- Katılım
- 26 Şub 2012
- Mesajlar
- 802
- Tepki puanı
- 5,507
- Meslek
- Uzman (B)
Kalite kavramı, net bir tanıma sahip değildir. Ancak bakış açılarına göre pek çok tanımı yapılmaktadır. Bunlardan bazıları şöyledir:
Felsefi Tanım: Kalite bir düşünce veya madde değildir. Tanımlanamaz fakat ne olduğu bilinir.
Müşteri Odaklı Tanım: Kalite;
· Edwards (1968) : İhtiyaçları karşılama yeteneğidir.
· Gilmore (1974) : Belli bir ürünün, belli bir müşterinin ihtiyacını karşılama derecesidir.· Kuehn & Day (1962) : Ürünün, müşteri tercihlerine uygunluğudur.
· Juran (1988) : Kullanıma uygunluktur.
Ürün Odaklı Tanım: İçerik veya yaklaşımların kalitesindeki kantitatif farklardır.
Üretim Odaklı Tanım: Kalite;
· Crosby (1979) : İsteklere uygunluktur. · Price (1985) : İlk seferde doğrusunu yapmaktır.
Değer Odaklı Tanım: Kalite;
· Broh (1982) : Kabul edilebilir bir maliyete sahip mükemmellik derecesidir.
· Feigenbaum (1983) : Belli bir ürünün, tasarım veya spesifikasyonlara uygunluk derecesidir.
Genel olarak pek çok tanım yapılmıştır ve bu tanımlar, tanımları yapanlar tarafından zamanla geliştirilmektedir. Aşağıdaki tanımlarda farklı zamanlarda, değişik kişi ve kuruluşların farklı bakış açılarına göre yaptığı tanımlardır.
· Kalite, kullanıma uygunluktur. (J.M. JURAN, 1992)
· Kalite, şartlara uygunluktur. (P.B. CROSBY, 1979)
· Kalite, eksiklerden kaçınmaktır. (TAGUCHI, ROSS)
· Kalite, bir ürün veya hizmetin değeridir. (FEIGENBAUM, ABBOTT)
· Kalite, ürün ya da hizmeti ekonomik bir yoldan üreten ve tüketici isteklerine cevap veren bir üretim sistemidir. (JIS - Japon Sanayi Standartlar Komitesi)
· Kalite, bir ürün veya hizmetin belirlenen ya da olabilecek ihtiyaçları karşılama kabiliyetine dayanan özelliklerin toplamıdır. (ISO 8402 - TSE 9005)
· Kalite, müşterinin şimdiki ve gelecekteki isteklerinin karşılanmasıdır. (DEMİNG,1992)
· Kalite, bir organizasyonun bütün çalışma- larında yer alan kalıcı bir fonksiyondur. (ROSNDER)
· Kalite, bir hizmetin veya ürünün isteklere uygunluk derecesidir. (EOQC -Avrupa Kalite Kontrol Organizasyonu)
· Kalite, bir mal veya hizmetin belirli gerekliliği karşılayabilme yeteneklerini ortaya koyan karakteristiklerin tümüdür. (ASQC - Amerikan Kalite Kontrol Derneği)
· Kalite, ürünün sevkıyattan sonra toplumda neden olduğu en az zarardır. (GENICHI, TAGUCHI)
Felsefi Tanım: Kalite bir düşünce veya madde değildir. Tanımlanamaz fakat ne olduğu bilinir.
Müşteri Odaklı Tanım: Kalite;
· Edwards (1968) : İhtiyaçları karşılama yeteneğidir.
· Gilmore (1974) : Belli bir ürünün, belli bir müşterinin ihtiyacını karşılama derecesidir.· Kuehn & Day (1962) : Ürünün, müşteri tercihlerine uygunluğudur.
· Juran (1988) : Kullanıma uygunluktur.
Ürün Odaklı Tanım: İçerik veya yaklaşımların kalitesindeki kantitatif farklardır.
Üretim Odaklı Tanım: Kalite;
· Crosby (1979) : İsteklere uygunluktur. · Price (1985) : İlk seferde doğrusunu yapmaktır.
Değer Odaklı Tanım: Kalite;
· Broh (1982) : Kabul edilebilir bir maliyete sahip mükemmellik derecesidir.
· Feigenbaum (1983) : Belli bir ürünün, tasarım veya spesifikasyonlara uygunluk derecesidir.
Genel olarak pek çok tanım yapılmıştır ve bu tanımlar, tanımları yapanlar tarafından zamanla geliştirilmektedir. Aşağıdaki tanımlarda farklı zamanlarda, değişik kişi ve kuruluşların farklı bakış açılarına göre yaptığı tanımlardır.
· Kalite, kullanıma uygunluktur. (J.M. JURAN, 1992)
· Kalite, şartlara uygunluktur. (P.B. CROSBY, 1979)
· Kalite, eksiklerden kaçınmaktır. (TAGUCHI, ROSS)
· Kalite, bir ürün veya hizmetin değeridir. (FEIGENBAUM, ABBOTT)
· Kalite, ürün ya da hizmeti ekonomik bir yoldan üreten ve tüketici isteklerine cevap veren bir üretim sistemidir. (JIS - Japon Sanayi Standartlar Komitesi)
· Kalite, bir ürün veya hizmetin belirlenen ya da olabilecek ihtiyaçları karşılama kabiliyetine dayanan özelliklerin toplamıdır. (ISO 8402 - TSE 9005)
· Kalite, müşterinin şimdiki ve gelecekteki isteklerinin karşılanmasıdır. (DEMİNG,1992)
· Kalite, bir organizasyonun bütün çalışma- larında yer alan kalıcı bir fonksiyondur. (ROSNDER)
· Kalite, bir hizmetin veya ürünün isteklere uygunluk derecesidir. (EOQC -Avrupa Kalite Kontrol Organizasyonu)
· Kalite, bir mal veya hizmetin belirli gerekliliği karşılayabilme yeteneklerini ortaya koyan karakteristiklerin tümüdür. (ASQC - Amerikan Kalite Kontrol Derneği)
· Kalite, ürünün sevkıyattan sonra toplumda neden olduğu en az zarardır. (GENICHI, TAGUCHI)