Yeni Alınan Caraskal Periyodik Muayenesi Ne Zaman Yapılmalı?

murat2242

Çalışkan Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
29 Şub 2012
Mesajlar
102
Tepki puanı
44
Meslek
Uzman (C)
Merhaba,
Sıfır alınan kaldırma ekipmanları ve basınçlı kaplar, (örneğin; caraskal,sapan , hava tüpü,hidrofor vb.)
Direk kullanılabilir mi? Yoksa sıfırda olsa periyodik muayenelerinin kullanılmadan yapılması mı gerekir? Eğer muayene yapılmadan kullanılacaksa, olası bir kazada hangi belgeler sunulması gerekir. Yönetmelik, tebliğ vb. nerede bu konu ile ilgili bir dayanak bulabilirim?
 

ygtr hoca

TÜİSAG Çalışma Birimi
Moderatör
Katılım
28 Ocak 2012
Mesajlar
247
Tepki puanı
403
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
İŞ EKİPMANLARININ KULLANIMINDA SAĞLIK VE GÜVENLİK ŞARTLARI YÖNETMELİĞİ

İş ekipmanının kontrolü


MADDE 7 – (1) İşyerinde kullanılan iş ekipmanının kontrolü ile ilgili aşağıdaki hususlara uyulur.

a) İş ekipmanının güvenliğinin kurulma ve montaj şartlarına bağlı olduğu durumlarda, ekipmanın kurulmasından sonra ve ilk defa kullanılmadan önce ve her yer değişikliğinde ekipmanın, periyodik kontrolleri yapmaya yetkili kişiler tarafından kontrolü yapılır, doğru kurulduğu ve güvenli şekilde çalıştığını gösteren belge düzenlenir.



Açıklama:
"İş ekipmanının güvenliğinin, kurulma ve montaj şartlarına bağlı olduğu durumlarda", diyor yonetmelik...

Sıkıntı yaşamamak için, mümkünse ve gerekiyorsa, tüm iş ekipmanları için, periyodik kontrolleri yapmaya yetkili kişiler tarafından kontrolü yapılması, doğru kurulması ve güvenli şekilde çalıştığını göstermesi konusunda belge düzenlenmesi muhtemel olumsuzluklar için uygun olacaktır.

Bunu yeni imal edilmiş ve servis bakımı yapılmış gibi düşünmeyin, kurulduğu iş yeri koşullarında bir kontrol isteniyor.

(Denetleyiciler bu belgeyi isteyebiliyorlar)
 

Ersin

Deneyimli Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
14 Şub 2012
Mesajlar
364
Tepki puanı
356
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Merhaba,
Sıfır alınan kaldırma ekipmanları ve basınçlı kaplar, (örneğin; caraskal,sapan , hava tüpü,hidrofor vb.)
Direk kullanılabilir mi? Yoksa sıfırda olsa periyodik muayenelerinin kullanılmadan yapılması mı gerekir? Eğer muayene yapılmadan kullanılacaksa, olası bir kazada hangi belgeler sunulması gerekir. Yönetmelik, tebliğ vb. nerede bu konu ile ilgili bir dayanak bulabilirim?
Monte edildiği)(kurulduğu) alanın şartlarının uygunluğu ve montajında herhangi bir sorun olup olmadığının tespiti için ilk kullanım öncesi(kurulduktan sonra) periyodik kontrol yaptırılmasında fayda vardır
 

okhan

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
4 Eyl 2012
Mesajlar
244
Tepki puanı
120
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Zorunludur, yer değişikliği de dahil tekrarlanmalıdır.
 

murat2242

Çalışkan Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
29 Şub 2012
Mesajlar
102
Tepki puanı
44
Meslek
Uzman (C)
Cevaplar için teşekkür ederim.
Ancak İş ekipmanının güvenliğinin, kurulma ve montaj şartlarına bağlı olduğu durumlarda Yönetmeliğin bu maddesine göre test yapılması mümkün değil.
Bilindiği üzere caraskal seyyar bir ekipman her gün yer değiştiriyor.
 

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
493
Tepki puanı
1,841
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
"İş ekipmanının güvenliğinin kurulma ve montaj şartlarına bağlı olduğu durumlarda, ekipmanın kurulmasından sonra ve ilk defa kullanılmadan önce ve her yer değişikliğinde ekipmanın, periyodik kontrolleri yapmaya yetkili kişiler tarafından kontrolü yapılır" ifadesi ile yönetmelik her zamanki gibi çok geniş bir kapsam içinde ve tamamen kullanıcının değerlendirmesine bağlı kalacak şekilde tanımlama yapmıştır. Ben yönetmeliğin sözel ve amaçsal yorumlarına girmek istemiyorum çok fazla. Ancak, bahse konu ekipmanlar yönetmelikte (Bknz. Ek-I ve Ek-II) ne olarak adlandırılmış "Yük kaldırmada kullanılan iş ekipmanı". Seyyar ya da sabit fark etmiyor neticede iş ekipmanı. Dolayısı ile bu yönetmelik kapsamında.

Bilindiği üzere caraskal seyyar bir ekipman her gün yer değiştiriyor.
Evet, caraskal, trifor, sapan, kancalar, vb. ekipmanlar yük kaldırmada kullanılmak üzere her gün yer değiştiriyor. Fakat özellikle aşırı yük (overload) basarak ekipman kullanmasını seven bir ülkeyiz.
Bu nedenle her yük kaldırma öncesi ve kaldırma hazırlık (terazileme) aşaması ve iş bitimi bu tip ekipmanların anlık, günlük, saatlik adına ne derseniz deyin, kullanım öncesi ve kullanım sonrası kontrollerinin yetkilendirilmiş kişi veya kişiler tarafından yapılması gerekir.
Neden ? Mukavemet hesabı denilen bir olay var. (Makine Mühendisi İGU arkadaşlar daha açıklayıcı detay verebilirler.) Malzemenin aşırı ve/veya zorlayıcı kullanımı dolayısıyla meydana gelecek mukavemet kaybı ve parça yıpranmasının tespiti için yıllık periyodik kontrolu bekler iseniz, bu ekipmanların sizi ne zaman zora sokacağını !!! bilemezsiniz. ("Yönetmelikte yılda en az bir kez periyodik kontrol yapılması gerekiyor, ben bir kez yaptırdım" demek kimseyi kurtarmıyor. " Ben gözümün önünde triforun, caraskalın patladığına bizzat şahit oldum. (Malesef resimlerini bulamadım)
Ayrıca, piyasada satılan her ürünün üzerinde CE işareti, garanti süresi, garanti belgesi var vb. diye de bunlara direkt olarak güvenmek çok doğru değil.

Bu nedenle her türlü iş ekipmanı (Taşlama motorundan tünel makinesine, loderden silindire, frezeden enjeksiyon makinesine vb. kadar ) ON tuşuna basılmadan önce ve OFF tuşuna basıldıktan sonra mutlaka operatörü (kullanıcısı) tarafından iş öncesi ve iş sonrası kontrollerinin yapılmasının, ve bu kontrollerin günlük kullanım kontrol formlarına işlenmesinin olası kaza risklerini asgariye indirme yönünde en kuvvetli tedbir olduğunu düşünürüm.

İlave olarak, bu ekipmanları kullandırdığımız kişiler yani çalışanlar ve formenler acaba bu tip ekipmanların emniyetli ve güvenli kullanımı bakımından ne derece yetkili, ne derece eğitim almışlar ve aldıkları eğitimler belgelendirilmiş vs. vs. vs. diye soruları çoğaltabiliriz. (Bknz. İlgili yönetmelik Md.10 ve Md.11) Sanırım bu arada, "olası bir kaza durumunda sunulabilecek belgeler nelerdir?" sorunuzun bir kısmına da cevap verebildiğimi düşünüyorum.

Son olarak, "yönetmelikte böyle yazıyor" yaklaşımını ben de çoğu zaman kullanırım. Fakat şöyle bir husus daha var "mevcut durumdan daha iyi bir durumu sunabilen yeni durum, her zaman geçerlidir" derler (hukukçular) :). İlave veya gerekli olduğunu tespit ettiğim tedbirin ve kontrolün fazlasının bir zararı yok diye düşünürüm. Ama bu ilave uygulamaların da yeni bir tehlike oluşturmamasına dikkat ederim.
Çalıştığım bir projede hazırladığım bir yük kaldırma planına göre, uyguladığımız yük kaldırma tedbirlerinde caraskal kullanımının da bulunduğu bir resmi sadece saha bilgisi açısından paylaşmak istediğimden ekledim. (Lütfen resmin YILINA dikkat edin ;) )
 

Ekli dosyalar

  • SAM_0898.JPG
    SAM_0898.JPG
    230.5 KB · Görüntüleme: 69

muhendısısg

Acemi Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
5 Eki 2019
Mesajlar
3
Tepki puanı
0
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (C)
Merhaba calaskar ile ilgili eğitim veren var mı acaba.Yardımcı olursanız sevinirim.
 

tarık aksu

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
4 Eki 2017
Mesajlar
5
Tepki puanı
8
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (B)
"İş ekipmanının güvenliğinin kurulma ve montaj şartlarına bağlı olduğu durumlarda, ekipmanın kurulmasından sonra ve ilk defa kullanılmadan önce ve her yer değişikliğinde ekipmanın, periyodik kontrolleri yapmaya yetkili kişiler tarafından kontrolü yapılır" ifadesi ile yönetmelik her zamanki gibi çok geniş bir kapsam içinde ve tamamen kullanıcının değerlendirmesine bağlı kalacak şekilde tanımlama yapmıştır. Ben yönetmeliğin sözel ve amaçsal yorumlarına girmek istemiyorum çok fazla. Ancak, bahse konu ekipmanlar yönetmelikte (Bknz. Ek-I ve Ek-II) ne olarak adlandırılmış "Yük kaldırmada kullanılan iş ekipmanı". Seyyar ya da sabit fark etmiyor neticede iş ekipmanı. Dolayısı ile bu yönetmelik kapsamında.


Evet, caraskal, trifor, sapan, kancalar, vb. ekipmanlar yük kaldırmada kullanılmak üzere her gün yer değiştiriyor. Fakat özellikle aşırı yük (overload) basarak ekipman kullanmasını seven bir ülkeyiz.
Bu nedenle her yük kaldırma öncesi ve kaldırma hazırlık (terazileme) aşaması ve iş bitimi bu tip ekipmanların anlık, günlük, saatlik adına ne derseniz deyin, kullanım öncesi ve kullanım sonrası kontrollerinin yetkilendirilmiş kişi veya kişiler tarafından yapılması gerekir.
Neden ? Mukavemet hesabı denilen bir olay var. (Makine Mühendisi İGU arkadaşlar daha açıklayıcı detay verebilirler.) Malzemenin aşırı ve/veya zorlayıcı kullanımı dolayısıyla meydana gelecek mukavemet kaybı ve parça yıpranmasının tespiti için yıllık periyodik kontrolu bekler iseniz, bu ekipmanların sizi ne zaman zora sokacağını !!! bilemezsiniz. ("Yönetmelikte yılda en az bir kez periyodik kontrol yapılması gerekiyor, ben bir kez yaptırdım" demek kimseyi kurtarmıyor. " Ben gözümün önünde triforun, caraskalın patladığına bizzat şahit oldum. (Malesef resimlerini bulamadım)
Ayrıca, piyasada satılan her ürünün üzerinde CE işareti, garanti süresi, garanti belgesi var vb. diye de bunlara direkt olarak güvenmek çok doğru değil.

Bu nedenle her türlü iş ekipmanı (Taşlama motorundan tünel makinesine, loderden silindire, frezeden enjeksiyon makinesine vb. kadar ) ON tuşuna basılmadan önce ve OFF tuşuna basıldıktan sonra mutlaka operatörü (kullanıcısı) tarafından iş öncesi ve iş sonrası kontrollerinin yapılmasının, ve bu kontrollerin günlük kullanım kontrol formlarına işlenmesinin olası kaza risklerini asgariye indirme yönünde en kuvvetli tedbir olduğunu düşünürüm.

İlave olarak, bu ekipmanları kullandırdığımız kişiler yani çalışanlar ve formenler acaba bu tip ekipmanların emniyetli ve güvenli kullanımı bakımından ne derece yetkili, ne derece eğitim almışlar ve aldıkları eğitimler belgelendirilmiş vs. vs. vs. diye soruları çoğaltabiliriz. (Bknz. İlgili yönetmelik Md.10 ve Md.11) Sanırım bu arada, "olası bir kaza durumunda sunulabilecek belgeler nelerdir?" sorunuzun bir kısmına da cevap verebildiğimi düşünüyorum.

Son olarak, "yönetmelikte böyle yazıyor" yaklaşımını ben de çoğu zaman kullanırım. Fakat şöyle bir husus daha var "mevcut durumdan daha iyi bir durumu sunabilen yeni durum, her zaman geçerlidir" derler (hukukçular) :). İlave veya gerekli olduğunu tespit ettiğim tedbirin ve kontrolün fazlasının bir zararı yok diye düşünürüm. Ama bu ilave uygulamaların da yeni bir tehlike oluşturmamasına dikkat ederim.
Çalıştığım bir projede hazırladığım bir yük kaldırma planına göre, uyguladığımız yük kaldırma tedbirlerinde caraskal kullanımının da bulunduğu bir resmi sadece saha bilgisi açısından paylaşmak istediğimden ekledim. (Lütfen resmin YILINA dikkat edin ;) )
Merhabalar bu yük kaldırma esnasında caraskalı kullanma nedeniniz nedir. Böylesine Yük kaldırma işlerinde caraskal ilkkez gördüm.
 

tarık aksu

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
4 Eki 2017
Mesajlar
5
Tepki puanı
8
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (B)
Merhaba calaskar ile ilgili eğitim veren var mı acaba.Yardımcı olursanız sevinirim.
Caraskallar ile spesifik olarak eğitim veren kuruluş bulmak zordur. Fakat personele makina mühendisi ve igu tarafından gerekli eğitim verilebilir. Başka bir eğitim verme durumuda,sapanlama eğitimi veren özel kuruluşlardan faydalanabilirsiniz.
 

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
493
Tepki puanı
1,841
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Merhabalar bu yük kaldırma esnasında caraskalı kullanma nedeniniz nedir. Böylesine Yük kaldırma işlerinde caraskal ilkkez gördüm.

Selam,
Caraskal çok çeşitli amaçlarla kullanıldığını biliyoruz. Bu amaçlardan birisi de yükü dengede sabit tutmaktır. Yük ne kadar dengede sabit durur ise, vinç boom'una ve vinç gövdesine binen güç o kadar azalır. Hem vincin devrilmesi hem de yükün askıdan kurtulması gibi istenmeyen durumlar minimuma iner.
Yer = Libya / Missurata, LISCO (Libya Demir&Çelik Fabrikası)
Vinç = 225 Tonluk LIEBHERR

Bu parçalar, üçüncü bir konveyör hattının yapımı için, iki hattın arasına indirilip, askıda iken ilk sabitleme montajı yapılıyordu.
Aşağıdaki resimleri takip ederseniz, (önceki mesajımdaki resimden itibaren) (Resim-1, 2 ve 3) yükün ne kadar uzun olduğunu (32 mt. olarak hatırlıyorum) fark edeceksiniz.

1) Burada yükün ağırlığı 18 ton civarında idi. Kullanılan sapanlar 10 tonluk 4 tane sapandır. Yükü haydi haydi kaldırır, Vinç deseniz kopartır atar. Ancak, yükün (parçanın) uzunluğu sebebiyle, -kaldırmadan ziyade- vira, boom çevirme ve iki hat arasına boom eğme ile, bu uzun yükün mayna edilerek, hatlar arasındaki boşluğa dengeli ve sabit bir şekilde indirilmesi ve ilk montajının yapılmasına kadar geçecek süre içinde, yükün olabildiğince sabit durması (stabilite) gerekiyor idi.

2) Çünkü (resimlere göre) sol taraf açık deniz (Bknz.Resim-4), rüzgarın ne zaman çıkacağını bilemeyeceğiniz gibi, olası rüzgarın bu kadar yükseğe çıkartılan askıda olan bu yük üzerine etki edecek rüzgar yükünü de tespit etmek ciddi anlamda zor.

Özetle, yükü sapanladıktan sonra, yük merkezine etki edecek şekilde caraskallar ile sabitleyerek, dengeye aldık. Bu dengeleme işlemi, kaldırma-iletme-indirme aşamalarında dört kılavuz halat başında görevlendirilen çalışanların yükü yönetmeleri bakımından büyük fayda sağlamıştır. Hatırladığım kadarı ile bu şekilde kazasız belasız 57 parça montajı yaptık.
İlk parçayı merak ediyorsunuz sanırım. O ilk parça idi ve sadece sapanlar ile bağlanıp kaldırılmıştı, en son gördüğümde.... neyse. Kazasız şekilde hallettik ama, aması var!
Umarım sormuş olduğunuz soruya, tatminkar bir cevap verebilmişimdir.
İyi çalışmalar dilerim.
 

Ekli dosyalar

  • sam_101.JPG
    sam_101.JPG
    582.5 KB · Görüntüleme: 14
  • sam_102.JPG
    sam_102.JPG
    746.7 KB · Görüntüleme: 15
  • sam_103.JPG
    sam_103.JPG
    690.1 KB · Görüntüleme: 14
  • 55570_474057545689_706380689_5540621_7445211_o.jpg
    55570_474057545689_706380689_5540621_7445211_o.jpg
    79.5 KB · Görüntüleme: 14

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
493
Tepki puanı
1,841
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Bu caraskal kullanımı ile ilgili bir bilgi daha ekleyeyim, madem konu güncel.
Çimentocular bilir, eğer teknik terimsel olarak eksik olduğum yer varsa lütfen düzeltsinler. (Ben daha çok saha ağzı ile anlatmasını seviyorum da :) )
Özellikle endüstriyel inşaatlarda ağır parçalar, örneğin çimento fabrikalarının ana elemanı olan siklonları oluşturan parçalar, vinç ile vira edilip, binanın içine alınırlar. (Resim-1)
Her ne kadar vinç yerine göre bina içine kadar boom sürse de, parçanın koçadan askıya alınıp, sonra diğer parçaya montajının yapılabilmesi için terazilenmesi gerekir.
İşte, koçadan parçayı en az üç trifor (kaydırma üçgeni), yerine göre dört trifor kullanarak askıya alıp sabitleriz. Sonra parça ağırlığına göre caraskallar devreye girer ve parçaya bağlanır, sabitlenir.
Sonra koça, parçadan ayrılır, vinç boom geri sürer ve işine bakar.
Şimdi bina içindeki minimum 5 ila 7 tonluk parçanın triforlar ile yerine çekilmesi ve caraskallar yardımı ile bu kaydırmanın dengelenmesi, en sonunda da caraskallar yardımı ile montajının yapılacağı parçaya denk! getirilmesi işlemi yapılır. (Resim-2)
Özetle, caraskal parça montajı esnasında parçanın sabit durması için uygulanacak kaldırma-indirme / gerdirme-çekme için kullanılır.
 

Ekli dosyalar

  • SAM_0305.JPG
    SAM_0305.JPG
    229.4 KB · Görüntüleme: 19
  • GD_1.JPG
    GD_1.JPG
    117 KB · Görüntüleme: 19

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
493
Tepki puanı
1,841
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Merhaba calaskar ile ilgili eğitim veren var mı acaba.Yardımcı olursanız sevinirim.

Eğitim veren çok yer var. Örneğin MMO (Makine Mühendisleri Odası) başta olmak üzere, vinç operatör eğitimi veren bir çok firma diyebilirim.
Ancak size önerim, bu ekipman nereden satınalındı ise, bu firmanın sizin kullanıcılarınıza eğitim vermesinin daha uygun olacağı kanaatindeyim.
Yok daha önce bir yerden satınalınmış, bilinmiyor vb. konular gündemde ise bulunduğunuz ildeki MMO ile doğrudan temasa geçebilirsiniz diye düşünmekteyim.
Her zaman şunu söylerim : "Eğer bir ekipman alıyor iseniz, alım yaptığınız firma ile kullanıcı eğitimi, periyodik bakım, yedek parça, arıza teşhis vb. konularını içeren ciddi bir sözleşme yapmanızda fayda var." Buna cevap hazır, kim tarafından? Satınalma tarafından. İGU ne yapsın? Tartışmıyorum!
 
Üst
!!! Reklam Engelleyici Tespit Edildi !!!

Reklam Engelleyici Kulladığınız Tespit Edildi !

Sitemiz geçimini reklam gelirlerinden kazanmaktadır. Bundan dolayı Ad Block gibi reklam engelleyicilerin kullanılmasına izin verilmemektedir. Anlayış göstererek bu site için reklam engelleyicinizi devredışı bıraktığınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Devredışı bıraktım, siteyi gezmeye devam edebilirim.