Forklift Ve Sepet İle Vinç Yapımı

zamzam23

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Ara 2018
Mesajlar
56
Tepki puanı
32
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Selamlar,
Piyasada bulunan araç tipi sepetli vinçlerin, normal kancalı vinçlerden bozma ve sepet takılarak vinç elde edilmiş oldukları göz önüne alındığında; fabrikalarda yük taşımada kullanılan forkliftlerin ön ayakları üzerine, etrafı kapalı ve forklif ayaklarından çıkmayacak şekilde güvenlik açısınsan uygun olarak imal edilmiş bir sepet ile kullanılarak kaldıraç şeklinde işletmeye alınması ve insan taşıyacak şekilde kullanılması sizce uygun olur mu? Fabrikalarınızda bu tarz uygulamalar var mı? Buna bir yönetmelik veya standart ne diyor?

Bu konuda fikirlerinizi almak isterim. Teşekkürler.
 

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
472
Tepki puanı
1,761
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Öncelikle selamlar. Bu hafta sonu kısıtlamaları vb. yüzünden uyku düzenim bozulmuş durumda (İhtiyarlık böyle bir şey :) ). Sabahın bu saattinde kendimi icapcı gibi hissediyorum :)

"Sepetli Vinç" diye bir terim sadece bizde var. O yüzden vinçler, sepetler hepsi birbirine giriyor.

Bu sorduğunuz sorunun yasal tarafı:
Bu tip araçların ismi ve ait oldukları standart aşağıdadır :
TS EN 280 + A1 Yükseltilebilen seyyar iş platformları – Tasarım hesapları – Denge kriterleri – Yapım – Güvenlik – Muayene ve deneyler
Bu standart haricinde yüksekte çalışma için boom üzerine sepet eklenerek tadilatı yapılmış vinçlerin, forkliftlerin kullanımı standard dışıdır ve emniyetsiz olarak kabul edilir. (Standarda uygun yapılmış platform kazaları dahi mevcut. (Bknz. Tablo-1, ve Resim-1.)
Hoş! Standarda göre -güya- uygun yapılmış yükseltilebilen seyyar iş platformları var, özellikle elektrik ve telefoncular kullanıyor. Onların da bir sepet içlerine bakın, bir kısmında emniyet kemerinin lanyard bağlama yeri nerede? Öyle bir sepet standardı yok!
Özetle, bu tip araçların periyodik muayenelerini kim yapıyor, nasıl imza atıyor bilemiyorum.

Yönetmelik olarak 2013 tarihli İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği mevcut. Bu tip bir uygulama yönetmelikte yok. (Özel Risk Taşıyan İş Ekipmanı bölümüne takılmayın, çünkü forklift, platform bağlanıp, yukarı adam çıkarma aşamasında özel risk taşıyan iş ekipmanı değildir)

Saha uygulamasına gelelim :
Hiç mi forkfilft çatalına bir şeyler (mesela ahşap palet bile :) ) takıp yukarı adam kaldırmadık mı? Malesef evet. Ben dahil, ama yokluktan idi. :)
Bu tip bir çalışmada benim başıma gelen bir olay anlatayım:
Büyük bir forkliftimiz vardı. Ona bir düz plate platform yapmışlar. Üzerine de iki kişi çıkartmışlar hem de emniyet kemerli falan. Asfalt Plant shout dıştan temizliği için üçüncü katına güzel güzel kaldırmışlar. Adamlar da emniyet kemerlerini plant korkuluklarına bağlamışlar. Ancak şunu unutmuş arkadaşlar, forklift gövde tahriki ve çatal tahriki ne kadar hassas kumand verilse dahi silkeler! İşte o silkeleme esnasında yukarıdaki iki arkadaş korkmuşlar. Ben olay yerine gittiğimde biri halen korkuluğa asılı bağırıp duruyordu. Diğeri nasılsa lanyard kancasını çözüp, kendini plantın üçüncü katının çelik zeminine atmış. Ama atarken korkuluğa kaburlarını vurmuş. (Bknz.Resim-2 Olay Mahli) Kişisel görüşümü belirtmiyorum. Anlayan anlıyor.

Şimdi gelelim olabilirliğine. Emin olun ben bu riski almam. Çünkü bunlar (forkliftler) araç, ekipman vb. kullanım maksadına göre güvenililirlik bütünlüğü dikkate alınarak yapılmış hesaplamalarla, TS EN 12100 Makine Ekipman Üretim Risk Değerlendirmesi Kriterleri standardına göre üretilmiştir.

Avrupa ve Türkiye'de temsilciliği bulunan IPAF (International Powered Access Federation) var. Sayfasını ve oradaki bilgileri incelemenizi tavsiye ederim.
Sonuç olarak, bir platform satınaldırması yaptırmanızın,(Bknz.Resim-3) her yönden çok daha iyi olacağına inanmaktayım.
Kolay gelsin.
 

Ekli dosyalar

  • SAM_2209.JPG
    SAM_2209.JPG
    125 KB · Görüntüleme: 37
  • türkiye_ysipkazalar.png
    türkiye_ysipkazalar.png
    40.2 KB · Görüntüleme: 36
  • ysip kaza4.jpg
    ysip kaza4.jpg
    73.2 KB · Görüntüleme: 38
  • mewp.jpg
    mewp.jpg
    101.6 KB · Görüntüleme: 37

Berkay Bengütaş

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
8 Tem 2015
Mesajlar
46
Tepki puanı
34
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Merhaba zamzam23 forklift, reachtruck vb ekipmanlarının çatallarına sepet yapmak suretiyle personellerin kaldırılması kesinlikle uygun değildir. İSGÜM ile bu konu üzerine görüşme sağladık. forklift reachtruck gibi araçlar sadece yük kaldırma amacıyla tasarlanmıştır. order picker işinizi görür.
 

Mustafa KOÇER

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
12 Haz 2015
Mesajlar
23
Tepki puanı
15
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Öncelikle herkese kazasız günler dilerim. Bu konu malesef benim de kafamı kurcalıyordu. Benim çalıştığım fabrikada daha öncesinde forkliftlerin tırnaklarına uygun şekilde yapılmış sepetler ile yüksekte çalışma yapılıyor. İlgili yönetmeliğin Ek ll deki maddesinde bu şekilde yapılacak çalışmanın olağanüstü veya acil istisnai durumlarda yapılabileceği yazıyor. Biz de aldığımız emir gereği halen bu sepetleri kullanıyoruz. Sepet içerisinde yüksekte çalışacak personeller emniyet kemerleri giyili ve sepete bağlı olarak çalışıyorlar. Yalnız burdaki sıkıntı, forkliftin arızalanması, hidrolik sistemin boşalması vb durumda personeller de sepetle birlikte düşecekler.
 

önder çaltepe

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Ara 2013
Mesajlar
7
Tepki puanı
10
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (B)
Çalışanların bindikleri alete kendilerini bağlama olayını anlayamıyorum. Kendileri dengelerini kaybedip düştüler. Savrulma esnası oluşacak güç ile o aleti de devirmeyecekleri ne malum ? Bu konuya basit bir örnek vermek gerekirse malzeme asansörü ve insan asansörleri ayrıdır. Genel olarak bakarsan ikiside aynı görünür ama işleyişleri aynı değildir. Forklift ve benzeri aletlerde sabit yükleri taşımak için yapılmışlardır. Sağa sola sallanmaya gelemez ve devrilebilirler. Bu tarz çalışmaları ben örümcek vinçler ile yaptırdım hep. Destek ayakları var. Güç denge güvenliği , sarsıntı güvenliği var. Buluduğu noktaya göre eğer dengesi bozuluyorsa ya da kaldıramayacağı sarsıntı içindeyse alet kendisini kapatıyor. Bizde manitou nun vardı.
 

zamzam23

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Ara 2018
Mesajlar
56
Tepki puanı
32
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
acil ve olağanüstü durumlara yılda 1-2 kere meydana gelen arızaları dahil edebilir miyiz? Kapsamı ne acaba?
 

Mustafa KOÇER

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
12 Haz 2015
Mesajlar
23
Tepki puanı
15
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Çalışanların bindikleri alete kendilerini bağlama olayını anlayamıyorum. Kendileri dengelerini kaybedip düştüler. Savrulma esnası oluşacak güç ile o aleti de devirmeyecekleri ne malum ? Bu konuya basit bir örnek vermek gerekirse malzeme asansörü ve insan asansörleri ayrıdır. Genel olarak bakarsan ikiside aynı görünür ama işleyişleri aynı değildir. Forklift ve benzeri aletlerde sabit yükleri taşımak için yapılmışlardır. Sağa sola sallanmaya gelemez ve devrilebilirler. Bu tarz çalışmaları ben örümcek vinçler ile yaptırdım hep. Destek ayakları var. Güç denge güvenliği , sarsıntı güvenliği var. Buluduğu noktaya göre eğer dengesi bozuluyorsa ya da kaldıramayacağı sarsıntı içindeyse alet kendisini kapatıyor. Bizde manitou nun vardı.
Kesinlikle doğru söylüyorsunuz. Daha önceki yıllarda bahsettiğim sepetin içerisinden personel düştüğü için sepet içinde emniyet kemeri giyme ve bağlama talimatı gelmiş. Sepetin altında forklift tırnağına uygun yuvalar var. Biz bu şekilde kullanıyoruz.
 

önder çaltepe

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Ara 2013
Mesajlar
7
Tepki puanı
10
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (B)
Çalışma malzeme üzeri değil , düz bir noktaya yükseleceklerse manlift en güzeli bu arada.
 

Mustafa KOÇER

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
12 Haz 2015
Mesajlar
23
Tepki puanı
15
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Çalışma malzeme üzeri değil , düz bir noktaya yükseleceklerse manlift en güzeli bu arada.
Hocam hem sepet içerisinde kısa süreli hem de çatı, malzeme üstü gibi yerlere çıkarma işleminde kullanılıyor. Manlift gibi ekipmanları da düşündük yalnız maliyet kısmı elimizi kolumuzu bağlıyor.
 

murat2242

Çalışkan Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
29 Şub 2012
Mesajlar
102
Tepki puanı
44
Meslek
Uzman (C)
Bu konuda yönetmelik gayet açık ama bu şekilde kullanmak pratik geliyor tabi ki.
Yüksekte çalışma sadece bu iş için tasarlanmış ekipmanlarca yapılmalıdır der. Forklift yük taşıma için tasarlanmıştır.
 

önder çaltepe

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Ara 2013
Mesajlar
7
Tepki puanı
10
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (B)
Hocam hem sepet içerisinde kısa süreli hem de çatı, malzeme üstü gibi yerlere çıkarma işleminde kullanılıyor. Manlift gibi ekipmanları da düşündük yalnız maliyet kısmı elimizi kolumuzu bağlıyor.
Manlift iskele satın alıp kullanmaktan daha ucuza gelir. Manlift kiralayan bir firma ile anlaşın. Çalışma zamanlarınıza göre manlift kiralayın. Bunun faturasını da vergiden düşün.
 

Mustafa KOÇER

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
12 Haz 2015
Mesajlar
23
Tepki puanı
15
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Manlift iskele satın alıp kullanmaktan daha ucuza gelir. Manlift kiralayan bir firma ile anlaşın. Çalışma zamanlarınıza göre manlift kiralayın. Bunun faturasını da vergiden düşün.
Anladım. Ben bu durumu müdürüme izah etmeye çalışayım. Genel olarak yapılan yardımlardan, ilgi ve alakadan dolayı herkese teşekkür ederim
 

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
472
Tepki puanı
1,761
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Çalışanların bindikleri alete kendilerini bağlama olayını anlayamıyorum. Kendileri dengelerini kaybedip düştüler. Savrulma esnası oluşacak güç ile o aleti de devirmeyecekleri ne malum ? Bu konuya basit bir örnek vermek gerekirse malzeme asansörü ve insan asansörleri ayrıdır. Genel olarak bakarsan ikiside aynı görünür ama işleyişleri aynı değildir. Forklift ve benzeri aletlerde sabit yükleri taşımak için yapılmışlardır. Sağa sola sallanmaya gelemez ve devrilebilirler. Bu tarz çalışmaları ben örümcek vinçler ile yaptırdım hep. Destek ayakları var. Güç denge güvenliği , sarsıntı güvenliği var. Buluduğu noktaya göre eğer dengesi bozuluyorsa ya da kaldıramayacağı sarsıntı içindeyse alet kendisini kapatıyor. Bizde manitou nun vardı.
"Bindikleri alete kendilerini bağlama" konusu
Tez çalışması yaparken, bu konuyu ben de dile getirip, "sepet dışına ankraj noktası vb. şekilde bağlanmasının; araç devrildiğinde çalışan yukarıda asılı kalır, onu oradan kurtarmak daha kolay; ancak sepete kendini ne kadar kısa bağlarsa bağlasın, zemine vuruş esnasında sepetten dışarı fırlayabilir" diye teze de yazmıştım.
Ancak bu benim sadece deneyle doğruluğu tespit edilmemiş bir hipotezim.
Oysa tez çalışmam esnasında OSHA ve İngiltere HSE (Health&Safety Executive) talimatlarını incelediğimde, (her ne kadar biliyor isem de) uluslararası kural olarak kişinin kendisini sepetin içinde zeminindeki ankraj halkasına bağlaması istendiğinin tebliğ belgelerini buldum. Sadece bir tek konuda sepet dışına bağlanmaya izin veriyor : Orman İşleri Ağaç budama ve kesimi işleri.
Yine aynı çalışma esnasında, Avrupa'da bir kaç ülkede (Almanya başta) özellikle otoban yol, ana arter yol aydınlatmalarında kullanılan elektrik direklerinin üretimi esnasında boyun üzerine ankraj halkası yapıldığını da tespit ettim.
Ancak hem uluslararası hem ulusal kaynaklar (ki eski tüzüğümüz de dahil) manlift, vinç+sepet, sepet + boom şeklindeki çalışmalarda kesinlikle çalışanın kendisini sepetin içine bağlaması gerekliliğini yazmışlar.
Şimdi burada iki konu çıkıyor ortaya :

1) Korkuluklu çalışma platformu (sepet)'nun standarda göre üretimi yapılsa dahi, -en azından o sıra metalürji müh. bir arkadaşla incelemiştik- değişik yüksekliklerden devrilme ile zemine vurduğu anda ortaya çıkacak şiddet karşısında katsayılarının gözden geçirilerek, geliştirilmesi gerekiyor. Örnek vereyim, yüksek gerilim hatlarında kullanılan Mobil Yüksekte Çalışma Ekipmanı 70 metreye boom sürüp, platform kaldırıyor. Özellikle AVM gibi yüksek tavanlı yerlerin iç mekandan inşaası, restorasyonu tamir ve bakımı vb. faaliyetlerde "örümcek vinç (1)" nerede ise 20 ila 40 metreye boom sürüp platform kaldırıyor. (Bknz. Resim -1 Resim -2) Bu ekipman ile yaşanan kazalar da mevcut.

2) Bu platformlar üzerinde çalışacak kişilere verilecek eğitim. Yani kişi bu ekipmanın ne olduğunu, ne olabileceğini vb. konulara hakim olmalı. Ve buna göre önce tedbir mantığı ile kendi emniyetini sağlamalı. Bu konuda ki eğitim bilgileri için IPAF sitesinden doküman indirebilirsiniz.
Özetle, halen daha mevcut uluslararası ve ulusal yasal yazımlar sebebiyle kişi kendini sepete bağlamak zorunda.

(1) Bizim Türkiye piyasasında örümcek vinç diye geçiyor. Bunlar VİNÇ değil. Avrupa piyasa ismi "Arial Lift". Yasal ismi "Mobile Elavating Work Platforms (MEWP)". Diğer bir değişle TS EN 280 + A1 standardında geçtiği ismi ile "Yükseltilebilen seyyar iş platformları".

@Mustafa KOÇER
, Maliyet hesabını araç kiralama ile başlayarak yapmayın. "Adam Öldü" ile başlayarak yapın. bir T çizin kağıda. Bir tarafa "Adam Öldü", diğer tarafa "Araç Kiralandı". Altlarına masrafları yazın. hatta katma değer yaratan maliyetleri (Şirket isminin zarar görmesinden, Hukuki süreç ve harcanan para vb.) de ekleyin, patronun önüne koyun. Hani, hangisi daha maliyetli, görmesi açısından ;)

İyi çalışmalar dilerim
 

Ekli dosyalar

  • ysip_yüksek.jpg
    ysip_yüksek.jpg
    6.6 KB · Görüntüleme: 10
  • eleo30t-19.jpg
    eleo30t-19.jpg
    160.9 KB · Görüntüleme: 10

önder çaltepe

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Ara 2013
Mesajlar
7
Tepki puanı
10
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (B)
"Bindikleri alete kendilerini bağlama" konusu
Tez çalışması yaparken, bu konuyu ben de dile getirip, "sepet dışına ankraj noktası vb. şekilde bağlanmasının; araç devrildiğinde çalışan yukarıda asılı kalır, onu oradan kurtarmak daha kolay; ancak sepete kendini ne kadar kısa bağlarsa bağlasın, zemine vuruş esnasında sepetten dışarı fırlayabilir" diye teze de yazmıştım.
Ancak bu benim sadece deneyle doğruluğu tespit edilmemiş bir hipotezim.
Oysa tez çalışmam esnasında OSHA ve İngiltere HSE (Health&Safety Executive) talimatlarını incelediğimde, (her ne kadar biliyor isem de) uluslararası kural olarak kişinin kendisini sepetin içinde zeminindeki ankraj halkasına bağlaması istendiğinin tebliğ belgelerini buldum. Sadece bir tek konuda sepet dışına bağlanmaya izin veriyor : Orman İşleri Ağaç budama ve kesimi işleri.
Yine aynı çalışma esnasında, Avrupa'da bir kaç ülkede (Almanya başta) özellikle otoban yol, ana arter yol aydınlatmalarında kullanılan elektrik direklerinin üretimi esnasında boyun üzerine ankraj halkası yapıldığını da tespit ettim.
Ancak hem uluslararası hem ulusal kaynaklar (ki eski tüzüğümüz de dahil) manlift, vinç+sepet, sepet + boom şeklindeki çalışmalarda kesinlikle çalışanın kendisini sepetin içine bağlaması gerekliliğini yazmışlar.
Şimdi burada iki konu çıkıyor ortaya :

1) Korkuluklu çalışma platformu (sepet)'nun standarda göre üretimi yapılsa dahi, -en azından o sıra metalürji müh. bir arkadaşla incelemiştik- değişik yüksekliklerden devrilme ile zemine vurduğu anda ortaya çıkacak şiddet karşısında katsayılarının gözden geçirilerek, geliştirilmesi gerekiyor. Örnek vereyim, yüksek gerilim hatlarında kullanılan Mobil Yüksekte Çalışma Ekipmanı 70 metreye boom sürüp, platform kaldırıyor. Özellikle AVM gibi yüksek tavanlı yerlerin iç mekandan inşaası, restorasyonu tamir ve bakımı vb. faaliyetlerde "örümcek vinç (1)" nerede ise 20 ila 40 metreye boom sürüp platform kaldırıyor. (Bknz. Resim -1 Resim -2) Bu ekipman ile yaşanan kazalar da mevcut.

2) Bu platformlar üzerinde çalışacak kişilere verilecek eğitim. Yani kişi bu ekipmanın ne olduğunu, ne olabileceğini vb. konulara hakim olmalı. Ve buna göre önce tedbir mantığı ile kendi emniyetini sağlamalı. Bu konuda ki eğitim bilgileri için IPAF sitesinden doküman indirebilirsiniz.
Özetle, halen daha mevcut uluslararası ve ulusal yasal yazımlar sebebiyle kişi kendini sepete bağlamak zorunda.

(1) Bizim Türkiye piyasasında örümcek vinç diye geçiyor. Bunlar VİNÇ değil. Avrupa piyasa ismi "Arial Lift". Yasal ismi "Mobile Elavating Work Platforms (MEWP)". Diğer bir değişle TS EN 280 + A1 standardında geçtiği ismi ile "Yükseltilebilen seyyar iş platformları".

@Mustafa KOÇER
, Maliyet hesabını araç kiralama ile başlayarak yapmayın. "Adam Öldü" ile başlayarak yapın. bir T çizin kağıda. Bir tarafa "Adam Öldü", diğer tarafa "Araç Kiralandı". Altlarına masrafları yazın. hatta katma değer yaratan maliyetleri (Şirket isminin zarar görmesinden, Hukuki süreç ve harcanan para vb.) de ekleyin, patronun önüne koyun. Hani, hangisi daha maliyetli, görmesi açısından ;)

İyi çalışmalar dilerim
Sepet içine dediğiniz gibi yerden bağlantı var ise ve kemer halatı kısa ise yapılabilir. Bu adamın dışarı sarkmasını ve denge kaybından dışarıya düşmesini engelleyecektir. Bu durumda kişi dışarıya doğru ivmelenip aracıda kendisi ile beraber sürüklemeyecektir. Buna bende katılıyorum. Ne yazık ki ülkemizdeki sepetlerde böyle bir bağlama aparatı yok. Boom ucuna ya da doğrudan sepetin üst kısımlarına kendilerini bağlıyorlar. Bu durumda düşme olayının önüne geçmemiş oluyoruz.
Örümcek vinçlerle bende kaza yaşadım. Olay araştırmasında karşımıza sürekli alet gerekli gereksiz duruyor işimizi yapamıyoruz diye emniyetlerinin kapatıldığı durumu çıktı. Bütün emniyetleri açık halde çalışılan örümcek vinçlerde yaşanmış bir kaza ben karşılaşmadım. İsmi doğrudur yükseltilebilen seyyar iş platformları. Bu ismi içine manliftlerde girdiği için doğrudan bulunabilinsin diye örümcek vinç dedim. Tipi de tam örümcek bence güzelde oluyor :)
 

uğur tanyeri

Acemi Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Ara 2020
Mesajlar
2
Tepki puanı
2
Medeni hal
Belirtilmedi
Meslek
Diğer
bu şekilde bir şey istiyor anladığım kadarı ile. neredeyse tüm fabrikalarda bunlar kullanılıyor. hatta bakım ekibi kendisinin de kataloglardan bakıp yaptığını biliyorum. demirlerin belden yukarı ve personelin sepete kendine bağlayacağı yer olması ve kilit ya da zincir ile forklifte sepetin bağlanması iş görüyor. şimdiye kadarda hiç bir problem yaşamadık. (her gün kullanılıyor)
 

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
472
Tepki puanı
1,761
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
@zamzam23
Arkadaşımızın sorduğu soruya karşılık olarak artık fazla yormayalım arkadaşımızı :)
FEDERATION OF EUROPEAN MATERIALS HANDLING 'in hazırlamış olduğu
Exceptional Use of Work Platforms With Industrial Trucks Standardı (FEM 4.006 Rev.)'nı buraya koyalım :) (Bknz.Ekli Dosya-1)
Bu standarda göre kullanılacak seyyar platform örneği (Bknz.Resim-1)

Ancak her ne kadar FEM standardı mevcut ise de, açıkçası ben forklift'in hem şasi hem blok tahrik'inin oluşturacağı tilt nedeniyle "Özel İş Ekipmanı" kapsamına içinde, ilave emniyet tedbirleri ile belki! kullanılabileceği konusunda halen daha çekimserim.

@uğur tanyeri :
Doğrudur bu sepet. Her ne kadar bu sepet Cren türü vinçlerde kullanılmak üzere üretilmiş olsa da, eklediğim standardı incelerseniz orada da var.
@önder çaltepe :
Örümcek "Vinç" = Mevcut piyasa şartları dikkate alındığında, alıcıyı etkileme usul ve şartları çok önemli (Satış Algı Yönetimi) :)
Ancak bizler "vinç" kelimesini duyunca görünce, çok farklı anlamlar yüklüyoruz :) Oysa MAN LIFT ya da MEWP kavramları "Vinç" değildir. Yani kelime, kullanıcıyı etkiler.
Ben bu örümcek vinç! ile yaşanan ölümlü bir iş kazası biliyorum.
MAN LIFT'lerde tilt ve vibrasyon kat sayısı çok düşüktür. En emniyetli olanlardır. Ancak kullanım yeri, erişim ve yerleşim vb. problemlerden dolayı kısıtlı kalmaktadırlar.
Ancak articulating boom lifts (Kırma Boom) (Bknz.Resim-2) dediğimiz her türlü ekipmanın her bir yukarı-aşağı / sağa-sola hareketinde oluşan tilt ve vibrasyon (sarsıntı ve titreme) şiddeti, boom erişim yüksekliği arttıkça özellikle sepet üzerinde daha da çoğalıyor. Bu da doğrudan boom, fortres (ana gövde) ve riggers (ayaklar) stabilitesine negatif etki yaratıyor. Dolayısı ile bu ekipmanın -her ne kadar kurallara uygun yerleşimi olsa da- devrilme riskini daha da arttırıyor.
Neyse sonuç olarak,
Forklift vb. için kullanılabilecek çalışma platformlarının imalatı ve diğer bilgilerini içeren standardı ekledik.
Ancak! Bence "Özel Risk Taşıyan İş Ekipmanı" kapsamında değerlendirilip, ciddi anlamda JHA (İş Tehlike Analizi) yapılması ve buna göre de yukarıda çalışacaklara temel ve periyodik eğitimler verilmelidir. Çalışanlar demişken, her önüne geleni bunlara bindirip, yukarı çıkartmayın, lütfen :)
İyi çalışmalar dilerim.
 

Ekli dosyalar

  • FEM-4_006rev-2010-WorkPlatforms.pdf
    139.1 KB · Görüntüleme: 20
  • Ekran Alıntısı.JPG
    Ekran Alıntısı.JPG
    30.2 KB · Görüntüleme: 17
  • index.png
    index.png
    7.2 KB · Görüntüleme: 17

önder çaltepe

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Ara 2013
Mesajlar
7
Tepki puanı
10
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (B)
@zamzam23
Arkadaşımızın sorduğu soruya karşılık olarak artık fazla yormayalım arkadaşımızı :)
FEDERATION OF EUROPEAN MATERIALS HANDLING 'in hazırlamış olduğu
Exceptional Use of Work Platforms With Industrial Trucks Standardı (FEM 4.006 Rev.)'nı buraya koyalım :) (Bknz.Ekli Dosya-1)
Bu standarda göre kullanılacak seyyar platform örneği (Bknz.Resim-1)

Ancak her ne kadar FEM standardı mevcut ise de, açıkçası ben forklift'in hem şasi hem blok tahrik'inin oluşturacağı tilt nedeniyle "Özel İş Ekipmanı" kapsamına içinde, ilave emniyet tedbirleri ile belki! kullanılabileceği konusunda halen daha çekimserim.

@uğur tanyeri :
Doğrudur bu sepet. Her ne kadar bu sepet Cren türü vinçlerde kullanılmak üzere üretilmiş olsa da, eklediğim standardı incelerseniz orada da var.
@önder çaltepe :
Örümcek "Vinç" = Mevcut piyasa şartları dikkate alındığında, alıcıyı etkileme usul ve şartları çok önemli (Satış Algı Yönetimi) :)
Ancak bizler "vinç" kelimesini duyunca görünce, çok farklı anlamlar yüklüyoruz :) Oysa MAN LIFT ya da MEWP kavramları "Vinç" değildir. Yani kelime, kullanıcıyı etkiler.
Ben bu örümcek vinç! ile yaşanan ölümlü bir iş kazası biliyorum.
MAN LIFT'lerde tilt ve vibrasyon kat sayısı çok düşüktür. En emniyetli olanlardır. Ancak kullanım yeri, erişim ve yerleşim vb. problemlerden dolayı kısıtlı kalmaktadırlar.
Ancak articulating boom lifts (Kırma Boom) (Bknz.Resim-2) dediğimiz her türlü ekipmanın her bir yukarı-aşağı / sağa-sola hareketinde oluşan tilt ve vibrasyon (sarsıntı ve titreme) şiddeti, boom erişim yüksekliği arttıkça özellikle sepet üzerinde daha da çoğalıyor. Bu da doğrudan boom, fortres (ana gövde) ve riggers (ayaklar) stabilitesine negatif etki yaratıyor. Dolayısı ile bu ekipmanın -her ne kadar kurallara uygun yerleşimi olsa da- devrilme riskini daha da arttırıyor.
Neyse sonuç olarak,
Forklift vb. için kullanılabilecek çalışma platformlarının imalatı ve diğer bilgilerini içeren standardı ekledik.
Ancak! Bence "Özel Risk Taşıyan İş Ekipmanı" kapsamında değerlendirilip, ciddi anlamda JHA (İş Tehlike Analizi) yapılması ve buna göre de yukarıda çalışacaklara temel ve periyodik eğitimler verilmelidir. Çalışanlar demişken, her önüne geleni bunlara bindirip, yukarı çıkartmayın, lütfen :)
İyi çalışmalar dilerim.
katılıyorum. Bahsetmedim ama dediği gibi bu tür aletlerin kullanılabilmesi için personellerin yetkili kişiler tarafından eğitimini alarak çalışmaları gerekmektedir. Kiralama usulü ile aldığınız liftlerin istekte bulunduğunuz takdirde eğitimi için personel gönderiyorlar.
 

zamzam23

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Ara 2018
Mesajlar
56
Tepki puanı
32
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Exceptional Use of Work Platforms With Industrial Trucks Standardı (FEM 4.006 Rev.)
tam aradığım şey bu olabilir :>) @Tolga_34

yani bu tip bir kullanımda, örneğin bir kaza yaşasak ve biz bu duruma bu standardı referans gösterebiliriz değil mi?
 

zamzam23

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Ara 2018
Mesajlar
56
Tepki puanı
32
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
bu şekilde bir şey istiyor anladığım kadarı ile. neredeyse tüm fabrikalarda bunlar kullanılıyor. hatta bakım ekibi kendisinin de kataloglardan bakıp yaptığını biliyorum. demirlerin belden yukarı ve personelin sepete kendine bağlayacağı yer olması ve kilit ya da zincir ile forklifte sepetin bağlanması iş görüyor. şimdiye kadarda hiç bir problem yaşamadık. (her gün kullanılıyor)
evet sorum bu tip sepet kullanımı ile ilgiliydi.

Tüm fabrikalarda kullanılıyor biliyorum ama ne kadar güvenli.? Kaza yaşanmadığı sürece problem yok. Peki yaşanırsa?
 

Tolga_34

Deneyimli Üye
Vip Üye
Katılım
4 May 2012
Mesajlar
472
Tepki puanı
1,761
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (C)
Exceptional Use of Work Platforms With Industrial Trucks Standardı (FEM 4.006 Rev.)
tam aradığım şey bu olabilir :>) @Tolga_34

yani bu tip bir kullanımda, örneğin bir kaza yaşasak ve biz bu duruma bu standardı referans gösterebiliriz değil mi?
evet sorum bu tip sepet kullanımı ile ilgiliydi.

Tüm fabrikalarda kullanılıyor biliyorum ama ne kadar güvenli.? Kaza yaşanmadığı sürece problem yok. Peki yaşanırsa?
Güzel soru.
Şimdi sorduğunuz soruları hem İş Sağlığı ve Güvenliği, hem de Hukuki bağlamda illiyet bağı kurmaya çalışarak cevaplamaya çalışayım. Ancak şunu mutlaka ifade edeyim ki, ben -her ne kadar halen daha hukuk dersleri okuyor isem de- bir hukukçu değilim! Tamamen sahip olduğum kısıtlı hukuk ve iş güvenliği hukuk bilgisi kapsamında sınırlı olarak kişisel değerlendirme yapabilirim. Bunun doğruluğu, hukukçular tarafından teyide muhtaçtır.
1. Bir iş kazası durumda, mutlaka bir sebep-sonuç ilişkisi meydana gelecektir. Bu sonuca bağlı olarak da, mutlaka bir asli sorumlu, ve suçun oluşumuna göre kusur oranına bağlı olarak müteselsil tali sorumlular belirlenecektir. Bunda kaçış yok.
2. Bizler İSG uzmanı olarak en temel işimiz "olası tehlikeleri" tespit edip, olası tehlikelerin yaratacağı "riskleri" belirleyip, iş kazalarını önlemek için olabildiğince "önleyici tedbirleri" almaktır. Bu tedbirleri alırken de, "alınan tedbirlerin" olası yeni tehlikeleri ve riskleri ortaya çıkartıp çıkartmayacağını, sonsuz döngüsel biçimde sürekli kontrol etmektir. (Meşhur 6 sigma olayı)
3. Türkiye'nin sahip olduğu mevcut İSG yasa ve Yönetmeliklerinde bulunmayan, bulunanların da çok detaylı bir şekilde açıklanmadığı bir konu için Normlar hiyerarşisi içinde Uluslararası kabul edilmiş yasal dokümantasyona başvurulacağı da bilinmektedir.
4. Şimdi mevcut standardı illiyet bağı kurarak incelemeye çalışalım :
4.1 Standardın Introduction yani "tanıtım, giriş" bölümünde bu standardın nelere dayanılarak (Hukuki Dayanakları hazırlandığın açıklandığını görebiliyoruz.
Bunlar :
4.1.1 The Machinery Directive (2006/42/EC) requires under Annex I, 1.1.2 c) - Türkiye AB Makine Direktifi (2006/42/AB) tabidir, kabul etmiştir.

4.1.2 Standardın 2nci Paragrafına baktığımızda şu ifadeyi görmekteyiz :
"Endüstriyel araçlar (taşıyıcılar, yükleyiciler), yükleri taşımak ve kaldırmak için tasarlanmıştır. Yine de istisnai olarak koşullar, bir çalışma platformu takıldığında, bazı kullanım yerlerindeki ulusal düzenlemeler insanları yüksekte ara sıra işlerini yapmak için kaldırmak için istihdam edilmelerine izin verir (oysa diğer kullanımlarda ulusal düzenlemeler bu tür istisnai kullanımı yasaklar veya kısıtlar)."
Türkiye'nin kabul ettiği kendi yönetmeliği olan İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği EK-II, Madde-3. Yük kaldırmada kullanılan iş ekipmanı ile ilgili hükümler - 3.1. Genel hususlar :
"3.1.2.1. Olağanüstü veya acil olan istisnai durumlarda insanları kaldırmak amacıyla yapılmamış iş ekipmanı, gerekli önlemleri almak ve gözetim altında olmak şartıyla insanların kaldırılmasında kullanılabilir." hükmü vardır.

4.1.3 Standardın 3 ncü Paragrafında "İstisnai Durum"un açıklamasının hukuki olarak dayandırıldığı AB Hukuk Normları verilmiştir. Buradaki açıklamaya baktığımızda :
"Bu kullanım; geçici ve/veya ara sıra yapılacak onarım, bakım, kontrol, inceleme gibi işlerde; Yükseltilebilen Seyyar İş Platformu (MEWP) kullanımının : işin kapsamı, maliyet veya yer nedeniyle veya diğer yerel koşullar (çalışma alanı, çalışmanın yapılacağı yerde MEWP tedarikindeki zorluklar vb.) nedeniyle uygun olmadığı durumlarda istisnaidir. Bunun için bakınız 5 Aralık 1995 tarih ve 95/63 / EC sayılı Konsey Direktifinin Ek II'sinin (madde) 3.1.2. Direktif 89/655 / EEC. ( Clause 3.1.2 of Annex II of the Council Directive 95/63/EC of 5 December 1995 amending Directive 89/655/EEC (Concerning the minimum safety and health requirements for the use of work equipment by workers at work))" ifadesini görmekteyiz.
Özetle -bizim yönetmeliğimizde İSTİSNAİ DURUM nedir? neleri kapsar? vb. açıklamaları olmamasına rağmen- bu standardta İstisnai Durumun hangi hukuk normunda belirtildiği açıklanmış olduğunu görmekteyiz.

4.1.4 Bahse konu Direktifin (4.1.3) EK-II madde 3.1.2 incelendiğinde ise :
"3.1.2. (Yüksekte Çalışacak) Kişiler yalnızca bu amaç için sağlanmış iş ekipmanı ve aksesuarları ile kaldırılabilir. 89/391 / EEC sayılı Direktifin 5. Maddesine aksi davranmaksızın; bu madde uyarınca güvenliği sağlamak için uygun önlem alınmış olması koşuluyla, uygun denetimi öngören ulusal mevzuat ve / veya uygulama çerçevesinde istisnai olarak, İnsanları kaldırmak amacıyla özel olarak tasarlanmamış iş ekipmanı bunun için kullanılabilir. İşçiler, yükleri kaldırmak için tasarlanmış iş ekipmanı üzerindeyken, kontrol konumunda her zaman bir sorumlu kişi olmalıdır. Kaldırılan kişilerin, güvenilir (yüksekte çalışma) ekipmanlarına sahip olması gerekir. iletişim. Tehlike durumunda, güvenilir tahliye yolları bulunmalıdır." açıklamasını görmekteyiz. (İlginç! allaaa allaaa ben bu ifadeleri bizim bir yönetmelikten de hatırlıyorum gibi ;) )

4.1.5 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu İkinci Bölüm, İşverenin Genel Yükümlülüğü Md. 4 ve Md.5 kapsamında İşveren yüklülükleri ve risklerden korunma ilkeleri açıklanmıştır. Özellikle Md.5, b fıkrası "Kaçınılması mümkün olmayan riskleri analiz etmek." hükmüne amirdir.

5. Sonuç olarak
5.1
Bu standarda uygun şekilde çalışma platformu yapılmasının uluslararası ve ulusal hukuki dayanakları vardır.
5.2 Bu standarda uygun şekilde yapılmış çalışma platformunun kullanımına yönelik hem uluslararası, hem ulusal hukuki dayanakları vardır.
5.3 Bu standarda uygun şekilde yapılmış çalışma platformunda yapılacak çalışmanın hangi tehlikeleri içerdiği, hangi riskleri ortaya çıkardığı, hangi önlemlerin alınması gerektiği, ne tür eğitimlerin verilmesi ve uygulamanın yapılmasına dair hem uluslararası, hem de ulusal hukuki dayanakları vardır.
Ancak, herhangi bir kaza vuku bulduğunda, doğal olarak mahkeme bilir kişi tayin edeceğinden, sayın bilirkişilerimizin dava dosyası münderecatını incelemelerindeki usul ve yöntemleri ile olayı nasıl değerlendirecekleri konusu ucu açıktır.

Ayrıca, şirketinizin avukatı ya da hukuk bürosu mevcuttur. Bu konuyu eldeki mevcut ulusal yasa, yönetmelik ve uluslararası standart ve hukuk normlarını da bir araya getirerek, bir de kendilerinden resmi hukuki mülhaza almanızda büyük fayda olacağına inanmaktayım.
İyi çalışmalar dilerim.
 
Üst