Sosyal Sigortalar Ve Gss Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi İçerisinde İsg İle İlgili Maddeler

muzaffer.ceyhan

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
2 Eyl 2015
Mesajlar
15
Tepki puanı
6
Medeni hal
Belirtilmedi
Meslek
Uzman (B)

Sosyal Sigortalar ve GSS Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi


MADDE 22– 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (ş) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.

“d) Eğitim kurumu: Bu Kanun ile bu Kanuna dayanılarak düzenlenen alt mevzuat hükümleri uyarınca eğitim vermek üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum ve kuruluşları,”

“ş) Diğer sağlık personeli: İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinde görevlendirilmek üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş, diğer sağlık personeli belgesine sahip ebe, hemşire, sağlık memuru, acil tıp teknikeri, acil tıp teknisyeni, çevre sağlığı teknikeri veya çevre sağlığı teknisyeni diplomasına sahip olan kişileri,”

“t) Çalışan sağlığı merkezi (ÇASMER): Sağlık Bakanlığına bağlı, işyerlerine iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri sunmak üzere bu Kanun kapsamında Bakanlıkça yetkilendirilen, gerekli donanım ve personele sahip birimi,

u) Ekipman muayene kuruluşu: İşin yapılmasında kullanılan her türlü makine, alet, ekipman, tesis, teçhizat, cihaz ve koruyucu sistemlerin iş sağlığı ve güvenliği yönünden; mevzuat, ilgili standart ve kontrol kriterlerine uygun kullanımının sağlanması ve sürdürülmesi adına bakım veya muayene, test ve kontrol yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşları,”

MADDE 23– 6331 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin ikinci cümlesinde yer alan “birimlerinden” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya ÇASMER’lerden” ibaresi, bende aşağıdaki cümle ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Ancak, 10’dan az çalışanı bulunan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde, işyerinin bağlı bulunduğu kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşundan hizmet alarak da yürütebilirler.”

“(5) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.”

MADDE 24- 6331 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin ikinci fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan “veya iş güvenliği uzmanınca,” ibaresi “, iş güvenliği uzmanı veya ortak sağlık ve güvenlik birimi yönetimi tarafından” şeklinde değiştirilmiş ve dördüncü cümlesinde yer alan “süreyle” ibaresinden sonra gelmek üzere “; ortak sağlık ve güvenlik biriminin yetki belgesi altı ay, tekrarında ise bir yıl süreyle” ibaresi eklenmiştir.

MADDE 25– 6331 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan “kamu hizmet sunucuları veya aile hekimlerinden de” ibaresi “ÇASMER’lerden, aile hekimlerinden veya diğer kamu sağlık hizmeti sunucularından da” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 26- 6331 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin madde başlığında yer alan “İhtar” ibaresinden sonra gelmek üzere “, askı” ibaresi eklenmiş ve birinci fıkrasında yer alan “İş sağlığı ve güvenliği hizmeti sunan, ölçüm ve analizleri yapan kişi, kurum, kuruluşlar ve eğitim kurumlan ile ilgili olarak” İbaresi “Bu Kanun kapsamında yetkilendirilen veya belgelendirilen kişi ve kuruluşlara yönelik” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 27– Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 28– Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.
 

qb 1903

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
25 Nis 2013
Mesajlar
35
Tepki puanı
33
Medeni hal
Belirtilmedi
Meslek
Uzman (B)
Bir üst sınıfa bakmayı etkileyecek mi
 

chatgpt

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
241
Tepki puanı
664
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi
20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı Kanunun 6 ve 7 nci maddesi, 4857 sayılı İş Kanununun mülga 81 inci maddesi kapsamında çalışanlar hariç kamu kurumları ile 50'den az çalışanı olan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri için 31/12/2024 tarihinde yürürlüğe girecektir. Bu kapsamda, ortaya çıkabilecek hizmet alma talebinin karşılanabilmesi amacıyla Çalışan Sağlığı Merkezleri (ÇASMER) açık bir şekilde tanımlanmakta ve lO'dan az çalışam bulunan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerine düşük maliyetle veya maliyetsiz bir şekilde iş sağlığı ve güvenliği hizmetini temin edebilme imkânı sağlanmaktadır. Bununla birlikte, 31/12/2024 tarihinden itibaren iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili tüm düzenlemelerin tüm çalışanlara uygulanması için Teklif ile iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin sunulma kapasitesinin ve etkinliğinin artırılması amaçlanmaktadır.

MADDE 22- Mevcut durumda 6331 sayılı Kanunda eğitim kurumları sayma usulüyle yalnızca iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi ve diğer sağlık personelinin eğitimlerini vermek üzere Bakanlıkça yetkilendirilen kurum ve kuruluşlarla sınırlandırılmıştır. Madde ile mezkûr Kanunda yer alan eğitim kurumu tanımı genişletilerek bu alanda yetkilendirilecek diğer kurum ve kuruluşların da yetkilendirilme ve denetim süreçlerinin 6331 sayılı Kanunda yer alması amaçlanmaktadır. Diğer yandan 6331 sayılı Kanun kapsamında yer alan ancak tanımlanmayan diğer sağlık personeli ile kamu adına iş sağlığı ve güvenliği hizmeti sunmak üzere yetkilendirilen Çalışan Sağlığı Merkezleri (ÇASMER) ve ekipmanların güvenli kullanımım sağlamak üzere bakım veya muayene, test ve kontrol yapmak üzere yetkilendirilen ekipman muayene kuruluşlarımn da tammlanması ile kavramların açıklanması amaçlanmaktadır.
MADDE 23- ÇASMER'ler iş sağlığı ve güvenliği örgütlenmesinde ortak sağlık ve güvenlik birimleri (OSGB) ile birlikte tamamlayıcı bir işlev görmektedir. Bu nedenle, 6331 sayılı Kanunda ekleme yapılarak ÇASMER'lerin açık bir şekilde ifade edilmesi ile iş sağlığı ve güvenliği örgütlenmesindeki konumunu ve işlevini açık bir şekilde ortaya koyacak yasal düzenleme yapılması amaçlanmaktadır. Bu şekilde özel hukuk tüzel kişisi olan ortak sağlık ve güvenlik birimlerinin piyasaya girmediği yerlere profesyonel hizmetin kamu eliyle ulaştırılabilmesi hedeflenmektedir. Mevcut hükme ilaveten, lO'dan az çalışanı bulunan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinin, bağlı bulundukları kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşundan hizmet alarak da iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi olmaksızın iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini yerine getirebilmesi amaçlanmaktadır. Bu kolaylaştıncı düzenleme ile bahse konu işyerlerinin de iş sağlığı ve güvenliği hizmetini almalarının sağlanması ile iş sağlığı ve güvenliği kültürünün ülke geneline yaygınlaştmlması amaçlanmaktadır. Eklenen fıkra ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasların Bakanlıkça düzenlenmesi hükmü getirilerek uygulamaya dönük muhtemel tereddütlerin giderilmesi amaçlanmaktadır.
MADDE 24- Bilindiği üzere, işyerinde acil durdurmayı gerektiren veya yangın, patlama, göçme, kimyasal sızıntı ve benzeri acil ve hayati tehlike arz eden, meslek hastalığına sebep olabilecek ortamların bulunması halinde, işveren tarafından gerekli tedbirlerin alınmadığı durumlarda, işyeri hekimi veya iş güvenliği uzmanı tarafından Bakanlığa bildirim yapılması yükümlülüğü bulunmaktadır. OSGB'ler iş sağlığı ve güvenliği alanında hizmet vermek üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş, Bakanlıkça denetlenen, idari ve hukuki sorumluluğu olan birimlerdir. İşyerlerinin OSGB'lerden hizmet alması halinde söz konusu bildirim yükümlülüğünün, işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmam ile birlikte OSGB yönetimine de verilmesi ile bahse konu hizmetin kalitesinin artırılması amaçlanmaktadır.
MADDE 25- Yapılan düzenleme ile 6331 sayılı Kanun kapsamında alınması gereken sağlık raporlarının, 50Men az çalışanı bulunan ve az tehlikeli işyerleri için ÇASMER'lerden de alınabileceği açıkça ifade edilmiştir. ÇASMER'lerin açıkça ifade edilmesi ile aile hekimlerinin ve diğer kamu sağlık hizmeti sunucularının mevcut durumdaki iş yükünün azaltılması amaçlanmaktadır. Ayrıca sağlık hizmet sunucuları mevzuat çerçevesine ve metodolojisine uygun ifade ve sıralama yazılmış olup, bu işyerleri için ÇASMER'ler, aile hekimleri veya diğer kamu sağlık hizmet sunucuları arasında isteğe bağlı olarak tercih yapma imkânı getirilmesi amaçlanmaktadır.
MADDE 26- Ekipman muayene kuruluşlarının ve ÇASMER'in tanımlar maddesine eklenmesi sonrası mevcut durumda sayma usulüyle sayılan kurum ve kuruluşlar kapsamına girip girmeyeceği konusunda yaşanabilecek tereddütlerin giderilmesi ve gelecekte yapılması muhtemel düzenlemeleri kapsaması amacıyla genel bir tanımlama yapılmaktadır. Ayrıca başlığa, madde metninde yer alan "askı" ibaresi eklenmektedir.

 

Davutt

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
20 Mar 2013
Mesajlar
55
Tepki puanı
35
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Bize faydası veya zararı ne...? onu da yazarsanız daha verimli olur ( eğer biliyorsanız )
 

chatgpt

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
241
Tepki puanı
664
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi

Sağlık Raporları için ÇASMER Alternatifinin Sunulması (Madde 25) - Etkilerin Analizi

6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu'nun 25. maddesinde yapılan değişiklikle, az tehlikeli sınıfta yer alan ve 50’den az çalışanı bulunan işyerlerinin sağlık raporlarını Çalışan Sağlığı Merkezleri (ÇASMER) üzerinden alabilmelerine olanak tanınmıştır. Bu değişiklikle birlikte işyeri hekimliği hizmetlerinde çeşitlilik artırılmış ve iş yükü dengesi hedeflenmiştir.

Uygulama Etkileri

  1. Aile Hekimlerinin İş Yükünün Azaltılması:
    • Mevcut durumda, az tehlikeli işyerlerinin sağlık raporları genellikle aile hekimleri tarafından düzenlenmektedir. ÇASMER alternatifinin eklenmesi, aile hekimlerine olan yoğunluğu azaltır.
    • Aile hekimleri, daha kritik halk sağlığı hizmetlerine zaman ayırabilir.
  2. Seçeneklerin Artması:
    • İşverenler, ÇASMER, aile hekimleri veya kamu sağlık hizmeti sunucuları arasında tercih yapabilecek. Bu durum, hizmete erişimi kolaylaştırırken işletmeler için esneklik sağlar.
    • Özellikle OSGB’lerin erişemediği kırsal bölgelerde kamu kaynaklarının etkin kullanılmasına olanak tanır.
  3. Profesyonel Hizmet Kalitesinin Artması:
    • ÇASMER’ler, sağlık raporlarının düzenlenmesi sırasında iş sağlığı ve güvenliği standartlarına uygun bir yaklaşım benimser. Bu, işverenlerin daha nitelikli hizmet almasını sağlar.
    • Sağlık raporlarının düzenlenmesinde daha uzmanlaşmış bir yapı devreye girmiş olur.
  4. Küçük İşletmelere Kolaylık Sağlanması:
    • 50’den az çalışanı olan az tehlikeli işyerlerinin raporları için ÇASMER seçeneği, bu işletmelerin sağlık hizmetlerine erişimini kolaylaştırır. Aynı zamanda maliyetleri düşürebilir.
  5. Kamu Sağlık Hizmetlerinde Verimliliğin Artması:
    • ÇASMER'in aktif kullanımı, kamu sağlık hizmetlerinin çeşitlendirilmesini sağlar. Mevcut kaynakların daha etkin kullanılmasıyla sistemde verimlilik artar.

Muhtemel Zorluklar

  • Alt Yapı Eksiklikleri: ÇASMER’lerin kurulumu ve etkin bir şekilde işlemesi için gerekli altyapının geliştirilmesi gerekir. Özellikle kırsal bölgelerde bu sürecin zaman alması muhtemeldir.
  • Denetim Süreçleri: ÇASMER’lerin standartlara uygun çalışmasının denetlenmesi önemlidir. Yetersiz denetimler, uygulama kalitesini düşürebilir.
  • Bilgilendirme ve Farkındalık: İşverenlerin ÇASMER seçeneği konusunda bilgilendirilmesi ve bu seçeneğin kullanımına teşvik edilmesi gerekir.

Genel Değerlendirme

Bu düzenleme, sağlık hizmetlerinin kapsamını genişletmek ve daha dengeli bir iş yükü sağlamak adına olumlu bir adım olarak değerlendirilmektedir. Ancak, uygulamadaki başarı, ÇASMER altyapısının etkin şekilde hayata geçirilmesine ve işverenlerin bilgilendirilmesine bağlıdır. Ayrıca, düzenlemenin denetim ve uygulama aşamalarında karşılaşılabilecek olası zorluklar dikkate alınmalıdır.
 

chatgpt

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
241
Tepki puanı
664
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi

10’dan Az Çalışanı Bulunan İşyerlerine Kolaylık Sağlanması (Madde 23) - Etkilerin Analizi

6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun 6. maddesinde yapılan değişiklikle, az tehlikeli sınıfta yer alan ve 10’dan az çalışanı bulunan işyerlerinin, bağlı oldukları kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarından hizmet alabilmelerine olanak tanınmıştır. Bu düzenleme, iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin daha yaygın hale getirilmesi ve küçük işletmelerin üzerindeki idari ve mali yüklerin hafifletilmesini hedeflemektedir.

Uygulama Etkileri

  1. Maliyetlerin Azaltılması:
    • Küçük ölçekli işletmeler, iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi bulundurma zorunluluğundan muaf tutulmuş ve meslek kuruluşlarından hizmet alarak bu yükümlülüklerini yerine getirebilir hale gelmiştir.
    • Bu, küçük işletmelerin daha düşük maliyetle iş sağlığı ve güvenliği gerekliliklerini karşılamalarını sağlar.
  2. Erişimin Artırılması:
    • Özellikle kırsal bölgelerde, OSGB’lerin veya iş sağlığı ve güvenliği uzmanlarının hizmet sağlayamadığı yerlerde kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarından hizmet alma imkanı, kapsama alanını genişletir.
    • Küçük işletmelerin iş sağlığı ve güvenliği hizmetine erişimi kolaylaşır.
  3. İş Sağlığı ve Güvenliği Kültürünün Yaygınlaştırılması:
    • Daha fazla işyeri, yasal zorunluluklarını karşılamak için iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerine erişim sağlayarak, bu kültürün yayılmasına katkıda bulunacaktır.
    • Küçük işletmelerde genellikle ihmal edilen iş sağlığı ve güvenliği önlemleri daha sistematik hale gelebilir.
  4. Kamu ve Meslek Kuruluşlarının İşlevselliğinin Artırılması:
    • Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının, üyelerine sunduğu hizmetler arasında iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri de eklenmiş oldu. Bu durum, bu kuruluşların daha aktif ve etkin bir rol üstlenmesini sağlayabilir.
  5. Yönetmeliklerin Belirsizliklerini Giderme:
    • Düzenlemeye eklenen fıkra ile uygulamaya ilişkin usul ve esasların Bakanlıkça belirlenmesi hükmü getirilmiştir. Bu durum, uygulamada yaşanabilecek muhtemel tereddütlerin giderilmesine katkı sağlar.

Muhtemel Zorluklar

  1. Hizmet Kalitesinin Takibi:
    • Meslek kuruluşlarının sunacağı hizmetlerin kalitesinin ve uygunluğunun denetlenmesi gerekecektir. Yetersiz denetim, sistemin etkinliğini azaltabilir.
  2. Meslek Kuruluşlarının Kapasitesi:
    • Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının, bu düzenlemenin gerektirdiği hizmetleri sağlayabilecek yeterli altyapıya ve personele sahip olup olmadığı soru işareti yaratabilir.
  3. Bilgilendirme ve Yönlendirme Eksikliği:
    • Küçük işletmelerin bu imkandan haberdar olmaması veya başvuru sürecindeki karmaşıklıklar, uygulamada aksaklıklara neden olabilir.
  4. Çifte Standart Algısı:
    • OSGB’ler ve özel sektörde iş sağlığı ve güvenliği hizmeti sunan diğer kuruluşlar, bu düzenlemenin rekabet avantajını meslek kuruluşlarına kaydırdığı gerekçesiyle itiraz edebilir.

Sonuç

Bu düzenleme, az çalışanlı işyerlerinin iş sağlığı ve güvenliği yükümlülüklerini kolaylaştırırken, kapsayıcılığı artırmak açısından olumlu bir adım olarak değerlendirilebilir. Ancak, uygulamada altyapının ve hizmet kalitesinin sağlanması, bilgilendirme süreçlerinin etkin bir şekilde yürütülmesi ve denetim mekanizmalarının devreye alınması önemlidir. Aksi takdirde, uygulamada beklenen faydanın sağlanması zor olabilir.
 

chatgpt

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
241
Tepki puanı
664
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi

ÇASMER ve Ekipman Muayene Kuruluşlarının Tanımlanması (Madde 22 ve 26) - Etkilerin Analizi

6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’na yapılan değişikliklerle, Çalışan Sağlığı Merkezi (ÇASMER) ve Ekipman Muayene Kuruluşları yasal mevzuatta tanımlanmıştır. Bu düzenlemeler, iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarında bazı kavramların netleştirilmesini ve süreçlerin standart hale getirilmesini amaçlamaktadır.


ÇASMER Tanımının Etkileri

  1. Hizmet Ağının Genişletilmesi:
    • ÇASMER'ler, kamu eliyle iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin ulaştırılmasını sağlar. Özellikle OSGB'lerin yetersiz olduğu bölgelerde, kamuya dayalı profesyonel hizmetlerin sunulması kolaylaşacaktır.
    • Özel sektör ve kamu arasında tamamlayıcı bir işlev görecek, böylece iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerine erişim artacaktır.
  2. Aile Hekimlerinin İş Yükünün Azaltılması:
    • ÇASMER'ler aracılığıyla çalışanlara yönelik sağlık raporlarının alınabilmesi, aile hekimlerinin üzerindeki yükü hafifletebilir.
    • Bu durum, sağlık hizmetlerinin daha verimli sunulmasına katkı sağlar.
  3. Kamu Hizmetlerinin Güçlenmesi:
    • ÇASMER’lerin açık şekilde mevzuata dahil edilmesi, bu merkezlerin yetkilendirme ve denetim süreçlerini daha sağlam bir yasal zemine oturtur.
    • Özellikle iş sağlığı hizmetlerinin bir kısmının özelleştirilmesine ilişkin tartışmaların dengelenmesi açısından, kamu eliyle verilen hizmetlerin rolü belirginleşir.
  4. Kapsayıcılık ve Adalet Sağlanması:
    • ÇASMER'lerin varlığı, küçük işletmelerin ve kırsal bölgelerdeki işyerlerinin iş sağlığı hizmetlerinden faydalanmasını kolaylaştırır. Böylece iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri tüm ülkeye yaygınlaştırılmış olur.

Ekipman Muayene Kuruluşlarının Tanımlanmasının Etkileri

  1. Hizmet Standartlarının Belirlenmesi:
    • Ekipman muayene kuruluşlarının tanımlanması, bu alanda faaliyet gösteren kuruluşların görev ve yetkilerinin netleştirilmesine yardımcı olur.
    • Standartlara uygunluk, iş kazalarını önlemek ve iş güvenliğini artırmak açısından önemli bir adımdır.
  2. Denetim Mekanizmasının Güçlendirilmesi:
    • Tanımlama sayesinde ekipman muayene kuruluşlarının Bakanlık tarafından yetkilendirilmesi ve denetlenmesi mümkün hale gelir. Bu, piyasadaki denetimsiz uygulamaların önlenmesine katkı sağlar.
  3. Ekipman Güvenliğinin Artırılması:
    • Çalışma ortamlarında kullanılan makine, teçhizat ve sistemlerin düzenli kontrolü sağlanarak ekipman kaynaklı iş kazalarının önüne geçilebilir.
    • Test, muayene ve bakım süreçlerinin profesyonelleştirilmesi, işyerlerinde güvenlik standartlarının yükselmesini sağlar.
  4. Belirsizliklerin Giderilmesi:
    • Tanım eksikliği nedeniyle ortaya çıkan "hangi kuruluşlar bu hizmeti sağlayabilir" sorusu ortadan kalkar. Bu, işletmelerin doğru kurumlara yönlendirilmesini kolaylaştırır.
  5. Sektörün Profesyonelleşmesi:
    • Yetkilendirme süreçleri, bu alanda faaliyet gösteren firmalar arasında kalite rekabetini artırabilir. Bu da sektörde profesyonelleşme ve hizmet kalitesinde artış sağlar.

Genel Değerlendirme

  • Avantajlar:
    • ÇASMER ve ekipman muayene kuruluşlarının yasal mevzuatta tanımlanması, iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin kapsamını genişletir.
    • Kamu ve özel sektör işbirliği ile hizmetlerin daha etkin şekilde yürütülmesine olanak tanır.
    • Denetim süreçlerini güçlendirerek iş sağlığı ve güvenliği standartlarının yükselmesine katkı sağlar.
  • Olası Zorluklar:
    • ÇASMER’lerin etkin şekilde kurulması ve işler hale getirilmesi için önemli bir bütçe ve organizasyon gereklidir.
    • Ekipman muayene kuruluşlarının yetkilendirilme süreçlerinde, piyasa oyuncuları arasında rekabet nedeniyle yaşanabilecek uyuşmazlıklar olabilir.
    • Denetim süreçlerinin etkin işletilememesi halinde, uygulamada aksaklıklar yaşanabilir.

Sonuç

ÇASMER ve ekipman muayene kuruluşlarının tanımlanması, iş sağlığı ve güvenliği alanında önemli bir adımdır. Ancak bu düzenlemelerin başarılı şekilde uygulanabilmesi için güçlü denetim mekanizmaları, standartlara uygun yetkilendirme süreçleri ve kapsamlı bir bilgilendirme kampanyası gereklidir.
 

chatgpt

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
241
Tepki puanı
664
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi

OSGB’lerin Sorumluluklarının Artırılması (Madde 24) - Etkilerin Analizi

6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’na eklenen düzenleme ile, Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimlerinin (OSGB) işyerlerinde yaşanabilecek acil ve hayati tehlike durumlarının bildirilmesi konusundaki sorumlulukları artırılmıştır. Bu değişiklikle OSGB'ler, işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanlarıyla birlikte, söz konusu durumların Bakanlığa bildirilmesinde doğrudan sorumlu hale gelmiştir.


Uygulamadaki Değişiklikler ve Etkiler

  1. Hizmet Kalitesinin Artırılması:
    • OSGB yönetimlerine bildirimin yapılmasından sorumlu olma yükümlülüğü verilmesi, bu birimlerin iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini daha titiz ve koordineli yürütmesini teşvik eder.
    • Bu değişiklik, OSGB'lerin hizmet kalitesini artırmayı ve iş kazaları veya meslek hastalıkları gibi riskli durumların daha hızlı tespit edilmesini sağlar.
  2. Yasal ve İdari Sorumlulukların Genişlemesi:
    • Bildirim yükümlülüğünün OSGB yönetimlerine de verilmesi, OSGB'lerin idari ve hukuki sorumluluklarını genişletir.
    • OSGB’ler, yalnızca uzman ve hekimlerin görevlerinden ibaret olmayan, merkezi bir denetim ve koordinasyon birimi haline gelir.
  3. Denetim Süreçlerinin Güçlendirilmesi:
    • Bildirim yükümlülüğü, OSGB'lerin Bakanlık tarafından daha sıkı bir şekilde denetlenmesine yol açabilir.
    • Bildirimlerin düzenli olarak yapılmaması veya eksik yapılması durumunda, OSGB yetki belgesinin askıya alınması ya da iptal edilmesi gibi yaptırımların artırılması beklenebilir.
  4. Acil Durum Yönetiminde Daha Fazla İşbirliği:
    • OSGB yönetimlerinin bu süreçte daha aktif rol üstlenmesi, işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanları arasındaki işbirliğini artırabilir.
    • Tehlike bildirimlerinin OSGB yönetimince değerlendirilmesi, risk analizlerinin daha kapsamlı bir şekilde yapılmasına olanak tanır.
  5. İşyeri Güvenliğinin Güçlendirilmesi:
    • OSGB’lerin işverenlerin yanında bir kontrol mekanizması olarak görev alması, işyerlerinde acil durumlara yönelik önlemlerin daha sıkı bir şekilde alınmasını sağlayabilir.
    • Bu, hem işverenler hem de çalışanlar için daha güvenli bir çalışma ortamı oluşturur.

Avantajlar

  • Proaktif Risk Yönetimi: OSGB’ler artık yalnızca hizmet sunan birimler değil, aynı zamanda riskleri tespit eden ve önleyici tedbirler alınmasını sağlayan bir mekanizma haline gelir.
  • İş Kazalarının Azaltılması: Tehlikeli durumların erken bildirimi, potansiyel iş kazalarının önlenmesini kolaylaştırır.
  • Denetim Süreçlerine Katkı: Bakanlığa düzenli bildirim yapılması, iş sağlığı ve güvenliği süreçlerinin daha sistematik bir şekilde denetlenmesine yardımcı olur.

Zorluklar ve Olası Riskler

  1. İş Yükünün Artması:
    • OSGB yönetimlerine eklenen bu sorumluluk, özellikle yoğun çalışan birimler için iş yükünün artmasına neden olabilir.
    • İdari işlerde aksama yaşanabilir.
  2. Yetki Belgesi Askıya Alma Süreci:
    • Bildirim yapılmadığı durumlarda, OSGB'lerin yetki belgelerinin altı ay veya bir yıl süreyle askıya alınması, sektörde ciddi rekabet sorunlarına yol açabilir.
    • Bu düzenlemenin uygulamada doğru bir şekilde denetlenememesi, haksız rekabeti artırabilir.
  3. Hukuki Risklerin Artması:
    • OSGB yönetimlerinin bu yükümlülük kapsamında herhangi bir ihmali, yasal süreçlerin işletilmesine neden olabilir.
    • Bu durum, OSGB yöneticileri üzerinde ekstra bir baskı oluşturabilir.

Sonuç ve Öneriler

Sonuç: Bu düzenleme, OSGB'lerin iş sağlığı ve güvenliği süreçlerinde daha aktif ve sorumlu bir rol üstlenmesini sağlar. Ancak uygulamada bu sorumluluğun doğru şekilde yerine getirilmesi, gerekli denetim mekanizmalarının oluşturulmasına ve OSGB yönetimlerinin süreçlerle ilgili yeterli bilgiye sahip olmasına bağlıdır.

Öneriler:

  1. Eğitim ve Bilgilendirme: OSGB yöneticilerine ve personeline bildirim süreçleri ve hukuki sorumluluklar konusunda düzenli eğitim verilmelidir.
  2. Denetim Standartlarının Belirlenmesi: Bildirim süreçlerini denetleyecek Bakanlık birimlerinin iş yükünü artırmadan, standart bir kontrol mekanizması oluşturulmalıdır.
  3. Destekleyici Yazılım Sistemleri: Bildirimlerin hızlı ve düzenli yapılmasını sağlamak için dijital platformlar geliştirilmelidir.
Bu değişiklik, doğru bir şekilde uygulandığında iş sağlığı ve güvenliği kültürünün geliştirilmesine önemli katkılar sağlayabilir.
 

chatgpt

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
6 Şub 2013
Mesajlar
241
Tepki puanı
664
Medeni hal
Evli
Meslek
İşyeri Hekimi

6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu Değişikliklerinin Analizi

1. Yasal Çerçevenin Genişletilmesi

Değişiklikler, iş sağlığı ve güvenliği (İSG) alanında daha kapsayıcı ve esnek bir yapı oluşturmayı hedeflemektedir. Çalışan Sağlığı Merkezleri (ÇASMER) ve ekipman muayene kuruluşlarının tanımlanmasıyla, iş güvenliği alanındaki kavramsal boşlukların doldurulması amaçlanmıştır. Bu düzenlemeler, hem kamu hem de özel sektör işyerleri için daha etkin bir denetim ve uygulama mekanizması yaratacaktır.

2. 10’dan Az Çalışanı Bulunan Az Tehlikeli İşyerleri İçin Kolaylık

Bu işyerlerine getirilen düzenlemeler, iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları aracılığıyla sağlanabilmesine olanak tanımaktadır. İşverenlerin iş güvenliği uzmanı veya işyeri hekimi bulundurma zorunluluğu kaldırılmış, yerine hizmetin dışarıdan alınması seçeneği getirilmiştir. Bu değişiklik:

  • Küçük işletmelerin üzerindeki mali ve operasyonel yükü azaltacak,
  • İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerine erişimi artırarak genel bir kültür oluşturmayı kolaylaştıracaktır.

3. ÇASMER’lerin Rolü ve İşlevi

ÇASMER’lerin Kanun kapsamında açıkça ifade edilmesi, bu merkezlerin İSG örgütlenmesindeki konumunu netleştirmiştir. ÇASMER’ler, OSGB’lerle birlikte tamamlayıcı bir işlev görecektir. Özellikle az tehlikeli işyerlerinde çalışan sağlık raporlarının alınmasında alternatif bir seçenek sunulması, aile hekimlerinin iş yükünü azaltacaktır.

4. OSGB’lerin Sorumluluklarının Artırılması

OSGB'lerin, işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanı tarafından yapılan hayati tehlike bildirimlerinde yönetim olarak da sorumluluk taşıması sağlanmıştır. Bu düzenleme, hizmet kalitesinin artırılmasını ve iş sağlığı ile güvenliği süreçlerinin daha sıkı denetlenmesini hedeflemektedir.

5. Meslek Kuruluşlarının İSG Hizmeti Sunması

Yeni düzenleme ile meslek kuruluşlarının, özellikle küçük işletmelere yönelik İSG hizmeti sunabilecek şekilde yetkilendirilmesi öngörülmüştür. Bu model, profesyonel hizmetlerin ulaşılabilirliğini artırırken, meslek kuruluşlarının bu alandaki donanım ve altyapı yeterliliklerini sağlamasını zorunlu kılmaktadır.

6. Denetim ve Kalite Kontrol Mekanizmaları

Yeni düzenlemeler, hem ÇASMER’lerin hem de meslek kuruluşlarının hizmetlerinin etkin bir şekilde denetlenmesini ve standartlarının belirlenmesini gerektirmektedir. Bu bağlamda, Bakanlık’ın denetim ve sertifikasyon süreçlerini güçlendirmesi beklenmektedir.

Değişikliklerin Toplu Etkisi

  1. Küçük İşletmelere Yönelik Avantajlar:
    • Daha düşük maliyetlerle İSG hizmetlerine erişim sağlanacak.
    • İş sağlığı ve güvenliği kültürünün yaygınlaştırılması hızlanacak.
  2. Kamusal İSG Hizmetlerinin Güçlenmesi:
    • ÇASMER’lerin etkinliği artırılarak kamu eliyle sunulan hizmetlerin kapsamı genişletilecek.
    • OSGB’lerin hizmet kalitesi artırılacak ve daha sıkı bir denetim mekanizması kurulacak.
  3. Meslek Kuruluşlarının Katkısı:
    • Meslek kuruluşlarının devreye girmesiyle küçük işletmelere ulaşılabilirlik kolaylaşacak.
    • Ancak, meslek kuruluşlarının İSG hizmetlerinde yeterlilik sağlaması için ek yatırımlara ve eğitimlere ihtiyaç duyulacaktır.
  4. Sağlık Sistemi Üzerindeki Yükün Azalması:
    • Aile hekimlerinin yükü azalırken, ÇASMER’lerin aktif rol alması, daha organize bir hizmet sunumu sağlayacaktır.

Olası Sorunlar ve Riskler

  1. Standartlaşma Sorunu:
    • Meslek kuruluşlarının yeterlilikleri arasında farklılıklar oluşabilir.
    • Hizmet kalitesinin ülke genelinde tutarlı olması için sıkı denetim gereklidir.
  2. OSGB'lere Olası Etkiler:
    • Meslek kuruluşlarının devreye girmesi, OSGB'lerin küçük işletmelerden aldığı hizmetlerin azalmasına neden olabilir.
    • Bu durum, OSGB'lerin finansal sürdürülebilirliğini olumsuz etkileyebilir.
  3. Uygulamada Karışıklık:
    • Yeni düzenlemelerin uygulanmasına ilişkin net bir rehber olmaması durumunda işverenler arasında kafa karışıklığı oluşabilir.
    • Meslek kuruluşlarının altyapı yetersizlikleri, hizmet sunumunda aksamalara yol açabilir.

Sonuç ve Öneriler

Kanun değişiklikleri, iş sağlığı ve güvenliği alanında erişim kolaylığı sağlamak, maliyetleri azaltmak ve hizmet kalitesini artırmak için önemli adımlar içermektedir. Ancak bu değişikliklerin etkili bir şekilde uygulanabilmesi için:

  • Denetim mekanizmalarının güçlendirilmesi,
  • Meslek kuruluşlarının altyapı ve insan kaynağı eksikliklerinin giderilmesi,
  • Hizmet sunumuna ilişkin rehberlerin yayımlanması,
  • OSGB'lerin işlevlerinin korunması için destekleyici düzenlemelerin yapılması gerekmektedir.
Bu adımlar atıldığında, değişikliklerin iş sağlığı ve güvenliği alanına uzun vadeli olumlu etkiler yaratması beklenmektedir.
 
Üst
!!! Reklam Engelleyici Tespit Edildi !!!

Reklam Engelleyici Kulladığınız Tespit Edildi !

Sitemiz geçimini reklam gelirlerinden kazanmaktadır. Bundan dolayı Ad Block gibi reklam engelleyicilerin kullanılmasına izin verilmemektedir. Anlayış göstererek bu site için reklam engelleyicinizi devredışı bıraktığınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Devredışı bıraktım, siteyi gezmeye devam edebilirim.