Mevcut Boyalı İskeleler, Galvaniz Kaplanabilir Mi ?

Ayhan UĞUR

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
28 Ağu 2015
Mesajlar
5
Tepki puanı
6
Medeni hal
Evli
Meslek
İş Veren
İSG uzmanı arkadaşlarımızı şantiyede bekleyen tehlikelerden bir tanesi de eski tip boyalı ve uygunsuz dış cephe iskele elemanlarının, makyaj yapılarak galvanizli hale getirilip kullanılması durumudur.

Bu konuda İSG uzmanlarının çok dikkatli davranmaları gerekiyor, Güvenlikli iskele konusuna ne kadar hakim olurlarsa o kadar doğru karar verebileceklerini tekrar hatırlatmak istiyorum.

Ve boyalı iskelelerin galvanize dönüşümü ile ilgili yöntemler ve uyarılarımızı anlatan yazımızı paylaşmak istiyorum;

1.) Boyalı İskeleler Galvaniz Kaplanabilir mi?

Günümüzün güncel ve kafalarda soru işaretleri oluşturan düşüncelerinden bir tanesi de;
‘Elimde mevcut boyalı eski inşaat iskelelerim var, bunları bir şekilde sıcak daldırma galvaniz kaplama yaptırabilir miyim ?’

Bu düşüncenin kaynağında yatan mantık şu;
Galvanizli yeni TSE Belgeli iskeleler pahalı, elimde de mevcut boyalı iskelelerim var bunları atmak yerine, galvanizle kaplasam acaba iş müfettişlerinin şantiye denetimlerde fark ettirmeden kabul ettirebilir miyim?
Doğrudan cevabı verelim; Hayır Bu İş Olmaz.

Sebebine gelince;
Öncelikle mevcut boyalı iskele sistemlerinin sıcak daldırma galvaniz kaplama olabilmesi için üzerlerindeki boyanın tamamen temizlenmesi gerekmektedir. Bunun için yapılabilecek en pratik yöntem ‘kumlama’ dır. Ancak kumlama ile boyalı iskele borularının dış yüzeyinin boyasını temizleyebilir, fakat maalesef iç yüzeyinin boyasını temizleyemezsiniz.

İçi boyalı boruları galvaniz tesisleri kaplama için kazana daldırmayı kabul etmezler. Çünkü o iç kısımdaki boya yanacak, yüzeyi kurum olacak ve hiçbir şekilde galvaniz almayacaktır.

2.) Kumlama yerine kimyasallarla iskele borusunun iç / dış boyası çıkartılamaz mı ?

Bu soruya kesin bir cevap vermek zor. Özel kimyasallarla boyaların temizlenmesi elbette mümkün, ancak dediğimiz gibi hali hazırdaki temizleme kazanları genelde yağ ve pas için hazırlanmış sistemler. Boya için özel çalışma yaptırıp, özel kimyasallar tedarik edip, komple kazanı dolduracak miktarda yatırım yapmak gerekecektir.

3.) Galvanizle hiç uğraşmasam, doğrudan galvaniz rengine boyasam olmaz mı ?

Diğer yöntemlerde galvaniz kaplayabilmek için mücadele varken, bu yöntem en basit, en temiz, en zekice ! yöntem olarak gözüküyor. Hiç uğraşmadan gri renk bir boyaya belki de piyasa soba boyası diye geçen boyayla iskele elemanlarını komple boyamak ve tüm denetlenme dertlerinden kurtulmak!

Yukarıda bahsi geçen 3 yöntemde İLLEGAL düşünceyle akla gelen yöntemlerdir. Her 3 seçeneğinde basitçe bir şekilde yapılabileceğini varsaysak bile, yapılacak bu işlem yasal olmayan illegal bir yöntemdir.

Ve yaşanabilecek olası kazaların sonucunda müfettiş raporlarında bu durum dillendirilecek ve sizin bu çabanız belki de ‘ kasten teşebbüs ’ suçu olarak değerlendirilecektir.


Kaldı ki, mevcut boyalı inşaat iskele sistemleri ile yeni TSE belgeli sistemler arasında ki tek fark
‘galvaniz kaplanması’ değildir.

Kamalı flanşlı elemanlarda yatay eleman uçlarında yer alan kurt ağızları artık döküme dönüşmüştür. H tipi ve Flanşlı iskele için topukluk (tekmelik) şartı gelmiştir. Merdiven ölçüleri, kapak ölçüleri değişmiştir. Yürüme platformlarının enleri değişmiş, iki platform arası boşluklar belirlenmiş ve ürünler bu şartları yerine getirebilecek şekilde yeniden tasarlanmıştır.

Ve denetmenler bu detayları fark edecek şekilde eğitimli kişilerdir. Siz eski boyalı iskelenizi istediğiniz kadar sıcak daldırma galvanize çevirin, denetmenler ilk bakışta uygunsuz noktaları fark edecek ve iskeleniz kabul edilmeyecektir.

Bu illegal düşünce, bu zahmetlere değmeyecek, astarı yüzünden pahalı hale gelecektir. Her işlem için tüm malzemelerin taşınması paketlenmesi gerektiğini de hesaba katmalısınız.

Peki eldeki mevcut inşaat iskelelerini ne yapabilirim?

Bu durum Türkiye'nin büyük sorunlarından bir tanesidir. Bunun için zarar etmeden yapılabilecek en güzel şey, TS EN 12810-1 standardının aranmadığı ülkelerde pazar araştırması yaparak 2.el olarak ihracatını yapmak olacaktır. Bunu herkesin yapması mümkün değil, onun için büyük çapta 2.el işi yapan ihracatçılarla irtibata geçip konunun birliktedeğerlendirmesi en kolay yoldur.

En kötü ihtimal de iskelelerin geri dönüşüm için hurda tesislerine satılması olacaktır.
Bugün için maalesef ‘eskisini getir, yenisini götür’ gibi bir kampanya sektörümüz için uygulanamamaktadır.
Kaynak : Oğuzhan A.Ş.
 

cenk

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
2 Mar 2012
Mesajlar
44
Tepki puanı
62
Medeni hal
Evli
Meslek
Uzman (A)
Ayhan Bey,
Çok önemli bir konuya değinmişsiniz.Son zamanlarda bir çok şantiye de farkında olmadan galvanizli olmayan iskeleler kullanılmaktadır.Fakat İş güvenliği müfettişleri inşaat sahalarında denetime geldikleri zaman iskele kontrolünde ilk baktıkları şey iskelenin galvanizli olup-olmaması.Bu nedenle çalışmayı durduklarını ve tüm iskeleleri söktürdükleini bile duydum.Burada İSG uzmanı olarak bizlere düşen ilk görev İskele seçiminde işverenlere mutlaka galvanizli iskele getirmelerini aksi taktirde ortaya çıkacak sorunları teker teker anlatmak.


SORU 2: Neden iskelelerin galvaniz kaplı olması istenmektedir?

CEVAP: Demir esaslı malzemelerin korozyona karşı korunması son derece önemlidir. Bileşenlerin korozyon sebebiyle et kalınlıklarının düşmesi ve bu malzemelerin taşıma kapasitesinin olması gerektiğinden daha düşük olması neticesinde yükleme sonucu çökme, kopma, kırılma vb. istenmeyen sorunlarla karşı karşıya kalınabilir. Korozyona maruz kalan bir malzemenin kullanım ömrü azdır ve her an bir kaza oluşumu söz konusudur. Galvaniz kaplı iskele sistemi uygun şekilde muhafaza edildiğinde çok daha uzun bir süre kullanılabilir. Boruların hem iç yüzeyi hem de dış yüzeyinin korozyona karşı korunmasında en uygun yöntem sıcak daldırma galvanizdir.(Bknz. TS EN 12811-2)


Kaynak http: http://app.csgb.gov.tr/isggm/guvenliiskele/sss.php
 

Ayhan UĞUR

Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
28 Ağu 2015
Mesajlar
5
Tepki puanı
6
Medeni hal
Evli
Meslek
İş Veren
Cenk Bey Merhabalar,

Konuya çok güzel bir katkı yaptınız. Teşekkür ediyorum.
Türkiye standartlar olarak Avrupa ile anlaşmalı olduğu ve TS EN 12810 - 12811 standartlarını kabul ettiğinden dolayı, ülkemizde de bu standarda ait kriterler aynen aranmaktadır. Ve sıcak daldırma galvaniz kaplama bu kriterlerden biri ve en ses getireni olmuştur.
Bu konu önemli çünkü boyalı ürün ile galvanizli ürün arasında %50 ye yakın fiyat artışı söz konusudur ve bu ciddi maliyet artışı insanları boyalı üründen vazgeçirmede ki en büyük etkendir.
Denetimler sıkı bir şekilde yapılırsa, bu konuda açık bir kapı bırakılmazsa çok daha hızlı bir değişim gerçekleşecektir.
 
Üst
!!! Reklam Engelleyici Tespit Edildi !!!

Reklam Engelleyici Kulladığınız Tespit Edildi !

Sitemiz geçimini reklam gelirlerinden kazanmaktadır. Bundan dolayı Ad Block gibi reklam engelleyicilerin kullanılmasına izin verilmemektedir. Anlayış göstererek bu site için reklam engelleyicinizi devredışı bıraktığınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Devredışı bıraktım, siteyi gezmeye devam edebilirim.