Soru : Bu Durumlar İş Kazası Mıdır? ( İşyerlerine Ulaşım)

m_chemist

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
19 Ağu 2013
Mesajlar
20
Tepki puanı
4
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (A)
Merhabalar,

Aşağıdaki durumlar iş kazasından sayılır mı?

1- İşçinin işe gidip gelirken herhangi bir toplu taşıma aracında yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
2-İşçinin işe gidip gelirken kendi kontrolünde olan şahsi motorlu ya da motorsuz aracı (bu araç başkasına ait de olabilir. ) yahut başkasının kontrolünde ve başkasına ait bir motorlu yada motorsuz araçta yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
3-İşçinin işyerine ait servisi beklerken yahut servisten indikten sonra gördüğü zararlar.
4- İşçinin işyerine giderken tamamen ya da kısmen yaya durumunda geçirdiği zamanda gördüğü zararlar.
 

Metin İNCE

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
21 Ara 2017
Mesajlar
6
Tepki puanı
4
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Merhabalar,

Aşağıdaki durumlar iş kazasından sayılır mı?

1- İşçinin işe gidip gelirken herhangi bir toplu taşıma aracında yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
2-İşçinin işe gidip gelirken kendi kontrolünde olan şahsi motorlu ya da motorsuz aracı (bu araç başkasına ait de olabilir. ) yahut başkasının kontrolünde ve başkasına ait bir motorlu yada motorsuz araçta yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
3-İşçinin işyerine ait servisi beklerken yahut servisten indikten sonra gördüğü zararlar.
4- İşçinin işyerine giderken tamamen ya da kısmen yaya durumunda geçirdiği zamanda gördüğü zararlar.
Kanuna göre iş kazası sayılmıyor fakat hastane bazen böyle durumlarda iş kazası seçeneğini işaretliyor böylece sisteme iş kazası olarak düşüyor. O yüzden sistem düzenli olarak kontrol edilmeli. Arada sırada gözden kaçanlar olabilir.
 

İskender Karpuzcu

Çalışkan Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
29 Kas 2013
Mesajlar
91
Tepki puanı
104
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (B)
Merhabalar,

Aşağıdaki durumlar iş kazasından sayılır mı?

1- İşçinin işe gidip gelirken herhangi bir toplu taşıma aracında yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
2-İşçinin işe gidip gelirken kendi kontrolünde olan şahsi motorlu ya da motorsuz aracı (bu araç başkasına ait de olabilir. ) yahut başkasının kontrolünde ve başkasına ait bir motorlu yada motorsuz araçta yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
3-İşçinin işyerine ait servisi beklerken yahut servisten indikten sonra gördüğü zararlar.
4- İşçinin işyerine giderken tamamen ya da kısmen yaya durumunda geçirdiği zamanda gördüğü zararlar.
merhaba;
işe gidip gelirken toplu taşıma ücretini işyerinden karşılandığı ispatlanırsa iş kazası,
servis aracı yoksa ,kendi aracı ile işe gidip geliyorsa , işyeri ile arasında sözleşme varsa kazlar iş kazası
servis varsa ama yine de kendi aracını, toplu taşımayı kullanıyorsa yada yaya gidip geliyorsa kazalar iş kazası olmaz.
servis varsa servis ile ev arasındaki güzergahında , durakta yaya olarak beklerken yaşanan kazalar iş kazası sayılır.
 

m_chemist

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
19 Ağu 2013
Mesajlar
20
Tepki puanı
4
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (A)
merhaba;
işe gidip gelirken toplu taşıma ücretini işyerinden karşılandığı ispatlanırsa iş kazası,
servis aracı yoksa ,kendi aracı ile işe gidip geliyorsa , işyeri ile arasında sözleşme varsa kazlar iş kazası
servis varsa ama yine de kendi aracını, toplu taşımayı kullanıyorsa yada yaya gidip geliyorsa kazalar iş kazası olmaz.
servis varsa servis ile ev arasındaki güzergahında , durakta yaya olarak beklerken yaşanan kazalar iş kazası sayılır.
İskender Bey açıklamalarınızı gayet mantıklı buldum ki benim de üç aşağı beş yukarı değerlendirmelerim bu şekildeydi; ama hukuki temele tam olarak dayandıramadım. Bu söylediklerinizi bir hukuki temele dayandırabilir misiniz?
 

m_chemist

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
19 Ağu 2013
Mesajlar
20
Tepki puanı
4
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (A)
İskender Bey açıklamalarınızı gayet mantıklı buldum ki benim de üç aşağı beş yukarı değerlendirmelerim bu şekildeydi; ama hukuki temele tam olarak dayandıramadım. Bu söylediklerinizi bir hukuki temele dayandırabilir misiniz?
Bir de şu ihtimal var ; servise binilecek yere ulaşırken veya indikten sonra eve giderken toplu taşıma yahut özel araç kullanma durumu... yani hem işyerine ait bir araç hem de diğer araçları kullanma durumu
 

F.Ünal Toktaş

Çalışkan Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
7 Eyl 2017
Mesajlar
130
Tepki puanı
402
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Merhabalar,

Aşağıdaki durumlar iş kazasından sayılır mı?

1- İşçinin işe gidip gelirken herhangi bir toplu taşıma aracında yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
2-İşçinin işe gidip gelirken kendi kontrolünde olan şahsi motorlu ya da motorsuz aracı (bu araç başkasına ait de olabilir. ) yahut başkasının kontrolünde ve başkasına ait bir motorlu yada motorsuz araçta yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
3-İşçinin işyerine ait servisi beklerken yahut servisten indikten sonra gördüğü zararlar.
4- İşçinin işyerine giderken tamamen ya da kısmen yaya durumunda geçirdiği zamanda gördüğü zararlar.
Bu soruların cevabı tamamen yorumlara ve de bu konulardaki Yargıtay kararlarına bağlıdır;
Benim yorumlarım aşağıdadır;
1) Servise gitmek üzere evinin merdiveninde veya asansörde kaza geçirirse iş kazası değildir
2) servis durağına giderken yolda başına bir şey gelirse iş kazası değildir,
3) Durakta araç beklerken başına bir şey gelirse iş kazası değildir. Çünkü bu durumlarda taşıma işi başlamamıştır.
4) Durakta araca binerken veya inerken bir ayağı araçta olacağı için bu gibi binme ve inme durumlarındaki yaralanmalar iş kazasıdır
5) Taşıma sırasında meydana gelen yaralayıcı olaylar iş kazasıdır. Bunlar trafik kazaları veya araç içinde taşınma sırasında meydana gelen olaylardır. Örneğin aracın kalkması veya aniden durması sebebiyle düşme ve çarpma sonucu yaralanmalar olabilir. Hatta taşıma sırasında tanım saçma olduğu için kavga olayları bile iş kazası sayılabilir(sakın kavga etmeyiniz)
6) Aracın iniş sırasında durduğu yer eğer işyeri sahasında ise araçtan indikten sonra meydana gelen yaralayıcı olaylar iş kazasıdır.
7) Ancak taşıma sonunda araçın stop ettiği yer işyeri içinde değilse, örneğin arada kalan bir trafik yolunun karşı tarafında ise, karşıdan karşıya geçerken meydana gelen olaylar iş kazası değildir.
8) Yani ya taşıtın içinde, taşıma sırasında olmalı ya da işyerine girdikten sonra olmalıdır
9) Kişinin kendi özel arabası veya birden çok kişinin arkadaşına ait olan araçla işyerine geliş gidişlerindeki olaylar iş kazası değildir.
10) Ancak işverenin çalışanın kullanımına verdiği araçtaki yetkili kişi veya aynı yerde çalışan arkadaşlarının geçirdiği trafik kazaları iş kazasıdır. NOT: eski tanımda TOPLU taşıma tanımı vardı, yeni tanımda bu toplu lafı kaldırıldığı için dediğim şey doğrudur.
11) Çalışanlar bir yere kadar servisle gidiyor ve fakat daha sonrasında dolmuş veya otobüsle gidiliyorsa ve de bu ulaşımların parası işveren tarafından karşılanıyorsa, bu taşıma sırasında meydana gelen olaylar iş kazasıdır.
Yetermi yoksa daha söyleyeyim mi!
Bu yorumlarımın 2 adet gerekçesi şunlardır;
1) İşveren tarafından sağlanan bir araçla ( işverenin aracı veya kiraladığı bir araçla) işyerine geliş ve gidişlerinde olacak
2) Veya işyeri sınırlarının içinde olacak
 

ilkinpeker

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
225
Tepki puanı
659
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi
5510 sayılı Kanun’un “iş kazasının tanımı, bildirilmesi ve soruşturulması” başlıklı 13. maddesine göre; bildirilen bir olayın iş kazası sayılıp sayılmayacağı, SGK’nın denetim ve kontrol memurları veya Bakanlığın iş müfettişleri tarafından yapılacak soruşturma ile ortaya çıkacaktır.
 

ilkinpeker

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
225
Tepki puanı
659
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi
Şimdi, kaza olayından haberdar olan SGK’nın yapacağı işlemleri sırasıyla ele alalım.

  1. İş kazası sayılıp sayılmayacağına karar verme: Kaza olayından haberdar olan SGK müdürlüklerindeki Kısa Vadeli Sigorta Servisi, öncelikle bildirim formu ve ekindeki belgeleri (olay yeri tutanağı, kolluk kuvvetlerinden gelen bilgiler vb.) inceleyerek olayın iş kazası sayılıp sayılmayacağına karar vermektedir. Bu yönde bir karar veremezse veya verdiği “iş kazası değildir” kararına sigortalı tarafından itiraz edilirse konu müdürlük bünyesindeki İş Kazası Tespit Komisyonuna aksedecektir. Komisyonun da bu konuda karar verememesi halinde dosya SGK Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına gönderilir.
  2. İş göremezlik %10’dan fazla mı? Olayın iş kazası olduğu anlaşıldıktan sonra gündeme gelen ikinci soru, sigortalının iş göremezlik veya meslekte kazanma gücü kaybının %10’un altında mı yoksa üzerinde mi olduğudur. Bu soruya cevap alabilmek için iş kazası dosyası, SGK müdürlüğü tarafından Kocatepe Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezine gönderilir. Kocatepe SSGM tarafından yapılan incelemede, iş göremezlik oranının %10’un altında olduğu tespit edilirse, bu durumda iş kazası dosyasını teftişe gönderme veya göndermeme konusunda ilgili SGK müdürlüğü karar verecektir. Fakat söz konusu oran %10 ve üzerinde ise dosya mutlaka Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına gönderilecektir.
  3. Kişi sigortalı olarak bildirilmemişse… SGK’nın haberdar olduğu kaza olayında kaza geçiren kişi, kazadan önce sigortalı olarak SGK’ya bildirilmemişse, öncelikle kişinin sigortalı sayılıp sayılmayacağına dair denetim yapılmaktadır. Bu denetim her ilde görevli Sosyal Güvenlik Denetmeni tarafından yapılmaktadır. Bu denetimde iş kazasıyla ilgili bir soruşturma yapılmamakta, sadece kazaya uğrayan kişinin sigortalılık niteliğini haiz olup olmadığı tespit edilmektedir.
  4. Ve asıl denetim başlıyor… Yukarıdaki ilk üç maddede belirtilen süreç sonrasında iş kazası dosyası denetim için dosya Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına gelir. SGK Müfettişi, kendisine gelen iş kazası dosyasını inceledikten sonra işverene bir tebligat göndererek işyeri kayıt ve belgelerini talep eder. Bunlar;
  • Kazalıya ait özlük dosyası
  • Yevmiye defteri ve yasal olarak tutulan diğer defterler
  • İş sağlığı ve güvenliği karar defteri
  • Ücret bordroları
  • Kaza tutanağı ve kaza ile ilgili tutulan diğer tutanak, rapor ve belgeler
  • Diğer belgelerdir.
Bu belgelerin Müfettişe 15 gün içerisinde ibraz edilmesi gerekir. Aksi halde 5510/102.Md. gereği 3 asgari ücretten 12 asgari ücrete kadar idari para cezası uygulanır.
5. Kayıt incelemesi ve ifadeler: SGK Müfettişi kendisine ibraz edilen işyeri kayıt ve belgelerini sadece kaza olayı ile sınırlı olarak inceler. Bu arada gerekli görürse kaza mahallinde inceleme yapar. Aynı zamanda kazaya uğrayan sigortalının, görgü tanığı olan diğer işyeri çalışanlarının, işverenin ve diğer ilgili kişilerin yazılı ifadelerini alır. İşyeri kayıtları incelenirken özellikle;
  • Kayıtların 5510 sayılı Kanun ve Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğine uygun olarak düzenlenip düzenlenmediği,
  • İşçinin SGK’ya bildirilen ücreti ile kayıtlarda yer alan ücret ödemelerinin uyumlu olup olmadığı,
  • Kazadan önceki son üç ayda işçinin brüt ücret/kazanç toplamı,
  • İşçi özlük dosyasında işçiye verilen eğitim, kurs, seminer belgelerinin bulunup bulunmadığı,
  • İşçiye iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri ile gerekli kişisel koruyucu donanımların verilip verilmediği, bunlara ilişkin belgelerin düzenlenip düzenlenmediği,
  • İşçi görevle başka bir yere gönderilmişse buna ilişkin görevlendirme belgesinin düzenlenip düzenlenmediği,
hususlarına bakılmaktadır. İşyeri kayıtlarındaki bilgilerle taraflardan alınan ifadeler arasında çelişkiler bulunması halinde bu çelişkilere ilişkin tarafların ifadeleri de ayrıca kayda geçirilir.
6. Raporun düzenlenmesi ve tebligat: SGK Müfettişi tarafından iş kazası soruşturması/denetimi bitirildikten sonra konuyla ilgili inceleme raporu düzenlenir ve Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına sunulur. Rapor Okuma Komisyonu tarafından kontrol edilen rapor, gereği yapılmak üzere ilgili il müdürlüğüne (ünite) gönderilir. Genel olarak iş kazasıyla ilgili olarak Müfettiş raporlarında şu tespitlere yer verilir;
  • Kaza olayına maruz kalan kişinin sigortalı sayılıp sayılmayacağı,
  • Kişi sigortalı ise SGK’ya yasal süresi içerisinde bildirilip bildirilmediği,
  • Kaza olayının iş kazası sayılıp sayılmayacağı,
  • Kaza olayının yasal süresi içerisinde SGK’ya bildirilip bildirilmediği,
  • Kaza olayının meydana gelmesinde işverenin, sigortalının veya üçüncü bir kişinin kastı veya kusuru bulunup bulunmadığı, varsa kusur oranlarının ne olduğu,
  • İşyeri kayıt ve belgelerinin usulüne uygun olarak düzenlenip düzenlenmediği,
  • İşçinin SGK’ya bildirilen ücretlerinin gerçeği yansıtıp yansıtmadığı,
  • İşveren hakkında idari para cezası uygulanıp uygulanmayacağı,
  • Kaza olayı ile ilgili olarak başka bir kurum, kuruluş veya bakanlığa bilgi verilmesi gereken bir husus olup olmadığı.
Bütün bu hususlar tereddüde yer vermeyecek şekilde Müfettiş raporunda açıklanacaktır.

Müfettiş raporunun işverene yansımaları

İş kazası ile ilgili olarak düzenlenen Müfettiş raporu, SGK tarafından sigortalı ve özellikle de işveren hakkında yapılacak işlemlere esas oluşturmaktadır. Müfettiş raporunda, kazalı olarak bildirilen kişinin sigortalı sayılmayacağı veya olayın iş kazası olarak kabul edilemeyeceği yönünde bir tespit varsa, SGK tarafından dosya kapatılmakta, kazalıya yardım yapılmamakta ve işverene de herhangi bir yaptırım uygulanmamaktadır.

Müfettiş raporunda, kazaya maruz kalan kişinin sigortalı olduğu, yasal süresinde SGK’ya bildirildiği, olayın iş kazası sayılacağı, kaza olayında işverenin, sigortalının veya üçüncü bir kişinin kastı, kusuru bulunmadığı ve işyeri kayıtlarının da usulüne uygun düzenlendiği tespiti varsa, sigortalıya gerekli yardımlar yapılacak fakat işverene herhangi bir yaptırım uygulanmayacaktır. Ancak gerçek durum her zaman bu şekilde cereyan etmemekte, işyeri kayıtlarında sorunlar tespit edilebildiği gibi kaza olayı ile ilgili olarak da işverene (ve kusuru varsa sigortalı ve üçüncü kişilere) kusur oranı verilmektedir. Bu durumda kayıtlardaki usulsüzlükler sebebiyle idari para cezaları söz konusu olduğu gibi kusur oranı esas alınarak SGK tarafından işverene rücu davası açılmaktadır. Yani kurum tarafından sigortalı veya hak sahiplerine yapılan yardımlar ve bunların peşin değeri, kusuru oranında işverene yüklenmektedir (5510/21.Md.).

Müfettiş raporlarında görülen diğer bir tespit de kazaya uğrayan sigortalının yasal süresi içerisinde SGK’ya bildirilmemiş olmasıdır. İşe başlamadan önceki gün veya inşaat, balıkçılık ve tarım işyerlerinde en geç işe başladığı gün SGK’ya bildirilmemiş bir sigortalı kazaya uğramışsa ve bu durum Müfettiş raporuyla tespit edilmişse, kaza olayında işverenin sorumluluğu bulunup bulunmadığına bakılmaksızın, SGK tarafından yapılan ve ilerde yapılacak giderlerin peşin değeri doğrudan işverene yüklenir (5510/23.Md.). İş kazalarında ve kaza ile ilgili SGK teftişlerinde işverenler için en ağır yaptırımlardan birisi budur. Dolayısıyla özellikle de tehlike derecesi yüksek işlerde, sigortasız olarak personel çalıştırmak işverenler açısından çok büyük bir riski üstlenmek anlamına gelmektedir.

İş kazalarıyla ilgili olarak işverenlerin en önemli sorumluluğu elbette kazaları önlemek için alınması gereken tüm tedbirleri almak ve çalışanlarını bu konuda bilinçlendirmektir. Fakat bütün bu tedbirlere rağmen kaza olayı gerçekleşmişse, bundan sonraki idari ve adli sürecin iyi yönetilmesi de bir o kadar önemlidir. Özellikle Müfettiş denetimi sürecinde hazırlıklı, açık ve şeffaf bir performans sergilenmesi önem taşımaktadır. Bu aşamada yanlış yönlendirmelerle işverenin atacağı hatalı bir adım, daha sonra telafisi çok güç sonuçlar doğurabilmektedir.

02.01.2021


Dr. Sadettin ORHAN
 

ilkinpeker

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
225
Tepki puanı
659
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi
Türk hukuk sisteminde iş kazasının ne olduğu 5510 sayılı SSGSSK m. 13 ve 6331 sayılı İSGK m. 3 olmak üzere iki farklı yerde açıklanmıştır. 5510 sayılı kanunda yapılan iş kazası açıklaması aslında tanımdan ziyade bir tariftir. Hangi şartlarda SGK’nın iş kazasından sorumluluğunun doğacağı halleri sayar. 6331 sayılı kanunda yapılan tanım ilk bakışta 5510 sayılı kanunda yapılan tarife göre iş kazasının daha dar kapsamda ele alındığı düşünülse bile gerekçeli kanunda ilgili madde incelendiğinde 6331 sayılı kanunda yapılan iş kazası tanımının 5510 sayılı kanundakine göre daha geniş bir bakış açısı ile ele alındığı vurgulanmıştır. Ayrıca kapsam bakımından da 6331 sayılı kanun çalışan kavramını kullanmış ve bunu da kamu veya özel işyerlerinde çalışan gerçek kişi olarak nitelendirmiştir. 5510 sayılı kanunda örneğin kamu görevlileri iş kazası kapsamında değerlendirilmez iken 6331 sayılı kanunda iş kazası kapsamına alınmıştır. Bu çalışan kavramı içinde olan herkes 6331 sayılı kanuna göre iş kazasında işverenin sorumluluğuna gidebilir. Çalışmada örnek yargı kararları incelendiğinde görülmüştür ki iş kazasının ne olduğu hususunda hala daha bir anlaşmazlık mevcuttur. Yargıtay kararları arasında iş kazasına yaklaşım farklılığı ortaya çıkmaktadır. Bazı uç sayılabilecek iş kazası örneklerinde Yargıtay üyeleri de kendi içinde ihtilafa düştüğü görülür. Bunun sebeplerinden biri de mevzuatta farklı kanunlarda farklı iş kazası tanımlarının yer alması bunun sonucu olarak da ilgili tanımların muhataplarının farklı olmasıdır. Bu husus hakkında etkili bir yasal düzenleme yapılıp iş kazasının da yer aldığı iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili hükümlerin tek bir yasa altında toplanması gerekir.

 

Bekir Sakin

Acemi Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
17 Mar 2012
Mesajlar
3
Tepki puanı
3
Merhabalar,

Aşağıdaki durumlar iş kazasından sayılır mı?

1- İşçinin işe gidip gelirken herhangi bir toplu taşıma aracında yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
2-İşçinin işe gidip gelirken kendi kontrolünde olan şahsi motorlu ya da motorsuz aracı (bu araç başkasına ait de olabilir. ) yahut başkasının kontrolünde ve başkasına ait bir motorlu yada motorsuz araçta yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
3-İşçinin işyerine ait servisi beklerken yahut servisten indikten sonra gördüğü zararlar.
4- İşçinin işyerine giderken tamamen ya da kısmen yaya durumunda geçirdiği zamanda gördüğü zararlar.
 

Bekir Sakin

Acemi Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
17 Mar 2012
Mesajlar
3
Tepki puanı
3
Merhabalar,

Aşağıdaki durumlar iş kazasından sayılır mı?

1- İşçinin işe gidip gelirken herhangi bir toplu taşıma aracında yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
2-İşçinin işe gidip gelirken kendi kontrolünde olan şahsi motorlu ya da motorsuz aracı (bu araç başkasına ait de olabilir. ) yahut başkasının kontrolünde ve başkasına ait bir motorlu yada motorsuz araçta yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
3-İşçinin işyerine ait servisi beklerken yahut servisten indikten sonra gördüğü zararlar.
4- İşçinin işyerine giderken tamamen ya da kısmen yaya durumunda geçirdiği zamanda gördüğü zararlar.
Bu 4 konunun hiç biri iş kazası sayılmaz. Zira kaza yaşanan yerlerin hiç biri iş yeri bina ve eklentilerinden değil. Ancak, 3. ve 4. sırada "işçinin servisten indikten sonra" ve "kısmen yaya olarak " şeklinde belirtilen durumların istisnası var gibi. Örnek verelim;
İşçi sabah servisten arkadaşları ile indikten sonra işyerine yaya olarak bir mesafe yürümek zorunda ise ( yolu karşıya geçmek v.s. gibi) ve güzergah da sadece araç ile işyeri arasındaysa , "işçinin çalışmak için işe geldiği" hususu kesin ve tartışmasızdır. Aynı şekilde iş çıkışı servise kadar yürümek de bu şartlarda değerlendirilebilir. Bu durumlarda yaşanan kaza iş kazası sayılabilir. Ancak işveren cezai açıdan kusursuz, hukuki açıdan sorumludur.
Aynı durum servis ile ev veya ev ile servis aracı aracı arasında yaşanması durumunda ise iş kazası sayılmaz. Zira 4857 sayılı kanun 2. maddesine göre servis aracı işyeri ve eklentilerinden sayılır. İşçi eve giderken servis aracını terk ettiği andan itibaren veya evden servis aracına kadar alan ( yol) işyeri ve eklentilerinden olmadığı için burada yaşanması muhtemel kazalar 5510 sayılı kanun 13. madde kapsamına girmez. Çünkü işçi işten gelme ve işe gitme istidatı dışında da bu mahalde bulunabilirken, servisten indikten sonra işyerine yürümek ise sadece işe gitme maksatlıdır. Her ne kadar bu aradaki yol işyeri ve eklentilerinden sayılmasa da işçinin sadece işyerine ulaşma eylemi sırasında kaza yaşanıyorsa iş kazası sayılmalıdır. Bu sırada bir mekana girip, alışveriş yapması, ve bu aradaki mekanda kaza yaşaması durumunda ise iş kası sayılması durumu pek mümkün görünmemektedir. Bu arada servisten sonra başka araca binerse o araç ile kaza yaşanır ise bu durum da da iş kazası sayılması mümkün görünmemektedir. zira yeni binilen araç işyeri bina ve eklentilerinden değildir.

Bekir SAKİN a sınıfı iş güvenliği uzmanı
 

misg

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
28 Ara 2011
Mesajlar
231
Tepki puanı
161
Bu 4 konunun hiç biri iş kazası sayılmaz. Zira kaza yaşanan yerlerin hiç biri iş yeri bina ve eklentilerinden değil. Ancak, 3. ve 4. sırada "işçinin servisten indikten sonra" ve "kısmen yaya olarak " şeklinde belirtilen durumların istisnası var gibi. Örnek verelim;
İşçi sabah servisten arkadaşları ile indikten sonra işyerine yaya olarak bir mesafe yürümek zorunda ise ( yolu karşıya geçmek v.s. gibi) ve güzergah da sadece araç ile işyeri arasındaysa , "işçinin çalışmak için işe geldiği" hususu kesin ve tartışmasızdır. Aynı şekilde iş çıkışı servise kadar yürümek de bu şartlarda değerlendirilebilir. Bu durumlarda yaşanan kaza iş kazası sayılabilir. Ancak işveren cezai açıdan kusursuz, hukuki açıdan sorumludur.
Aynı durum servis ile ev veya ev ile servis aracı aracı arasında yaşanması durumunda ise iş kazası sayılmaz. Zira 4857 sayılı kanun 2. maddesine göre servis aracı işyeri ve eklentilerinden sayılır. İşçi eve giderken servis aracını terk ettiği andan itibaren veya evden servis aracına kadar alan ( yol) işyeri ve eklentilerinden olmadığı için burada yaşanması muhtemel kazalar 5510 sayılı kanun 13. madde kapsamına girmez. Çünkü işçi işten gelme ve işe gitme istidatı dışında da bu mahalde bulunabilirken, servisten indikten sonra işyerine yürümek ise sadece işe gitme maksatlıdır. Her ne kadar bu aradaki yol işyeri ve eklentilerinden sayılmasa da işçinin sadece işyerine ulaşma eylemi sırasında kaza yaşanıyorsa iş kazası sayılmalıdır. Bu sırada bir mekana girip, alışveriş yapması, ve bu aradaki mekanda kaza yaşaması durumunda ise iş kası sayılması durumu pek mümkün görünmemektedir. Bu arada servisten sonra başka araca binerse o araç ile kaza yaşanır ise bu durum da da iş kazası sayılması mümkün görünmemektedir. zira yeni binilen araç işyeri bina ve eklentilerinden değildir.

Bekir SAKİN a sınıfı iş güvenliği uzmanı
Yargıtay kararlarına bakmak lazım, bir kısmı iş kazası...
 

Deniz8084

Acemi Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
2 Ara 2023
Mesajlar
1
Tepki puanı
0
Medeni hal
Evli
Meslek
İş Veren
Merhaba ben evimim çatısında tamirat yapması için bir usta ile anlaştım sözlü olarak.usta geldi çalıştığı ikinci günün ortasında çatıdan düşüp yaralandı. Hastanede is kazasi olarak giriş yapilmis.ama kendi namına çalıştığı halde vergi giriş felan kayıt sigorta hicbirseyi yokmus. Bende sormak aklım bile gelmedi.bu durumda ustanın sgk girişi olmadığı için benim sorumluluğum nedir yada sgk bana nasıl bir yaptırım uygulanacaktır bilgisi olan lütfen acil bilgi versin
 

Bekir Sakin

Acemi Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
17 Mar 2012
Mesajlar
3
Tepki puanı
3
işe girme ve eve dönme sırasında, araç kullanımında olması muhtemel olayın iş kazası sayılabilmesi için ;
Aracın işveren tarafından temin edilmiş olması ( servis aracı) şarttır. Toplu taşım aracının tam güzergah veya güzergahın bir kısmında kullanılmasında yol parası işveren tarafından verilse dahi, bu sırada olan olaylar iş kazası sayılamaz. Zira, servis temini yahut personelin aracının servis gibi kullanımında araç, güzergah ve sürücü bellidir, toplu taşımda ise araç her seferinde değişebilir, sürücü işverenin bilgisi haricinde biridir.
İş kazası neticesinde takip edilen adli süreçte, toplu taşım araçlarında meydana gelen kazaların toplu taşım aracının sürücüsü ve varsa yardımcısı dışında aracı kullananlar için "iş kazası" nitelemesi yapıldığı olmamıştır. Böyle bir kaza vaki olduğunda, olay iş kazası değil, trafik kazasıdır ve kazada zarar gören yönünden muhatap kazaya sebep olanlardır. olay trafik mevzuatı içinde değerlendirilir. Bu durum sadece evden işe-işten eve ulaşım için geçerlidir.
İşyeri tarafından işyeri dışında görevlendirilen kişinin işin ifası sırasında toplu taşım aracını veya taksi kullanması sırasında olabilecek kazalar ise kazada zarar gören yönünden iş kazası olarak değerlendirilecektir ki, bu durum da zaten 5510 sayılı kanunun 13. maddesinde servis araçlarından bağımsız olarak ( 5510/b) ifade edilmektedir. Bu durumda zarar görün yönünden işverenle birlikte kazada kusuru olanlar muhataptır. Vakanın durumuna göre olay önce trafik mevzuatı içinde ve devamla iş hukuku kapsamında değerlendirilecek ve kaza ile ilgili ayrıntı ayrıntı sonucu belirleyici olacaktır.
saygılarla........
 

experience

Çalışkan Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
17 May 2012
Mesajlar
147
Tepki puanı
217
Merhabalar,

Aşağıdaki durumlar iş kazasından sayılır mı?

1- İşçinin işe gidip gelirken herhangi bir toplu taşıma aracında yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
2-İşçinin işe gidip gelirken kendi kontrolünde olan şahsi motorlu ya da motorsuz aracı (bu araç başkasına ait de olabilir. ) yahut başkasının kontrolünde ve başkasına ait bir motorlu yada motorsuz araçta yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
3-İşçinin işyerine ait servisi beklerken yahut servisten indikten sonra gördüğü zararlar.
4- İşçinin işyerine giderken tamamen ya da kısmen yaya durumunda geçirdiği zamanda gördüğü zararlar.

Bu saydıklarınızın hiçbiri kesinlikle iş kazası sayılmaz,bunların işkazası sayılması ile alakalı her yorum kazalı kişiyle onun avukatının mahkemeye sunmaya çalışabileceği tamamen art niyetli şekilde zorlama ile üretilen yorumlardır.
Şu unutulmamalıdır ki çalışanlar kadar işverenlerin de bir takım hakları vardır.Yani şimdi işverenin çalışanının hal ve hareketlerini kontrol edemeyeceği bir anda ve alanda yani özel hayatın başladığı anda ve alanda çalışanın başına gelenlerle alakalı işvereni günah keçisi ilan etmeye çalışmak bence art niyetli bir yaklaşımdan ibarettir.
 

osman.koyuncu

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Nis 2013
Mesajlar
217
Tepki puanı
228
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
1- İşçinin işe gidip gelirken herhangi bir toplu taşıma aracında yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
- İŞVEREN OTORİTESİ VE BELİRLEDİĞİ KOŞULLARDAN SÖZ EDİLEMEYECEĞİ İŞ KAZASI SAYILMAZ

2-İşçinin işe gidip gelirken kendi kontrolünde olan şahsi motorlu ya da motorsuz aracı (bu araç başkasına ait de olabilir. ) yahut başkasının kontrolünde ve başkasına ait bir motorlu yada motorsuz araçta yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
- ARAÇ İŞYERİNİN ÇALIŞAN KULLANIMINA TAHSİS ETTİĞİ BİR ARAÇ İSE İŞ KAZASI OLUR. İŞYERİNDE FARKLI BİRİNE TAHSİS EDİLMİŞ BİR ARACA , "YAKIN OTURUYORUZ BENİ DE BIRAKIR MISIN..." ŞEKLİNDE BİNEN DİĞER KİŞİNİN YAŞAYACAĞI OLAY İŞ KAZASI SAYILMAZ

3-İşçinin işyerine ait servisi beklerken yahut servisten indikten sonra gördüğü zararlar
- İŞYERİNE AİT SERVİSİ , İŞYERİNİN BELİRTTİĞİ DURAKTA ! BEKLERKEN YAŞANAN KAZA YARGITAY EMSAL KARARLARIYLA İŞ KAZASI OLARAK SAYILMIŞTIR. KISA OLARAK GEREKÇEDE SERVİSİN ÇALIŞANI ALACAĞI DURAĞI İŞYERİNİN BELİRLEDİĞİ , DOLAYISIYLA ÇALIŞANIN İŞYERİNİN BELİRLEDİĞİ ŞARTLARA UYARAK DURAKTA BEKLERKEN YAŞAYACAĞI OLAYIN (3.ŞAHISIN KULLANDIĞI ARACIN DURAKTA BEKLEYEN KİŞİYE ÇARPMASI) İŞ KAZASI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ GEREKTİĞİ TESPİT EDİLMİŞTİR. (Yargıtay 21. Hukuk Dairesi , 2016/6933 Karar, 2016/7258 Esas).
- SERVİSE İNİP-BİNERKEN VEYA İŞYERİNİN DIŞ KISMINA (YOL KENARI VB) YANAŞAN SERVİS ARACINDAN İNDİĞİNDE İŞYERİNE DOĞRU YÜRÜDÜĞÜ SIRADA YAŞAYACAĞI OLAYLAR İŞ KAZASIDIR.
- SERVİSTEN İNDİKTEN SONRA (EVE DÖNÜŞ SIRASINDA) İŞVEREN OTORİTESİNDEN ÇIKAR DOLAYISIYLA YAŞAYACAĞI OLAYLAR İŞ KAZASI SAYILAMAZ.


4- İşçinin işyerine giderken tamamen ya da kısmen yaya durumunda geçirdiği zamanda gördüğü zararlar
- İŞVEREN OTORİTESİ VE BELİRLEDİĞİ KOŞULLARDAN SÖZ EDİLEMEYECEĞİ İÇİN İŞ KAZASI SAYILMAZ
 

experience

Çalışkan Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
17 May 2012
Mesajlar
147
Tepki puanı
217
1- İşçinin işe gidip gelirken herhangi bir toplu taşıma aracında yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
- İŞVEREN OTORİTESİ VE BELİRLEDİĞİ KOŞULLARDAN SÖZ EDİLEMEYECEĞİ İŞ KAZASI SAYILMAZ

2-İşçinin işe gidip gelirken kendi kontrolünde olan şahsi motorlu ya da motorsuz aracı (bu araç başkasına ait de olabilir. ) yahut başkasının kontrolünde ve başkasına ait bir motorlu yada motorsuz araçta yaşadığı trafik kazası yahut diğer sebeplerle gördüğü zararlar
- ARAÇ İŞYERİNİN ÇALIŞAN KULLANIMINA TAHSİS ETTİĞİ BİR ARAÇ İSE İŞ KAZASI OLUR. İŞYERİNDE FARKLI BİRİNE TAHSİS EDİLMİŞ BİR ARACA , "YAKIN OTURUYORUZ BENİ DE BIRAKIR MISIN..." ŞEKLİNDE BİNEN DİĞER KİŞİNİN YAŞAYACAĞI OLAY İŞ KAZASI SAYILMAZ

3-İşçinin işyerine ait servisi beklerken yahut servisten indikten sonra gördüğü zararlar
- İŞYERİNE AİT SERVİSİ , İŞYERİNİN BELİRTTİĞİ DURAKTA ! BEKLERKEN YAŞANAN KAZA YARGITAY EMSAL KARARLARIYLA İŞ KAZASI OLARAK SAYILMIŞTIR. KISA OLARAK GEREKÇEDE SERVİSİN ÇALIŞANI ALACAĞI DURAĞI İŞYERİNİN BELİRLEDİĞİ , DOLAYISIYLA ÇALIŞANIN İŞYERİNİN BELİRLEDİĞİ ŞARTLARA UYARAK DURAKTA BEKLERKEN YAŞAYACAĞI OLAYIN (3.ŞAHISIN KULLANDIĞI ARACIN DURAKTA BEKLEYEN KİŞİYE ÇARPMASI) İŞ KAZASI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ GEREKTİĞİ TESPİT EDİLMİŞTİR. (Yargıtay 21. Hukuk Dairesi , 2016/6933 Karar, 2016/7258 Esas).
- SERVİSE İNİP-BİNERKEN VEYA İŞYERİNİN DIŞ KISMINA (YOL KENARI VB) YANAŞAN SERVİS ARACINDAN İNDİĞİNDE İŞYERİNE DOĞRU YÜRÜDÜĞÜ SIRADA YAŞAYACAĞI OLAYLAR İŞ KAZASIDIR.
- SERVİSTEN İNDİKTEN SONRA (EVE DÖNÜŞ SIRASINDA) İŞVEREN OTORİTESİNDEN ÇIKAR DOLAYISIYLA YAŞAYACAĞI OLAYLAR İŞ KAZASI SAYILAMAZ.


4- İşçinin işyerine giderken tamamen ya da kısmen yaya durumunda geçirdiği zamanda gördüğü zararlar
- İŞVEREN OTORİTESİ VE BELİRLEDİĞİ KOŞULLARDAN SÖZ EDİLEMEYECEĞİ İÇİN İŞ KAZASI SAYILMAZ

Yargıtay kararını herkesin bi incelemesini ben de tavsiye ederim ama özellikle karşı oy kullanan yargıtay üyesinin gerekçesini de dikkatli okumanızı öneriyorum.Elbette sonuçta yargıtay oy çokluğu ile kararını vermiş ama bu mahkemeler her zaman en doğru kararı veriyor anlamına da gelmiyor.Sonuçta bence haksız yere hüküm giymiş pek çok İş Güv.Uzmanı,İşveren veya hakkını alamamış pekçok işçi var,basit bazı adi suçlardaki yargılamalara bile bakınca gün yüzü görmemesi gerekirken elini kolunu sallayıp dışarıda gezen bazan da dışarda olması gerekirken yıllarca içerde kalan nice hayatlar var,adaletin kestiği parmak acımaz fakat adaleti sağlamakla yükümlü hakimlerimizin kestikleri parmak bazan acıyor
 

Hande D.

Acemi Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
12 Nis 2019
Mesajlar
1
Tepki puanı
0
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (B)
Merhabalar,
Az tehlikeli sınıf bir tekstil fabrikasında igu olarak görevlendirildim. çalışanların işyeri ve evlere intikali, anlaşmalı olduğumuz bir servis şirketi tarafından yapılmakta. şirketten İSG ye dair hizmet almalarını ve bu evrakları bana ulaştırmaları gerektiğini belirttim. Fakat firmanın şöförleri hem kendi bünyesinde hem de şahsi olarak kendi araçlarıyla servis şirketi adına çalıştıkları söylenildi. İSG ye dair bir hizmet zorunluluğumuz yok, varsa bize dayanak gönderin hazırlatalım dosyayı diyorlar. bu konuda bana yardımcı olabilirseniz çok sevinirim..
 

osman.koyuncu

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Nis 2013
Mesajlar
217
Tepki puanı
228
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Merhabalar,
Az tehlikeli sınıf bir tekstil fabrikasında igu olarak görevlendirildim. çalışanların işyeri ve evlere intikali, anlaşmalı olduğumuz bir servis şirketi tarafından yapılmakta. şirketten İSG ye dair hizmet almalarını ve bu evrakları bana ulaştırmaları gerektiğini belirttim. Fakat firmanın şöförleri hem kendi bünyesinde hem de şahsi olarak kendi araçlarıyla servis şirketi adına çalıştıkları söylenildi. İSG ye dair bir hizmet zorunluluğumuz yok, varsa bize dayanak gönderin hazırlatalım dosyayı diyorlar. bu konuda bana yardımcı olabilirseniz çok sevinirim..
Öncelikle İSG 'ye dair hizmet almaları ve evrakları hatalı bir tanımlama ! SGK Sicil kodlarını isteyip kontrol ediniz , tehlike sınıflarına göre mevzuat kapsamında zorunluluklarını belirleyiniz , sonrasında yazılı tebliğ yaparak ilgili mevzuatı belirterek ne gerekiyorsa istersiniz... Sizin ki "-ben kontrol edip uğraşmayım, siz bir zahmet kontrol edin ya da direkt hizmet alın da bana gönderin.." gibi olmuş ! Yanlış olmuş...

Kısaca Faydalı Olabilecek Bilgiler İleteyim ;
1) Servis araçlarının "ŞAHSİ" olması mümkün değildir ! Ticari bir kuruluşa bağlı olmasa da servis taşımacılığını yapabilmesi , faturalandırarak elde ettiği kazancı vergilendirmesi için en kötü ihtimalle "Şahıs Firması - Adi İşletme" açılışı yapmış olması gerekir.

2) İşyeri kendi bünyesinde sigortalı olan çalışanlarından ve sahibi olduğu (veya kiraladığı) araç ile servis taşımacılığı yapabilir (Bu durumda risk analizinde sizin gerekli değerlendirmeyi yapmanız gerekir, işyerinin kendi sorumluluğudur...)

3) İşyeriniz ticari bir kuruluştan taşımacılık hizmeti alıyordur (Bu durumda gerekli sözleşmelerle alt işveren bağı kurulacaktır) Risk Değerlendirme Yönetmeliği Madde 5 gereği , tehlike sınıfı fark etmeksizin taşımacılık yapan işyerinin en azından risk değerlendirmesi ve acil durum eylem planlaması yapmış olması gerekir (tabii ki bunları dokümante etmiş olmasıda gerekir...).

4) Taşımacılık hizmetini "Şahıs Firması-Adi İşletme" olarak şoförle anlaşarak alıyordur. Bu durumda da yukarıda yazdığım asgari dokümanları hazırlama zorunluluğu yine vardır

5) İşyerinizin ; "Çalışanların işyeri tarafından sağlanan taşıtla (veya anlaşma yapılarak hizmet alınan... fark etmez...) iş-ev arasında getirilip götürülmesi İŞVEREN OTORİTESİ ALTINDA yapılan çalışma" olacağı için taşımacılık işi sırasında ortaya çıkabilecek veya var olan risklerden çalışanlarını koruma zorunluluğu vardır. Bu nedenle her türlü sizin bu konuda gerekli çalışmayı yaparak ; Araç-Ekipman kontrollerinden , Karayolu ve ilgili taşımacılık mevzuatlarında yer alan gerekliliklere , Çalışanların servis güzergahları ile seyir halinde karşılaşmaları muhtemel tehlike/risklerin belirlenerek önleyici faaliyet planlamasına , Servislerin indi-bindi noktalarının belirlenmesi ve çalışanlar ile karayolundaki diğer sürücüler veya yayaların sağlığını tehlikeye atabilecek uygunsuz davranışlara karşı tedbirlere ve tebliğlere kadar her türlü sorumluluğunu yerine getirmesi gerekir.

NOT !
Tüm servis araçlarının sicilleri az tehlikeli sınıfta çıkar ise ;
- İş Güvenliği Uzmanlığı veya İşyeri Hekimliği hizmeti alma zorunluluklarının henüz başlamadığını
FAKAT
- Risk Değerlendirme (Risk Değerlendirme Yönetmeliği Madde-5) ve Acil Durum Eylem Planlaması (İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik Madde-5) zorunluluklarının olduğunu , dolayısıyla bu dökümanlar hazırlanırken gerekli kontrol, ölçüm, belge vs gerekeceğini , bunları çalışıp dokümante etmeleri gerektiğini unutmayın...

Yukarıdaki bilgilere göre ne isteyeceğinizi , kendinizin neler yapmanız gerektiğini tekrar gözden geçiriniz.

Kolay gelsin.
 
Üst
!!! Reklam Engelleyici Tespit Edildi !!!

Reklam Engelleyici Kulladığınız Tespit Edildi !

Sitemiz geçimini reklam gelirlerinden kazanmaktadır. Bundan dolayı Ad Block gibi reklam engelleyicilerin kullanılmasına izin verilmemektedir. Anlayış göstererek bu site için reklam engelleyicinizi devredışı bıraktığınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Devredışı bıraktım, siteyi gezmeye devam edebilirim.