmış. Aslında bu tip araçlar yükseltilebilir seyyar iş platformu olup TS EN 280+A1 yükselebilen seyyar iş platformları manlift vs. standardı kapsamındadır.
    1.3 Operatörlük mesleki yeterlilik belgesi kapsamında, 5 Temmuz 2017 tarihinde İstif Makinaları Distribütörleri ve İmalatçıları Derneği ile Ulusal Yeterlilik Hazırlama İşbirliği Protokolü İmzalandı ve çalışmalar halen daha sürdürülüyor diye biliyorum.( https://www.myk.gov.tr/index.php/tr/haberler/34-meslek-standartlar-dairesi-bakanl/2807-stif-makinalar-distribuetoerleri-ve-malatclar-dernei-ile-ulusal-yeterlilik-hazrlama-birlii-protokolue-mzaland)

    2. Karayolları trafik kanunu incelediğimizde ise,
    2.1 Md.3 TANIMLAR "İş makineleri : (Değişik: 17/10/1996-4199/1 md.) Yol inşaat makineleri ile benzeri tarım, sanayi, bayındırlık, milli savunma ile çeşitli kuruluşların iş ve hizmetlerinde kullanılan; iş amacına göre üzerine çeşitli ekipmanlar monte edilmiş; karayolunda insan, hayvan, yük taşımasında kullanılamayan moturlu araçlardır." ifadesini görmekteyiz.

    2.2 Sizin göndermiş olduğunuz operatörlük yönergesi kapsamında Personel ve yük yükseltici iş makinesi operatörü için kursa ve sınava katılım zorunlu olup, başarılı olanlara operatörlük belgesi verileceği belirtiliyor.

    3. TS ISO 12100 ve TS EN 280+A1 standartları ile bu tip araçların üreticisi tarafından hazırlanmış olan kılavuzlar incelendiğinde ise bu araçların yerel ülke yasal mevzuatlarına uygun kişiler tarafından kullanılmasının şart olduğunu görmekteyiz.

    4. Sonuç olarak:
    4.1 Bütün makine ve ekipmanı kullanan kişilerin bunlara ait yeterlilik eğitimlerini almış ve yetkinlik sertifikalandırılmalarının yapılmış olması şart. Aksi takdirde yetkisiz kullanım ortaya çıkmaktadır, ki bu da 6331 ve ilgili tüm mevzuatına aykırı durum yaratmakta, istenmeyen durumların sonuçları ise ceza hukuku, borçlar hukuku ve çalışma hukuku kapsamlarında başımıza bir dünya iş açmaktadır.
    4.2 Malesef mevzuatımızda her zaman her yerde yasal ilintiler kurulamamış olabiliyor fakat, insan yaşamının kutsallığı ilkesi doğrultusunda insan yaşamını tehlikeye atacak durumların bertarafına yönelik en uygun usulün seçilmesi esas alındığında tüm makina ve iş ekipmanları için operatörlük belgesi ve/veya mesleki yeterlilik belgesi alınması ve yetkili kişi tarafından kullanılmalarının sağlanması gereklidir.
    Burada karşı bir soru gelebilir = "Taş motoru bir iş ekipmanı bunun için de operatörlük belgesi mi gereklidir?" hayır, bunun için MYK tarafından hazırlanmış olan Ulusal Meslek Standardı (UMS) veya Ulusal Yeterlilik Standardı (UYS) kapsında alınmış olunan belge yeterlidir. Çünkü bu tip belgelerde iş tarifleri vb. hepsi yapılmıştır.

    Umarım açıklayıcı olmuştur, karşı fikirler olur ise lütfen yazın, bana çok yardımcı olursunuz.

    İyi çalışmalar




     

    Ekli Dosyalar:

    6666 ve orhany_ bu yazıya teşekkür etti.
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş



Yandex.Metrica