Selam,
1) İş makinesi içinde yolcu koltuğu dediğimiz kısım var ise -ki bu yolcu koltuğu üretici tarafından araca konulmuştur- ikinci bir kişi, ürün kılavuzunda belirtilen emniyet tedbirlerine uyulması şartı ile -ki bu da emniyet kemeri bağlayacak, seyir halinde tutamaklardan tutacak, aracı kullanan kişi araç seyir hızını vb. kabin içinde yolcu olduğunu bilerek maksimum emniyet şartlarında ayarlayacak vb. tedbirler- aracın içine binebilir.
2) Her zaman denildiği gibi, kullanılan ürünün kullanım kılavuzuna bakmak gerekiyor. Yani üretici TS EN 12000 Makine Risk Değerlendirmesi standardı ve Makine Emniyeti Yönetmeliği (2006/42/AT) kapsamında üretmiş olduğu ekipmanın nasıl ve hangi emniyet şartları altında kullanılacağını belirten kullanım kılavuzunu satış esnasında vermek; ürün tesliminde ise, bu ürünü kim veya kimler kullanacak ise eğitim vermek zorundadır.
3) Ben size örnek olarak
Caterpillar 140H Greyder Kullanım Kılavuzu 'na ait link ekledim. Lütfen inceleyin.
4) Kılavuzun Sayfa 20'sinde "Makinanın Kullanılması" Başlığının altında üreticinin vermiş olduğu emniyet kriterlerini lütfen inceleyin. Ben ilgili bölümün ekran görüntüsünü de ekledim.
5) Çalıştığım projelerden birinde durdurduğum bir JCB'ye ait bir de saha fotorafını da ekledim. Araç içinde ikinci kişi koltuğu var. Ama araçta üç kişi var
Sanırım ikinci bir kişinin iş makinesine binme konusu çözümlenmiş oldu.
Ancak geldik esas konuya. "Öğrenme amaçlı" terimi biraz zor ve ucu açık bir terim.
"Öğrenme amaçlı" terimi eğer
1) "Stajyer de kullansın, operatör de kontrol etsin maksadı ile kullanılmış ise" : Stajyerin bu aracı kullanma yetkisi yok. Çünkü siz bir eğitim kurumu değilsiniz. Stajyer de bir
operatör vasfını kazanmış değil. Operatör vasfını ancak kaynak verdiğim eğitim kursları yönergesine göre yapılacak sınavla kazanabilir (S.25).
(M.E.B. İŞ MAKİNELERİSÜRÜCÜ EĞİTİM KURSLARI İLE İLGİLİ YÖNERGE)
Karşı görüş olarak "Bu kişiler üniversitelerde bu bölümde okuyorlar. Mezun olunca operatör olamayacaklar mı? Olacaklar -şahsi düşüncem- ancak Karayolları Trafik Kanunu ve Yönetmeliği ile bu kaynak verdiğim yönerge esaslarına göre entegrasyonları yine bir sınav ile sağlanacak. (Eskiler hatırlar, askerde bir sivil ehliyetli şoförler bir de asker ehliyetli şoförler vardı. Asker ehliyetli şoförlere trafik müdürlüğünce sınav ekibi gelir, sınav yapar, sivil ehliyet verirlerdi. O misal. İlave olarak yine ön lisans bölümlerinde UZUN YOL ŞOFÖRLÜĞÜ bölümü de var. Bu arkadaşlar ehliyetlerini nasıl alıyorlar?
).
2) Öğrenme amaçlı terimi için sizin firma olarak bu stajyere hazırladığınız bir staj eğitim programı var mı? Ya da öğrencisi olduğu MYO tarafından sizlere gönderilmiş verilmiş bir staj eğitim programı var mı? Buna bakmak lazım. Bunun kapsamına bakmak lazım. Bu okul tarafından verilmiş bir eğitim programının içinde GREYDER SÜRÜŞ bölümü var ise, -şahsi düşüncem- okul ile derhal iletişime geçin.
Sonuç olarak, stajyer İZLEME AMAÇLI olarak eğer greyder operatör kabininde üretici tarafından yerleştirilmiş ikinci bir koltuk var ise ve ilgili emniyet tedbirleri dahilinde araca biner. Ancak sizin firmanız bir eğitim veya yetkilendirme kurumu olmadığından dolayı SÜREMEZ, diye düşünmekteyim.
Farklı görüşler olur ise bu konuyu gündemde tutmak ve eksik bilgilerimi tamamlamak isterim.
Emniyetli çalışmalar.