Soru Tünel Havalandırması

Konu, 'İnşaat ve Yapı Sektöründe İSG Uygulamaları' kısmında korkut tarafından paylaşıldı.

Sayfayı Paylaş

  1. korkut

    korkut TÜİSAG Üyesi



    Arkadaşlar öncelikle merhabalar.
    Bursa Yenişehir Yüksek Hızlı Tren Projesinde isg uzmanı olarak görev almaktayım. 2500m uzunluğunda tünel inşası sürdürülmekte. 160m'lik bir ilerleme yapıldı. Ben 70-75m civarında havalandırmanın kurulmasını istemiştim fakat bu durum gerçekleşmedi. Kontrole gelen müşavirler ise 150m'den sonra kurulması gerektiğini söylüyorlar. Tünel aynası kırıcı ile ilerlemekteydi ancak 2-3 gün önce patlatmaya geçildi. Haliyle içerideki dumanın haricinde patlatma sonrasında açığa çıkan toksik gazlarda oluşmakta. Bu konu hakkında yasal dayanak bulamadım. Bilgisi olan varsa yorumlarınızı bekliyorum.
    Şimdiden teşekkür ediyorum.


     
  2. tirink

    tirink TÜİSAG Üyesi



    bunu söyleyen müşavir firma yetkilisinin vasfı nedir acaba?
    Mühendis? Formen? Düz İşçi?
    yasal mevzuata göre 30 metre ilerleme yapıldıktan sonra havalandırma kurulması gerekmektedir.
    tabi yinede siz bilirsiniz gaz ölçümleri değerlerine göre de degerlendirme yapabilirsiniz tabi.
    bunu söyleyen müşavir firma yetkilisinin vasfı nedir acaba?
    Mühendis? Formen? Düz İşçi?
    yasal mevzuata göre 30 metre ilerleme yapıldıktan sonra havalandırma kurulması gerekmektedir.
    tabi yinede siz bilirsiniz gaz ölçümleri değerlerine göre de degerlendirme yapabilirsiniz tabi.

     
  3. korkut

    korkut TÜİSAG Üyesi

    Müşavirlik firması ekibi mühendisler, teknikerler ve topoğraflardan oluşmakta. Benim diyaloğa girdiğim ise mühendis. 30m, buradaki tünel yapımında imkansız. çünkü tünel kazısı ve inşası 3 kısımdan oluşmakta. (üst yarı-alt yarı-invert) Tünel aynası 65-70m'ye ulaştığında alt yarı kazısına, alt yarı aynası 100m'ye ulaştığında ise invert kazısına başlandı. Havalandırma fanını kurmak içinde tünel ağzındaki tüm bu kazıların tamamlanması gerekmekte. Dolayısıyla tünel havalandırma kurulamadan 150-160m'ye ulaştı. Bende artık havalandırmayı kurdurmak için işverene yazı hazırladım ancak bununla ilgili yasal dayanağı tam olarak bulamadığım için içime sinmedi.

       

     
  4. ahmeterkin

    ahmeterkin TÜİSAG Üyesi

    tünel havalandırması madencilik ana koluna girer. tüneller konusında yada yer altı maden işletmelerinde havalandırma konusunda bilgisi olan bir maden mühendisinden yardım almanızı öneririm. bu havalandırma işi tamamen bilimsel yollar ile hesap kitap edilmesi gereken bir konudur. buda maden mühendisliğinin ana konularından biridir. daha da sağlam iş olsun derseniz bir ünv. maden fakültesinden size bu hesaplamaları yapmasını isteyebilirsiniz. en doğru havalandırma sisteminin ne olacağını ve iş yerlerinde en az kaç m3 hava olması gerektiğini vede en önemlisi tünel içindeki hava akım hızının hesabını yapacaklardır.

     
    korkut bu yazıya teşekkür etti.
  5. Mustafa ESEN

    Mustafa ESEN TÜİSAG Üyesi

    Maden ve Taşocakları İşletmelerinde ve Tünel Yapımında Alınacak İşçi Sağliği ve İş Güvenliği Önlemlerine İlişkin Tüzük
    YEDİNCİ BÖLÜM: HAVALANDIRMA
    HAVA AKIMI SAĞLANMASI
    Madde 160 - İşçilerin çalıştırıldığı bütün yeraltı işyerlerinde, çalışma koşullarını ve işçilerin çalışma yeteneklerini korumaya, hava sıcaklığının sağlığa zararlı düzeye yükselmesini önlemeye, grizu ve diğer zararlı gaz ve dumanları zararsız bir orana indirmeye yeterli, sürekli, güvenlik gereklerine uygun, temiz hava akımı sağlanır.
    Bunun için üretime başlamadan önce, her ocakta, uygun bir havalandırma sistemi kurulması zorunludur.
    İÇİNDE ÇALIŞILAMAYACAK HAVA
    Madde 162 - Havasında % 19 dan az oksijen, % 2 den çok metan, % 05 den çok karbondioksit ve diğer tehlikeli gazlar bulunan yerlerde çalışılamaz.
    Oksijen miktarı azalan veya yanıcı, parlayıcı ve zararlı diğer gazların karışmasıyla bozulan yahut çok ısınan hava akımları, diğer çalışma yerlerinden geçmesine meydan verilmeden, derhal ve en kısa yoldan, ocak dışına atılır.
    İşçileri, havanın bozulmasından, ısınmasından ve oksijen azalmasından ileri gelen olumsuz etkilerden korumak için, gerekirse, çalışma alanı ve zamanı sınırlanır.

       

     
    Seylan Aygün, Cem AKBULAK ve korkut bu yazıya teşekkür etti.
  6. Alper Erkmen

    Alper Erkmen TÜİSAG Üyesi

    Maden ve Taşocakları İşletmelerinde ve Tünel Yapımında Tozla Mücadeleyle İlgili Yönetmelik mevzuatına bakabilirsiniz.

     
  7. cihatozkal

    cihatozkal TÜİSAG Üyesi

    hızlı tren çalışması yapmış özgür kardeşim doğru cevabı vermiş zaten :)




     
    tirink bu yazıya teşekkür etti.
  8. Aykut Gümüş

    Aykut Gümüş TÜİSAG Üyesi

    Korkut Bey Selam,

    Tünel vb kapalı alan çalışmalarında, tünel inşaasında deneyimlerime istinaden,

    Tünel içinde FANTÜP denilen havalandırma sistemleri kurulmalıdır. Konuyla alakalı olarak web üzerinden daha detaylı araştırmaları yapabilirsiniz..
    Denetime gelen herhangi bir iş müfettişi firmanızdan bunu isteyecektir.



     
  9. a_erol

    a_erol TÜİSAG Üyesi

    Korkut Bey Merhabalar,

    delme patlatma ile ilerleme yapıyorsanız, açığa çıkan atım gazlarını havalandırma süresi içinde seyreltme, makine hava tüketimleri, tozun seyreltilmesi ve personel hava ihtiyacına göre hava gereksinimi hesabı yapıp ona göre fan fantüp seçimi yapmalısınız. son fantüpün aynaya olan uzaklığınında gereksinim hesabı yaparak belirlemelisiniz. bunların hesabını rapor halinde imzalı olarak ortaya koyarsanız ve buna uygun çalışırsanız müfettişlerde olur verir.

       

     
  10. İşGüvUzman

    İşGüvUzman TÜİSAG Üyesi

    Sorunuzu Bir madenci olarak cevaplamaya çalışayım. Tek açıklıkla belli bir noktadan girilen ve sonucunda bir amaca yönelik çalışmalardır bahsi geçen sorununuz. Yer altı bilinmezler ile doludur. Gaz deşarjları, su patlamaları bunların en başında gelen problemlerdir. Bunlardan korunmanın da elbette yolları yöntemleri vardır. İlk önce bilinmezi bilinir yapmak gerekir. Şöyle ki önümüzdeki araziyi bilmek arazi hakkında ön bilgimizin olması da şarttır. Bunu sağlamanın en basit yöntemi sondaj yapmaktır. Böylelikle önümüzde gaz zonu veya su zonu var mı yok mu bilmiş oluruz. Sondajı yaparken de genel mantık arını yani çalışma yüzeyini 1 metrekarelik parsellere bölmektir. Ve her bir parselin göbeğine dik olacak şekilde en az bir sondaj yapmaktır. Tüm parsellere yapılan sondaj sonrasında da en sağ ve en soldan 45 derecelik açılarla çıkış sondajları yapılmalıdır. Böylelikle arınımız yani çalışma yüzeyimiz hakkında ön bilgimiz olacaktır. Bu bize ne sağlar. Önümüzde bir su zonu varsa bilmemizi sağlar (örnek Ermenek'te meydana gelen iş kazası), Ya da bir gaz zonu var ise, patlatmalı çalışmalarda bu gazın grizuya dönüşmesi engellenir. Bunlar yeraltında sağlıklı ve problemsiz çalışmaların püf noktasıdır. Havalandırmaya gelinde genel mantık 15 metre civarında ilerleme yapıldığında arın bölgesinin cebri (mekanik) havalandırma sistemi ile havalandırılması şarttır. Maden İşleri yönetmeliği var. Belki burada metre olarak net bir ifade bulamayabilirsiniz. Ancak tecrübeyle sabittir. 15 metre civarındaki çalışma artık havalandırmanın gerekli olduğu mesafedir. Patlatmalı çalışmalarda ayrıca patlama sonu açığa çıkan özellikle monoksit gazlarının temizliği için; patlama sonrası en yaz yarım saat çalışma bölgesine de girilmemesi gerekir. Arın temizlendikten sonra çalışılabilir. Son olarak cebri havalandırma ile belirli bir mesafeye kadar havalandırma yapılır. Sürtünmeye bağlı hava kaçakları buna sebeptir. Belirli mesafelere erişildikçe cbri havalandırma mekanizmaları da geliştirmek daha güçlü pervane motorları veya birden fazla sistem kurulmalıdır. Hava debisi size yol gösterecektir. Bir anemometre edinmenizi öneririm. Elbette ölçüm konusunda tecrübede edinmelisiniz.
    Kolay gelsin.



     
    Last edited by a moderator: 13 Mart 2017
    Soner Özdemir bu yazıya teşekkür etti.
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş



Üyelerimiz bu sayfayı aşağıdaki aramalarla bulmuştur :

  1. kara yolu tüneli yapımında patlatma prosedürü

Yandex.Metrica