Merhabalar;
Acil durum ekipleri hakkında sizlere soru yöneltmek istiyorum.
İşyerim 3 vardiya usulü çalışan bi işletme. Vardiyalarımın her biri için ayrı ayrı koruma, kurtarma, söndürme ve ilkyardım ekipleri oluşturdum. Ekipler aynı zamanda lider ve üyelerden oluşmakta. İtfaiyeden ekipte haberleşme ve enerji kesme ekibi olması gerektiği bilgisini öğrendim. Bu konuda beni aydınlatır mısınız? İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik'e göre koruma ekibimizin görevi haberleşme ekibinide kapsıyor şahsi fikrimce ve enerji kesmeye yönelik bir ekip istenmemiş belirtilmemiş. Bazı işyerlerinde bu ekiplerin olduğunu sıklıkla gördüm fakat zorunluluk boyutunu bizler bilmek zorundayız 40 kişide bir mi görevleri neler? vb.
Merhabalar,
**** Öncelikle "Enerji Kesme veya Teknik Ekip" olarak tanımlanan görevlendirmeye yönelik size iletilen gerekliliğin mantığını açıklayalım.
Bildiğiniz üzere işyerlerinde Eylem Planı hazırlanmadan önce Acil Durumlar belirlenirken mevzuatta da belirtilen ;
- Yangın ve patlama ,
- Tehlikeli kimyasal, biyolojik, radyoaktif ve nükleer maddelerden kaynaklanan yayılım, zehirlenme ve salgın hastalık ihtimali.
- Doğal afetlerin meydana gelme ihtimali
- Sabotaj ihtimali
ile birlikte "Risk Analizleri ile işyerine özgü belirlenen" yukarıdaki ve benzer acil durumlar , bu acil durumlara yönelik müdahale ve önleme tedbirleri dikkate alınmaktadır. Çok detaya girmeden özetle sadece Yangın ve Patlama riskleri ile birlikte Tehlikeli Kimyasal riskleri değerlendirilirken işyerinde bulunan enerji kaynakları ve olası acil durumda bu enerji kaynaklarının olayın büyümesine katkıda bulunması ihtimalini düşünür , doğal olarak etken olabilecek acil durumlarda aktif enerji kaynaklarının kapatılmasını müdahale yöntemi/tedbir olarak belirleriz. Acil Durumlarda bu müdahalenin hızla yapılması içinde en etkili yol , sadece bunun için belirli kişi/kişileri görevlendirmektir. Bu nedenle genel olarak bu isimle ekip görevlendirmesi yapmaktayım / sektörde bulunan bir çok arkadaşımın yaptığını biliyorum , bir eğitici olarak bu görevlendirmenin yapılması gerekliliğini savunuyor - öneriyorum.
**** "Haberleşme Ekibi" hususunda ise aslında söylenen konuda yanlış yok , sadece mevzuatlar arası tanımlama karmaşası nedeniyle bakış ve yorum farklılığı oluşuyor.
Şöyle ki ;
6331 Sayılı Kanun ve ilgili yönetmelikler öncesinde Acil Durumlar ve Ekiplerin görevlendirilmesi, eğitimi hususunda sadece "Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik" dikkate almaktaydık ! Bu yönetmelikte Ekip Görev İsimleri farlı olduğu gibi sonradan Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik ile bağdaşması için yapılan değişiklikle Ekiplerin İsimleri eşleştirilse de
bu ekiplerin görevleri farklı tanımlanmaktadır ;
Koruma ekibi görevi :
İŞYERLERİNDE ACİL DURUMLAR HAK.YÖN. : Acil durum nedeniyle ortaya çıkması muhtemel panik ve kargaşayı önlemek, acil durum ekipleri arasındaki koordinasyon işlerini gerçekleştirmek, sayım işlerini yürütmek, gerektiğinde ilgili ulusal ve yerel kurumların müdahale ekiplerine bilgi vermek (Madde 11)
B
İNALARIN YANGINDAN KORUNMASI HAK. YÖN. : kurtarma ekibince kurtarılan eşya ve evrakı korumak, yangın nedeniyle ortaya
çıkması muhtemel panik ve kargaşayı önlemek (Madde 127)
Gerek mevzuatta iletilen ekiplerin çalışma usulleri , gerekse de risk analizleri hazırlarken sizlerinde düşüneceği gibi ;
"
acil durumların meydana gelmesi halinde uyarı verme, arama, kurtarma, tahliye, haberleşme, ilk yardım ve yangınla mücadele gibi uygulanması gereken acil durum müdahale yöntemleri belirlenir ve yazılı hale getirilir (İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik , Madde 10)".
Haberleşme için yine enerji kesme/teknik ekip görevlendirmesi gibi düşünmeniz , Acil Durum sırasında önemli olan bu işin görevlendirilecek belli ekipler/kişilerce yapılmasının sağlanması gerekmektedir. Sizin de belirttiğiniz gibi sadece Acil Durum Yönetmeliği ile çalışmanızı yaptığınızda "Koruma Ekibi" görev tanımında ;
"ulusal ve yerel kurumların müdahale ekiplerine bilgi vermek" ibaresi ile Haberleşmenin Koruma Ekibi tarafından yürütülmesi tavsiye edilmektedir. FAKAT bunun aksamadan yürütülebilmesi için yine Koruma Ekibi içerisinde görevlendirilen kişilerin arasında ; Sayım , Haberleşme , Çevre-Dış Alan güvenliğinin sağlanması , Kıymetli evrakın korunması vb ile spesifik görevlendirmeler yapmanız gerekmektedir. Ya da İtfaiyenin de belirttiği gibi ilaveten adını "Haberleşme Ekibi" olarak tanımladığınız ayrı bir Destek Ekibi görevlendirmelisiniz.
Tavsiyem ; Söndürme , Kurtarma , Koruma , İlk yardım olacak şekilde ekiplerinizi oluşturup bunların yanında Destek Ekipler olarak ; Haberleşme ve Enerji Kesme/Teknik Ekip olarak ilave görevlendirmeler yapmanız , ekiplerin eğitim ve faaliyetlerini bu doğrultuda gerçekleştirmeniz olacaktır.
İyi çalışmalar.