Vinç Çalışmalarında İş Sağlığı Ve Güvenliği

Özlem Akarlı

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
28 Ara 2014
Mesajlar
88
Tepki puanı
37
Medeni hal
Belirtilmedi
Meslek
Uzman (B)
Selamlar

Vinç çalışması başlamadan evvel vincin periyodik kontrol raporlarını ve kullanacak operatörün mesleki eğitim belgesini istiyoruz kontrol ediyoruz. Vinç sepeti içinde çalışan personel için , bina dışında ankraj noktaları çoğu binada olmadığından dolayı personelin emniyet kemeri güvenlik halatını sepet içinde belirlenen ankraj noktasına bağlayarak çalışılması gereği aktarılıyor. Sizce bu ne kadar emniyet lidir? Önerilerinizi rica ediyorum . Çok teşekkürler,
 

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
493
Tepki puanı
1,841
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Vinç ile sepet içinde personel çalıştırma esnasında, personeli içinde çalıştıracağınız sepet bir yanı açık cephe çalışma sepeti ise, dikey yaşam halatı kurar ve ona bağlarsınız. (Resim-1)
Eğer personeli doğrudan sepet içinde çalıştıracak iseniz 5 nci sapan kuralı (saha dilidir) uygulanır. Yani personel lanyardını doğrudan vincin kancasına takar. Vinc sepetinin içine kesinlikle lanyard bağlanmaz. (Resim-2)
Sepetli vinç (mobil) ise o zaman sepet içine bağlar. Vincin herhangi bir devrilme anında sepet içine çök-kapan-tutun uygulaması yapar. (Resim-3)
Makaslı Platform ve cephe platformu kullanımında dikey yaşam halatı kullanmak her zaman daha emniyetlidir. (Resim-4 ve 5)
 

Ekli dosyalar

  • image_06-17.gif
    image_06-17.gif
    12.6 KB · Görüntüleme: 251
  • CPP-G2C_gallery02.jpg
    CPP-G2C_gallery02.jpg
    127.9 KB · Görüntüleme: 259
  • sepetli_vinc_4.jpg
    sepetli_vinc_4.jpg
    141.4 KB · Görüntüleme: 281
  • 90935-makasli_platformmakasli_platform.jpg
    90935-makasli_platformmakasli_platform.jpg
    129.6 KB · Görüntüleme: 215
  • içerik.jpg
    içerik.jpg
    7.3 KB · Görüntüleme: 196

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
493
Tepki puanı
1,841
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Selamlar
Vinç çalışması başlamadan evvel vincin periyodik kontrol raporlarını ve kullanacak operatörün mesleki eğitim belgesini istiyoruz kontrol ediyoruz.

Vinç çalışmasına başlamadan önce evet, belgelerin kontrolü gerekli.
Ancak, vinç emniyetli kurulumu için gerekli şartları sağlamak gerekiyor. Zemin durumundan, çalışılacak alana kadar (Cephe mi? Derinlik mi? boom yaklaşma mesafesi, havai hatlar, kablolar, ipler var mı? vb.) çalışma alanı kontrolu yapılması gerekir.
Daha sonra bu alanın güvenliğinin sağlanması lazım. Yani ilgisiz kişilerin kurulu vinç sahasını yol geçen hanı gibi kullanmalarını önleyecek tedbirler alınmalıdır.
Sepet içinde çalışan işçilerin Yüksekte Çalışma Eğitimi almış olmaları önemli bir diğer husustur. Bu tip yüksek risk taşıyan yüksekte çalışmalarda öyle "emniyet kemeri bu, lanyard bu, kendini bağlayacaksın, vb." eğitimler ile olacak bir konu değil.
Ayrıca, o iş yerinin Acil Durum Ekibinin de bu çalışmadan haberi olması gerekmektedir.
Vinç kurulduktan sonra, stabilitesinin kontrol edilmesi, doğru kurulduğunun kontrol edilmesi gereklidir. Bunun için kaldırma planı yapılması gereklidir. (Lifting plan)
Ancak en önemlisi, yapılacak bu iş ile ilgili bir İş Tehlike Değerlendirmesi (Risk Değerlendirmesi) yapılarak, öncelikle kaldırma ve çalışma işine ait potansiyel tehlikelerin ve olası risklerin belirlenerek, bu operasyonun içinde bulunacak hem kontrol personelinin (Saha mühendisi, formen), hem de işi yapacak kişilerin (operatör ve sepette çalışacaklar) katılımı ile iş başı (çalışma öncesi) bilgilendirilmeleri gerekmektedir. (Bize kalsa, biz beton kovası üzerinde 75 metrede sıva atar mastar çekeriz :) :) )
Allah kolaylık versin :) Emniyetli çalışmalar dilerim.
 

Özlem Akarlı

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
28 Ara 2014
Mesajlar
88
Tepki puanı
37
Medeni hal
Belirtilmedi
Meslek
Uzman (B)

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
493
Tepki puanı
1,841
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
bir şey soracağım . mobil vinçlerde sepet içinde emniyet kemerini bağladık . ama sepeti tutan halat koptuğunda sepete bağlanan emniyet kemeri bir işe yaramaz . Bu durumlarda o zaman her zaman sepetten bağımsız bir yere kemeri bağlamak gerektiği ortaya çıkmıyormu ?
Mobil Vinçlerde spet doğrudan booma takılır/takılıdır. Zaten sepetli vinçleri incelerseniz çok yüksek mesafelere boom uzatamaz onlar. Dolayısı ile orada halat kopma olayından ziyade, denge bozulmasına yönelik (ki bunun bir kaç parametresi vardır) mobil vinç devrilir veya hidrolik arızasından dolayı boom düşer (down olur). Nitekim bundan 4 ya da 5 yıl önce Atatürk Havalimanında uçaklara antiicing yaparken, sepetli bir vinç devrilmiş, sepet içindeki kişi emniyet kemeri olmadığından sepetten dışarı fırlayıp rahmetli olmuştu.
Sepetle yapılan çalışmalarda kullandığımız vinçlerden bahseder isek, halat kopmaz! Sadece tambur freni boşalır, dolayısı ile koça (kanca) boşa çıkar ve yerçekiminden dolayı aşağıya serbest düşer. Bunun en temel sebebi de, yetersiz bakımdır.
Bir kitap yükledim lütfen bunu inceleyin, ben halen daha vinçler ile ilgili mekanik herhangi bir konuda bu kitaba başvururum. Hatta operatör günlük ve haftalık bakım kontrol checklistlerini bu kitaptan çıkartıp operatör, bakım formeni ve bakım şefi ile birlikte son halini verip kullanıyorduk.
 

Ekli dosyalar

  • Vinçler.pdf
    6.8 MB · Görüntüleme: 638
  • SAM_0747.JPG
    SAM_0747.JPG
    237 KB · Görüntüleme: 162
  • SAM_0783.JPG
    SAM_0783.JPG
    235.9 KB · Görüntüleme: 146

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
493
Tepki puanı
1,841
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
@Özlem Akarlı
Sn. Akarlı,
Bu konu üzerinde şu an bir araştırma çalışması yapıyorum. Yazmış olduğunuz mesajı yeniden okudum. Sanırım o sıra ben sizin sorunuzu "sepetli vinç" olarak algılamışım. Fakat siz mobil vinç kanca bloğuna bağlı olarak kullanılan sepet uygulamasını söylemişsiniz. Çok özür, yeniden baktığımda fark ettim.

1) Mobil vinç kanca bloğuna bağlı olarak sepet kullanılır iken, -doğrudur saha örnekleri vardır- tambur boşa çıkıp, halatlar mayna olur ve sepet aşağıya düşebilir. Bu kaçınılmaz bir sondur. Ancak :
1.1 İş Ekipmanlarının kullanımında sağlık ve güvenlik şartları yönetmeliği vinçlerin statik ve dinamik testlerinin, periyodik bakımlarının yapılmasını söyler.
1.2 Tüm vinçlerde halat tamburunda böylesi boşa düşmeyi önleyici ve devreye giren tambur durdurma takozları vardır. Bunlar doğrudan vinçlerin elektronik-elektrik sistemleri ile çalışır. Ancak eğer operatör meşhur "switch off" yapar ise, o zaman bu emniyet takozları devreye girmez.
1.3 Her ne kadar kıymetli operatörlerimiz bu işi yıllardır yapıyor olsalar da, zaman zaman vincin günlük periyodik bakımını yapmazlar, yağcıya bırakırlar, öğrensin diye. Zaten bu periyodik bakım "gözle kontrol"dür. Yani tambur çarkları, takozlar vb. malzeme yorgunluğu o kadar kolay kolay tespit edilemiyor (En azından ben böyle biliyorum, bir kaç kez gördüm)
1.4 İşveren mobil vinç almıştır ancak satılma paketinde booma (uzantı elemanı) takılan sepeti almamıştır, bilinen sebeplerden dolayı. Oysa, tüm mobil vinçler satışı yapılır iken, booma takılan sepet ek ücret karşılığında önerilir, önerilmese bile, kıymetli satınalmacı arkadaşlar o iş yerindeki iş güvenliği uzmanı arkadaşa sorabilirler "bu çok mu gerekliiii? almasak olmaz mııı? :) :) diyeee.

2) Vinç ile yapılan tüm işler -malzeme , platform, insan vb.) kritik işler olup, kendine has usulleri ile değerlendirilmeye alınması gerekiyor :
2.1 İş tehlike analizi mutlaka yapılmalıdır.
2.2 Risk azaltma tedbirleri mutlaka uygulanmalıdır.
2.3 Kaldırma işleri ekibi mutlaka olmalıdır.
+ Kaldırma Şefi = Bütün kaldırma işlerinin planlanması, periyodik eğitimler, işin bizzat yönetilmesi, kaldırma planının hazırlanması vb. (Bu kaldırma planının hazırlanması ile ilgili olarak çok tartışma var, şu kadar ağırlık için gerekli, yoksa gerek yok vb. diye. Benim şahsi fikrim, vinç kaldırma yapacak ise ama malzeme ama çalışma platformu/sepeti, kaldırma planı hazırlanmalı yönündedir)
+ Kaldırma formeni = Aynı zamanda işaretçidir. Sapancıların yaptığı bağlamaları kontrol etmekten tutun, alan kontrolü de dahil olmak üzere, malzeme ya da insan ininceye kadar bizzat işin başında durması gereken kişi.
+ Sapancı = Malzeme ağırlığı, hamulesi vb. , rüzgar yükü vb. durumlara göre en az iki kişi ve aynı zamanda kılavuz ipleri kullanan, malzemeyi bağlayan ve çözen kişilerdir.
+ Operatör = Vinci kullanan kişidir. (Ben yurtiçi çalışmalarda böylebir ekip henüz daha görmedim, belki vardır, uygulanıyordur, sahalardan biraz uzak kaldım, hatalı tespit yapmış isem özür diliyorum. )
Şimdi bu girişten sonra sizin söylediğinize geliyorum çünkü bu konuyu araştırıyorum. Sepette , platformda çalışan kişi düşmesin. Bizim işimiz adamı yukarıda tutmak.
Uluslararası ortamlardaki arkadaşlarımın kendi tecrübeleri ile söylediklerini aynen aktarıyorum. "Her hangi bir şekilde vince bağlı sepet düştüğü zaman, ya da yükseltilebilir seyyar iş platformu devrildiği an, içindeki kişiyi harici bir yere (cepheye dikey+yatay yaşam halatı vb.) bağlamış bile olsanız, mutlaka ciddi şekilde yaralanıyor. Hatta bu durumda sepetin içinden katapult etkisi ile çıkması gerekir iken parçaya, ekipmana, cepheye çarpma, sıkışma vb. durumlar meydana geliyor."

Sonuç olarak,

1) Vinçler, seyyar iş platformları ile yapılan işler yüksekte çalışma işidir, birleştirilmiş risk değerlendirilmesi yapılması ve önlemlerin buna göre tespit edilip, uygulanabilir olmaları gerekmektedir.
2) Makina emniyet yönetmeliği (2006/42/AT)'ne göre imalatçının üretmiş olduğu vinç, seyyar iş platformu vb. için son kullanıcıya vermiş olduğu kullanım kılavuzunda emniyetli kullanım için belirtmiş olduğu esaslar dikkate alınmalıdır.
3) Makinaların periyodik bakım konusu olmaz ise olmazdır. (Bu konuda da sıkıntılar var, en azından eskinden daha iyi durumdayız)
4) Eğitim!!!!!.
4.1 Tüm operatörlerin Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) kriterlerine göre operatör belgesi sahibi olması zorunludur. Evet biliyorum, ehliyetlerde de var. Ama arkadaşlar şunu atlıyorlar : Bu vinçler ve seyyar iş platformları ve hatta JCB, eskavatör vb. MOBİL yani hareketlidir. Dolayısı ile SÜRMEK gerekir. Ehliyetlerde bu araçları kullanabilir diye yazabilir , doğrudur (F ve G sınıfı) ancak bu araçları ister şantiye içinde ister şantiye dışında bunları SÜRER. O ehliyet bu araçların operatör kabinine girerek kullanılmasına yönelik değildir :) :)
4.2 Doğrudur operatör kursları vardır, ben de katılmıştım bir tanesine, ancak!!! G sınıfı ehliyeti trafik şubeden aldıktan sonra, bulunduğunuz ilin MMO'sına gidip, oradan operatör belgesi alınması gerekiyor. Bu da ayrı bir konu.
4.3 İşveren bir iş makinesi ya da yükseltilebilir seyyar iş platformu aldığında, satıcıdan periyodik eğitim paketi de alması gerekiyor. (Bu uygulama var mı açıkçası bilmiyorum, ancak teorik olarak böyle.)
Umarım, uzun zaman önce yazmış olduğunuz mesajınıza mantıklı bir cevap yazabilmişimdir :) :) :)
 

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
493
Tepki puanı
1,841
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
İlave olarak , eklediğim resimlerde görünün tipteki vinç sepetleri hangi standarda göre imal ediliyor ??? TS EN ISO ???
Bu konuda bilgi paylaşabilecek arkadaşlar var ise çok memnun olurum.

(TS EN 280+A1:2015 Yükseltilebilen seyyar iş platformları Standardını biliyorum, bende mevcut, uzun bir zamandır üzerinde çalışıyorum, ancak bu tip sepetlerden hiç bahsetmiyor.)
 

Ekli dosyalar

  • Screenshot_1.jpg
    Screenshot_1.jpg
    8.2 KB · Görüntüleme: 62
  • Screenshot_3.jpg
    Screenshot_3.jpg
    8 KB · Görüntüleme: 55

Alper ÖZMEN

Acemi Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
9 Ocak 2013
Mesajlar
4
Tepki puanı
2
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (B)
Arkadaşlar kısaca şunu soracağım güvenli yük kaldırma planı olan var mı? hesaplamasına ait standart vs. var mı? eğitimi ve ya kullanılan program hakkında bilgisi olan var mı?
 
Üst
!!! Reklam Engelleyici Tespit Edildi !!!

Reklam Engelleyici Kulladığınız Tespit Edildi !

Sitemiz geçimini reklam gelirlerinden kazanmaktadır. Bundan dolayı Ad Block gibi reklam engelleyicilerin kullanılmasına izin verilmemektedir. Anlayış göstererek bu site için reklam engelleyicinizi devredışı bıraktığınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Devredışı bıraktım, siteyi gezmeye devam edebilirim.