Merhaba,
Gerek hizmet gerekse üretim işkollarında maliyeti düşürmek için yapılan çalışmaların birçok çeşidi bulunmaktadır. Benim burada ele alacağım metodoloji Yalın Yönetimdir. Bugün dünyada WCM (World class manufacturing), Toyota Yönetim Sistemi, Operasyonel Mükemmellik gibi adlarla da bilinen Yalın Yönetim (Lean Management) uygulamaları özellikle değer ve israf kavramlarına odaklanmıştır. Yalın, değer kavramını üç şekilde değerlendirir 1) Bir işin ilk defada doğru yapılması 2) Müşterinin para ödemeye istekli olduğu iş ve 3) Bir ürün ya da hizmetin elde edilmesi. Bu bakış açısına göre değer müşteri tarafından belirlenir, yani siz birşeyler üretip sunmadan önce bunları müşteriye sorarsınız ve o sizden ne istediğini belirtir, talep eder ve üretirsiniz ya da hizmeti sağlarsınız. Değeri müşterinin belirlendiği durumlarda bizlere düşen o tesiste yürütülen faaliyetlerdeki mevcut değer akışını tespit etmektedir , işte tam burada 8 çeşit israf (muda) konusu olmaktadır.
1) Fazla Üretim
2) Fazla Stok
3) Gereksiz hareketler
4) Gereksiz taşımalar
5) Gereğinden fazla işlemler
6) Hatalı işler
7) Beklemeler
8) Personel yeteneğinden faydalanamama
Müşterinin ihtiyacından fazla üretirseniz bu durumda üretim ya da depo sahanızda maliyetine katlanmak zorunda olacağınız fazladan malzemeleriniz olacaktır, bunlar hem yer kaplayacak hem stok maliyeti oluşturacak hem de hatalar sebebiyet verebilecektir. İhtiyacınızdan fazla malzemeyi stoklamanın maliyeti ise bir başka sorundur, Otel süreçlerini ortaya çıkarmaz ve mevcut değer akışlarını belirlemezseniz bu durumda gereğinden fazla battaniye, yatak, yorgan, ampul, kozmetik malzemeleri, personel, araç, sarf malzemeleri alır depolarsınız (fazla stoklar) bunlar nadasa yatırılır, bekler , çürür siz de ödediğinizle kalırsınız. Her katta oda servisi sağlayan personel malzemelerine aynı katta ya da bulunduğu alana yakın bir yerde ulaşamıyorsa (gereksiz hareketler), gereksiz yol katediyordur, bu durumda personel verimsizleşir, müşterileri çok bekletirseniz (Beklemeler), bir personel diğer personeli çok beklerse, hatalı faturalar kesilirse (hatalı işlemler), hatalı ampuller takılırsa, hatalı kılıflar yastıklara takılırsa, havlular odaya eksik koyulursa, bir belgeye gereğinden fazla damga vurulur, gereğinden fazla kişinin onayından geçerse (gereğinden fazla işlemler) maliyetleriniz artmaz mı? Bir iş için gereğinden fazla özelliklere sahip olan personeli orada çalıştırıp daha faydalı olabileceği yerlerde bulundurmazsanız maliyet artmaz mı? Örneğin malzemelerin taşınması için gereğinden fazla yol katediliyorsa bu durumda zamanınız akıp gidiyordur.
Bunlarla birlikte Yalın her türlü işletme içinde sorunları görünür kılmaktan yana bir yöntem uygular, örneğin bir matkabın yeri, bir ampülün yeri bellidir, mesela otel barında şişeleri taşımak için kullanılan aparatlar işi bittikten sonra ait oldukları yere taşınmalı ve bırakılmalıdır, barmenin çalıştığı alanda her türlü malzemeye kolayca ulaşabilmeli, az kullandığı ya da orta sıklıkta kullandığı malzemeler ile sıklıkla kullandığı malzemeler aynı yerde depolanmamalıdır. İlgili malzemenin mutlaka işaretlenmiş bir bölgesi olmalı, orada o malzeme olmadığında olası bir sorun olabileceği hemen akla gelmelidir. Bunlar için bir prosedür oluşturulmalıdır. Denetlenmelidir.
Ayrıca maliyeti en çok artıran unsurlardan biri de aynı işin birden fazla yapılmasıdır. Hatalı yapılan, eksik bilgi verilen,iletişim eksikleri yüzünden askıda kalan ve yeniden tekrarlanan işlemler gibi..
Burada bazı Yalın Yönetim uygulamalarını özetlemeye çalıştım, işletmede bunlara dikkat ederseniz aslında "gizli işletmeyi" kesinlikle bulur ve maliyetlerin azalmasına katkıda bulunabilirsiniz. Ancak değeri iyi tespit etmelisiniz. Fakat şunu da ilae etmek isterim Yalın çok geniş ve çok fazla alt başlığı olan bir sistemdir. İnternet üzerinde yalın yönetimle çok bilgiye ulaşabilirsiniz.
kolay gelsin..